"Vi vil gerne være et alternativ til de store"
Som nytiltrådt CEO for Scan Global Logistics har Jesper Nielsen nok at se til med at lære sin nye organisation at kende. Derefter gælder det om at skabe værdi bl.a. ved at skille sig ud.
Da SCM.dk fanger Jesper Nielsen på telefonen for at kunne skabe grundlaget for denne artikel, befinder han sig i lufthavnen i Bergen. Han er på vej tilbage til Danmark efter et besøg på Scan Global Logistics kontor i netop den vestnorske havneby.
Og det er ikke tilfældigt. Den 1. februar 2016 satte Jesper Nielsen sig i direktørstolen i den danske logistikvirksomhed, og en af de første opgaver, han stillede sig selv, var således at komme ud til om ikke alle, så i hvert fald størstedelen af koncernens forskellige lokationer i både Danmark og udlandet. Efter en skandinavisk rundtur er kursen derfor sat mod Asien, hvor Scan Global Logistics også er stærkt repræsenteret, og senere peger pilen mod USA.
Med Jesper Nielsens ord handler det om at lære organisationen at kende, møde medarbejdere og kunder, og derigennem finde ud af, hvordan der kan skabes værdi for alle parter. Den nye CEO har nemlig vækstambitioner på sin virksomheds vegne, og det indebærer at finde ud af, hvor væksten skal komme fra, og hvordan organisationen kan bindes (endnu) bedre sammen og samarbejdet styrkes på tværs.
Simplicitet og service
Jeg oplever en generel tendens i, at vi som mennesker drages mod det enkle, og det synes jeg også skal kendetegne os i Scan Global Logistics, sådan som det allerede gør i dag. Ved at tilbyde vores kunder en enkel indgang, en simpel struktur samt en kort og hurtig beslutningsproces, kan vi være et attraktivt alternativ til de store, multinationale shippingselskaber, siger Jesper Nielsen.
En af metoderne til det, er det Jesper Nielsen selv kalder et ekstremt fokus på service, der skal sikre, at Scan Global Logistics fortsat kan tilbyde en differentieret kundeoplevelse. For som han også medgiver, så er logistikbranchen ikke den mest simple at operere i, hverken som virksomhed eller kunde, og derfor gælder det om at kunne skille sig ud. Her er specialisering et vigtigt parameter.
Vi skal være knivskarpe på vores segmenter og være klar på, at vi ikke kan være alt for alle. Vi har nogle områder, hvor vi er rigtig gode, og som har gjort Scan Global Logistics i stand til at vokse mere end markedet de seneste år, og dem skal vi selvfølgelig holde fast i. Vi skal forstå vores position i markedet og skabe fortsat ekspansion den vej igennem, forklarer Jesper Nielsen.
Vi bliver der, hvor vi er bedst
Et af de områder, hvor Scan Global Logistics er blandt markedslederne på verdensplan, er på logistikløsninger til NGOer i forbindelse med transport og levering af forebyggende nødhjælp (Aid & Relief) til udsatte områder. Det omfatter blandt andet afskibning af kølevarer (herunder fx vacciner) til komplicerede lande i Afrika, og det er på segmenter som dette, at Jesper Nielsen ser yderligere potentiale.
Vi er i gang med at udarbejde en langsigtet plan i disse måneder, og den vil fortælle os, hvor vi skal hen over de næste år. Der er nogle områder, fx inden for farmaceutisk transport, hvor vi har nogle kompetencer, som vi skal høste frugterne fra, og så vil det vise sig, om der er nye territorier, vi vil bevæge os ind på. Jeg kan dog godt allerede nu love, at vi som skomageren kommer til at blive ved vores læst; det er sådan, vi bliver bedre, slutter Jesper Nielsen, inden han haster mod flyet sydpå.
Scan Global Logistics har i dag godt 700 ansatte i knap 20 lande, plus 400 mere i den amerikanske partner TransGroup, og omsatte i 2014 for 2,8 milliarder kr.