Fremtidens brændstoffer skal være grønne – men hvordan?

El, biogas, brint, electrofuels, brændselsceller og batterier. Transportsektoren er ved at omstille sig til en grønnere fremtid, men hvad der egentlig skal drive de forskellige fartøjer på sigt, bliver heftigt debatteret. Økonomien er – selvfølgelig – afgørende, lød det på DI-konference om emnet.

Konferencen om fremtidens drivmidler blev afsluttet med en paneldebat mellem transportkøberne, hvor der var blandede holdninger til, om de grønne brændstoffer må koste mere end de sorte. Foto: Anders Kampmann.

17.01.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

Det startede historisk, da Dansk Industri i denne uge indbød til konference om fremtidens drivmidler. Transportminister Benny Engelbrecht (S) tog en tur ned ad mindernes allé og fortalte om, hvordan han (som treårig) huskede oliekrisen i 1973.

Læs også: Partnerskaber med transporten skal sætte gang i CO2-reduktioner

”Selvom vi ikke selv havde bil, så erindrer jeg de bilfrie søndage, og også hvordan butikkerne måtte skrue ned for lyset. Det var nogle ganske vidtgående initiativer man tog, for at nedbringe brugen af energi og brændstoffer, og det er noget lignende, transportsektoren er i gang med nu”, sagde han.

Det er en kendt sag, at transportindustrien, både når det gælder gods og passagerer, er en stor bidragyder til Danmarks CO2-udslip, som regeringen vil reducere med 70 procent i 2030 sammenlignet med niveauet i 1990.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) bød velkommen til eventen. Foto: Anders Kampmann.

Faktisk vil sektoren i 2030 udlede 13 mio. ton CO2 årligt – over halvdelen af de 20 mio. ton, hele landet skal ned på til den tid ifølge regeringens mål – hvis udviklingen forsætter som i dag, fortalte afdelingschef i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Anders Hoffman.

Derfor skal den omstille sig, og det vil i høj grad kræve, at der bliver ændret på, hvad der kommer i tanken på biler, lastbiler, busser, skibe og fly.

En begrænsning af transporten som dengang i ’73 er nemlig ikke på tapetet, understregede ministeren. ”Vi skal sikre fortsat vækst i mobiliteten, men uden at give køb på den grønne omstilling”, som han sagde. Det er her, drivmidlerne kommer ind i billedet.

De fossile brændsler – primært benzin og diesel – skal udfases, og jo før jo bedre, påpegede Benny Engelbrecht, men hvordan de skal erstattes, er et mere åbent spørgsmål. Teknologier som el, biogas, brint, de såkaldte electrofuels (som flyindustrien vil satse på), brændselsceller og batterier er alle spil, og alle har deres fordele og udfordringer.

”Biobrændsel i den tunge transport er som at tisse i bukserne”
For at give et indblik i det, havde DI inviteret eksperter på alle områder ind til at berette om de respektive løsninger og deres egenskaber. Første indspark kom fra professor Brian Vad Mathiesen fra Aalborg Universitet, der udbredte sig om brint som byggesten til elektrofuels, som fremstilles kemisk af netop brint og CO2 fra biogasproduktionen.

”På sigt er elektrofuels, såvel gas som flydende, løsningen til den tunge transport. Den kollektive transport i byerne kan omlægges til el, herunder direkte fra køreledninger, mens bilerne kan køre på el fra batterier. Når der bliver talt om biobrændsel i den tunge transport, så holder det ikke; det er som at tisse i bukserne”, sagde han, med henvisning til tilgængeligheden – eller mangel på samme – af biobrændstofferne.

Derfor pegede han på nødvendigheden af at få opskaleret de forskellige demonstrationsanlæg til elektrofuels, der i dag er i drift, og få testet både mere og flere typer fuels, så de kan udkonkurrere bio-løsningerne.

Læs også: Minister: Grøn transport kan blive et erhvervseventyr

Netop biogas er blandt specialerne for lektor Anne Mette Frey fra Aarhus Universitet, og til konferencen fortalte hun om, hvilke forskelle biogas – eller mere specifikt biometan – kan gøre i transportsektoren; noget som UPS arbejder med at teste i USA.

”Det er en meget effektiv brændstoftype med et lavere udslip af drivhusgasser end konventionelle brændsler, færre partikler og mindre støj, og med samme sikkerhed som benzin og diesel”, sagde hun.

Men der er selvfølgelig også udfordringer, bl.a. på prisen, som indtil videre er noget højere end på de fossile brændstoffer, ligesom infrastrukturen er mangelfuld. På landsplan er der pt. således blot 18 gastankstationer, sammenlignet med omkring 2000 normale stationer med benzin og diesel.

Den gamle sandhed om, at et grønt produkt ikke må være dyrere end et konventionelt – altså sort – er under afvikling. Selskaber som Ikea og Elgiganten vil gerne betale lidt ekstra.

Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv

Forskellige løsninger vil blive kombineret
Og så er der selvfølgelig elektricitet som drivmiddel. Inden for godstransporten er de elektriske varebiler også ved at vinde indpas, ligesom elektriske færger, som fx ForSea bruger aktivt i dialogen med sine fragtkunder, er begyndt at gøre deres indtog i danske farvande.

Men selvom Tesla med sin Semi også har hevet el ind i de tunge lastbiler, så tror professor Poul Norby fra DTU ikke i længden på ellastbilen, fortalte han på konferencen.

Læs også: PostNord tester lastbil på biogas

”Vi kommer til at se forskellige løsninger dominere afhængig af transportform, samtidig med, at teknologierne vil komplementere hinanden. Den rene ellastbil er simpelthen for tung, og elektrificerede veje dur kun på kortere strækninger, så her vil vi se en kombination, hvor syntetiske biobrændsler vil fylde mest”, sagde han.

Det sammen vil gøre sig gældende inden for shippingbranchen og i flyindustrien, mens elektriske løsninger i højere grad kan tænkes at spille hovedrollen inden for den skinnebårne transport. Derfor er spørgsmålet om, hvilke(n) teknologi(er), man som transportselskab egentlig skal satse på, meget åbent.

Nogle vil godt betale lidt mere, andre ikke
Til at debattere det emne, havde DI af samme årsag inviteret tre transportudbydere, som hver især kom med deres bud på, hvordan vi egentlig får vedvarende energi ind i transportsektoren. Fra alle tre var der enighed om, at økonomien – naturligvis – er en afgørende faktor, når der skal investeres i brændstoffer.

”Vi står med en flåde på 1.600 lastbiler, som vi af indlysende årsager ikke har lyst til at udskifte hvert tredje-fjerde år, så vores anbefaling vil være at satse på en teknologi, hvor de nuværende motorer i bilerne kan bruges. Generelt vil vi gå lidt forsigtigt frem mod 2030, så vi ved, hvad der er bæredygtigt på sigt, inden vi investerer for alvor”, sagde erhvervspolitisk direktør for Danske Fragtmænd, Peter B. Jepsen.

I de højere luftlag er direktør for Public Affairs & Infrastructure i SAS, Lars Wigelstorp Andersen, ikke i tvivl om, at elektrofuels er fremtiden for luftfarten, og generelt er han ikke bange for de kombinationer, Poul Norby nævnte.

”Grundlæggende mener jeg ikke, at det som sådan er nødvendigt at vælge mellem de forskellige brændstoftyper; hvis de bare er certificerede til brug i flytransporten, så kan man bare blande dem”, sagde han.

Her er økonomien selvsagt også et væsentligt parameter. SAS tilbyder allerede i dag passagerne at tilkøbe biobrændstof, når de bestiller billetter på selskabets site, men det er en dyr fornøjelse, medgav Lars Wigelstorp, og derfor heller ikke et produkt, der er specielt efterspurgt.

Adspurgt direkte, hvor ekstra SAS er villige til at betale for biobrændstof, svarede han lakonisk, at man vil give præcis så meget oveni, som passagererne er villige til at punge ud med. Og den ’vision’ kan der faktisk godt være et vist perspektiv i, påpegede fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.

”Den gamle sandhed om, at et grønt produkt ikke må være dyrere end et konventionelt – altså sort – er under afvikling. Selskaber som Ikea og Elgiganten, og også diverse offentlige aktører, vil gerne betale lidt ekstra, også for at kunne brande deres produkter som grønne”, sagde han.

Her så Peter B. Jepsen sig nødsaget til at trække lidt i den modsatte retning, ikke mindst med den ”benhårde, internationale priskonkurrence” i transportbranchen som argument.

”I vores verden er vi nødt til at se på totalomkostningerne, og her er realiteten lige nu, at de nye typer brændsel ikke må være dyrere end den aktuelle, hvis tingene skal hænge sammen”, sagde han.

Læs også: Drivkraft Danmark lancerer klimaplan for transportsektoren

Generelt pegede branchedirektør for DI Transport, Michael Svane, dog på, at man fra DI’s side oplever ”en fantastisk vilje fra erhvervslivets side til at påtage sig klimamålsætninger”, og at der derfor nok skal komme gang i omstillingen – uanset hvordan den bliver drevet.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution i 2020

Distribution i 2020 rummer mange aspekter, som virksomheder – store som små – er nødt til at forholde sig til. Teknologiske løsninger som eksempelvis wearables, AR og biometriske sensorer giver muligheder for at løfte morgendagens supply chain, mens strukturelle initiativer kan fremme innovationen blandt medarbejderne. Samtidig skal brændstofferne i virksomhedernes lastbilflåder være grønne, men hvordan gør man lige det? Og hvad med den globale forbundethed? Læs mere om alt det i dette tema.

Relateret indhold

19.03.2024SCM.dk

Ny EU-aftale om bæredygtig emballage og mindre emballageaffald

19.03.2024SCM.dk

Kunstig intelligens og ny energi kan løfte industrien ind i fremtiden

12.03.2024SCM.dk

Klimakrisen forværrer kvinders vilkår

11.03.2024SCM.dk

Bæredygtighed betaler sig, hvis det er en del af forretningen

11.03.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

08.03.2024SCM.dk

Kvinder oplever, at mænd har bedre muligheder for at blive ledere

07.03.2024SCM.dk

EU-harmoniserede standarder frisættes for alle

06.03.2024AGR

Sponseret

AGR og BDL danner strategisk partnerskab for at levere innovativ lageroptimering

Jobmarked

Se alle

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Oracle Danmark A/S
Konference
2024 OTM User Conference Europe

The OTM SIG Board proudly organises an OTM User Conference in the Amsterdam Marriott Hotel on 20-22 March 2024, which is the 12th OTM event in Europe to better serve the region. Key representatives from OTM Strategy and Development will attend this conference, and various partners in OTM’s ecosystem will sponsor. This conference is an addition to the yearly OTM conferences in America and APAC.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Amsterdam Marriott Hotel

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Økonomisk analyse

Bliv skarpere på økonomisk analyse og de økonomiske dynamikker i organisationer. På dette kursus, som også er et diplommodul, er der fokus på generel investerings- og finansieringsteori, inklusive virksomhedens (organisationens) årsberetning og den bagvedliggende lovgivning.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup