Partnerskaber med transporten skal sætte gang i CO2-reduktioner

Gennem 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet vil Regeringen have de danske virksomheder i gang med at bidrage til at sænke landets drivhusgasudslip. På transporten gælder det bl.a. luftfarten og vejgodset. DSV’s topchef Jens Bjørn Andersen bliver tovholder på sidstnævnte, hvilket DTL - Danske Vognmænd imidlertid kalder betænkeligt.

Transporten skal gøres grønnere. Det skal ske gennem partnerskaber med erhvervslivet, mener regeringen..

08.11.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Hvis Danmark skal nå det mål om en reduktion af landets samlede drivhusgasudslip på 70 procent i 2030, som S-regeringen satte for nylig, så skal alle bidrage. Det påpegede statsminister Mette Frederiksen i onsdag, da hun præsenterede de 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet, som man netop har indgået.

Læs også: ”Der skal sættes pris på de grønne værdier”

”Jeg er glad for, at dansk erhvervsliv har taget så konstruktivt imod regeringens klimapartnerskaber. Med samarbejdet inviterer vi erhvervslivet med helt ind til bordet. Hver sektor skal formulere køreplaner for, hvordan de kan reducere deres klimaaftryk og foretage konkrete reduktioner”, sagde hun.

På transportområdet, hvorfra 29 procent af de danske udledninger af drivhusgasser i dag stammer, er det blevet til tre partnerskaber, nemlig omkring landtransport, shipping og luftfart. Transportminister Benny Engelbrecht mener dog, at der er store potentialer for grøn omstilling i sektoren.

Til at sætte sig for bordenden for landtransportpartnerskabet har man valgt DSV Panalpinas topchef Jens Bjørn Andersen.

”Tænk over, hvor meget vi transporterer os selv hver eneste dag. Og hvor mange varer, der skal fragtes på tværs af lande og landegrænser. Det skal vi kunne gøre mere klimavenligt i fremtiden. Med ny teknologi. Med nye løsninger. På smartere måder. Det skal vi samarbejde om. Derfor er jeg meget glad for, at Jens Bjørn Andersen, som står i spidsen for Danmarks største transport- og logistikvirksomhed, har sagt ja til at være formand for vores nye klimapartnerskab”, siger Benny Engelbrecht.

Efter sammenlægningen med Panalpina er det nye selskab blevet ikke bare Danmarks største transport- og logistikvirksomhed, men også en global aktør, der både kan gøre en klimamæssig forskel såvel herhjemme som internationalt, hvilket man da også ser frem til fra Hedehusene.

”Det er et meget positivt træk, at dialogen mellem erhvervslivet og regeringen sættes på dagsordenen på denne måde. Det er vigtigt, at vi skruer op for dialogen og sammen finder bæredygtige løsninger, der sikrer en reel grøn omstilling og en fortsat konkurrencedygtig branche – nationalt og internationalt. Det er et emne, der ligger mig meget på sinde, og jeg ser frem til at tage hul på opgaven”, lyder det fra Jens Bjørn Andersen.

DTL: Meningsløs udpegning
Det er dog ikke alle parter i transportindustrien, der er lige glade for den konstellation, der blev lanceret onsdag. Hos brancheforeningen DTL - Danske Vognmænd mener man på den ene side, at partnerskabet er en ’fremragende’ idé, men på den anden side kalder man det ’betænkeligt’ og et ’selvmål’ at sætte Jens Bjørn Andersen i spidsen.

Organisationen påpeger således en undren over, at DSV kun tegner sig for ca. 1 procent af de knap 40.000 godskørselstilladelser, der er udstedt af Færdselsstyrelsen til danske vognmandsvirksomheder til godskørsel i bl.a. Danmark.

Dette lave tal mener man nemlig ikke afspejler ’på nogen måde hvor mange DSV-transporter, der udføres på dansk grund’.

”DSV driver en meget stor del af sin virksomhed i udlandet og benytter sig primært af udenlandske vognmænd og lavtlønschauffører fra andre lande til at trække godset rundt, også i Danmark. Alene af den grund er udpegningen meningsløs, for det er jo reelt en virksomhed, der for en stor dels vedkommende opererer under andre landes lovgivning”, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Læs også: PostNord tester nyt pallesystem, der skal gøre transporten grønnere

”Et bidrag til det danske transportmarkeds klimaforbedringer kommer jo ikke primært derfra. Det skal komme fra reelle repræsentanter for den danske godstransport”, understreger han.

Videre fremhæver DTL hvordan ’social dumping og en markant skævvridning i konkurrencen’ har præget det danske landtransportmarked gennem mange, eksemplificeret ved bl.a. Kurt Beier-sagen for et års tid siden.

Derfor mener man, at det er ’ekstremt vigtigt, at klimaomkostningerne, som fremover kommer til at påføres danske transportvirksomheder, ikke åbner en ny fløj af skævvridning gennem klimadumping, som kun rammer danske, men ikke udenlandske vognmænd – uagtet at de opererer i Danmark’, som det hedder.

I stedet peger DTL på, at regeringen bør søge at indfri sine klimaambitioner ’ved at trække på den branchespecifikke viden, der findes blandt den brede kreds af danske vognmænd med danske biler og danske chauffører’.

Banebrydende ny teknologi skal hjælpe luftfarten
Når det gælder den bæredygtige luftfart, er valget som formand faldet på koncerndirektør i SAS, Simon Pauck Hansen, da Benny Engelbrecht finder da ’afgørende, at formandsskabsstolen bliver besat af en person med en central rolle blandt luftfartsselskaberne’.

”SAS er allerede i dag et af de luftfartsselskaber, der går forrest i kampen for en mere bæredygtig luftfart med indkøb af nye og brændstofeffektive fly og investeringer i udvikling af bæredygtigt flybrændstof. Simon Pauck Hansen har et indgående kendskab til branchen, og derfor er jeg meget glad for, at han har takket ja til at være formand for regeringens nye klimapartnerskab. Jeg ser meget frem til vores fælles arbejde mod en mere bæredygtig luftfart”, siger ministeren.

Simon Pauck Hansen er valget som en ’stor og forpligtende tillidserklæring’ fra regeringens side, og har da også store forventninger til det videre arbejde.

”Med Luftfartens Klimapartnerskab ser jeg frem til at præsentere konkrete løsninger på, hvordan SAS og hele branchen kan bidrage til at nå regeringens klimamål, som er meget ambitiøse, men ikke urealistiske”, siger han og fortsætter:

Læs også: Dansk Luftfart etablerer fond for at nå klimamål

”På mange områder, eksempelvis inden for biobrændstoffer og elektriske fly, ser vi ideer til udvikling af banebrydende ny teknologi, og derfor har vi troen på at det er muligt at lancere bæredygtige løsninger samtidig med, at vi sikrer vækst, tilgængelighed og arbejdspladser i hele Danmark.”

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

31.01.2025TECSYS A/S

Sponseret

Produkttest: VMT9000 - en robust terminal

29.01.2025SCM.dk

Indspark: Allier dig til mere grøn ansvarlighed i 2025

28.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Skab en stærk brandidentitet med din Agilox AMR

28.01.2025SCM.dk

Geopolitisk elastiske forsyningskæder er supply chain lederens nye topprioritet

22.01.2025SCM.dk

Geopolitik til trods: Virksomhedsledere tror på klima

22.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

22.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Apport Systems er et Great Place To Work – bogstaveligt talt

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup