Dansk Luftfart etablerer fond for at nå klimamål

Dansk luftfartsbranche vil danne en uafhængig klimafond. Fonden skal faciltiere luftfartens grønne omstilling og blandt andet bygges op om klimabidrag fra rejser.

Brancheforeningen regner med at klimafonden kan skabe indtægter på 250 – 300 mio. kroner årligt, hvilket skal øremærkes til grøn forskning..

14.10.2019

SCM.dk

Brancheforeningen Dansk Luftfart vil danne en uafhængig fond, Luftfartens Klimafond, der skal facilitere branchens grønne omstilling. Forslaget er oversendt til Transportministeren samt Klima-, Energi- og Forsyningsministeren.

Læs også: Drivkraft Danmark lancerer klimaplan for transportsektoren

På Dansk Industris Topmøde 2019 opfordrede statsminister Mette Frederiksen repræsentanter for erhvervslivet til at indgå en klimakontrakt. Den opfordring har Dansk Luftfart taget til sig med forslaget om fonden, der skal sikre mere bæredygtig flytransport. Det skriver Dansk Luftfart i en pressemeddelelse.

Skal finansieres af klimabidrag
Den danske luftfartsbranche vil som led i en brancheaftale med regeringen etablere klimafonden, der skal opbygges af bidrag fra regeringens forskningsmidler til grøn forskning i landbrug og transport samt klimaopkrævninger for rejser, der har oprindelse i de danske lufthavne.

Ifølge Dansk Luftart skal klimabidraget så vidt muligt afspejle den enkelte flyvnings andel af luftfartens samlede klimabelastning, men det må ikke være så stort, at det skader dansk luftfarts internationale konkurrenceevne. 

Den grønne omstilling fremmes
Tidligere på året præsenterede branchen en klimaplan for at nedbringe luftfartens klimapåvirkning frem mod 2030 og med målet om at blive klimaneutral senest i 2050.

På kort og mellemlangt sigt er løsningen, at luftfartsselskaberne i danske lufthavne får adgang til bæredygtigt flybrændstof i tilstrækkelige mængder. I dag er der kun meget begrænsede mængder på markedet, og det er flere gange dyrere end konventionelt flybrændstof. Det hæmmer branchens grønne omstilling.

Læs også: DI vil have intelligent grøn transport

Brancheforeningen regner med at klimafonden kan skabe indtægter på 250 – 300 mio. kroner årligt, hvilket skal øremærkes til grøn forskning og udvikling af en egentlig produktion og anvendelse af bæredygtigt flybrændstof samt til andre klimaløsninger for luftfarten på dansk grund.

Dansk Luftfart foreslår, at den præcise model for fondens virke, klimabidragets indretning og kobling til et iblandingskrav, defineres nærmere i et nyt Luftfartens Klimapartnerskab, som foreningen foreslog etableret i sin klimaplan. Klimapartnerskabet skal udover brancheaktører, bestå af forskere, myndigheder og andre relevante parter.

- MGC

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle