DI vil have intelligent grøn transport

Årets udgave af Transportens Dag hos Dansk Industri havde bæredygtighed i centrum, med oplæg om, hvordan eksempelvis biogas, selvkørende biler, deleordninger og en transportminister med et ambitiøst CO2-mål i baglommen kan gøre branchen grønnere.

Selvkørende elektriske lastbiler er blandt de teknologier, der flittigt blev nævnt på Transportens Dag som et værktøj til at gøre branchen grønnere..

02.10.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Under overskriften ’Intelligent grøn transport’ samlede Dansk Industri i sidste uge en lang række aktører fra den danske logistik- og transportsektor til årets udgave af Transportens Dag. Der er bred enighed om, at branchen skal blive grønnere, og ”alle er klar til at levere; det ligger i vores DNA”, som formand for DI Transport og CEO for Ancotrans, Anne Kathrine Steenbjerge, sagde indledningsvis.

Læs også: Landsdækkende verdensmålsturné med grøn transport i centrum

Til at gøre dagens deltagere klogere på, hvordan det kan ske, havde DI samlet en stribe oplægsholdere, der kunne berette om de forskellige løsninger og teknologier, der er tilgængelige (eller på vej til at blive det), og som har potentialet til at gøre en positiv forskel, ikke mindst når det kommer til CO2-udslippet.

En af dem, som løbende blev betegnet som en af de berømte ’lavthængende frugter’ på markedet, er biogas, som danske Nature Energy er blandt verdens største producenter af. Adm. direktør Ole Hvelplund var selvsagt glad for sit produkt, men også opmærksom på de ikke mindst politiske udfordringer, der er til stede.

”Vi laver cirkulær økonomi i den mest rene form, ved at udnytte bl.a. gylle fra køer til at lave CO2-neutral biogas med et kæmpe potentiale til at sænke transportens drivhusgasudslip. Vi ser dog også, at Sverige og Tyskland er langt foran, når det gælder brugen af biogas, og derfor skal vi have gjort noget ved de afgifter, som i dag gør, at konventionel sort diesel er langt billigere”, sagde han.

Mixmove vil fylde de europæiske lastbiler ordentligt op og dermed spare både CO2 og penge, sagde account manager i Danmark, Søren Møller. Foto: Anders Kampmann.

Lastbiler skal fyldes bedre
Et andet middel til at gøre transporten grønnere handler om at tynde ud i mængden af person- og lastbiler på vejene, og det er præcis hvad diverse deleordninger arbejder på. En af dem er danske Holo, der med egne ord skaber selvkørende og velkørende grøn mobilitet.

”Fremtidens mobilitet er i vores optik selvkørende, delt og bæredygtig, og vi er blandt Europas største på området. Ved at kombinere mennesker og varer, og fylde såvel person- som lastbiler bedre op med begge dele, kan vi fjerne en masse trafik fra vejene. I Oslo forventer vi eksempelvis af der vil være 20 procent færre biler i byen ved udgangen af 2020 på grund af deleordninger”, forklarede CEO Peter Sorgenfrei.

Netop Oslo – eller nærmere bestemt forstaden Fornebu – er hjemsted for Mixmove, der ligeledes har deleprincipperne som sit forretningsgrundlag. Med et digitalt udgangspunkt tilbyder selskabet konsolideret godstransport i byer for på den måde af maksimere udnyttelsen af eksisterende ressourcer.

”Der kører alt for mange tomme og halvfyldte lastbiler rundt på de europæiske veje. 20 procent af bilerne er tomme, og resten er kun 50 procent fyldte i snit. Ved at fylde bilerne bedre op, kan vi gøre en forskel for CO2-udslippet her og nu, samtidig med, at vi skaber nye forretningsmuligheder og reducerer omkostninger”, lød det fra selskabets account manager i Danmark, Søren Møller.

Vigtigt at løfte vejgodstransporten
Når det kommer til de rammer, alle disse tiltag skal fungere inden for, så spiller politikerne naturligvis en central rolle. Den socialdemokratiske regering har sammen med sine støttepartier lanceret et ambitiøst klimamål om at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent i 2030, et mål som statsminister Mette Frederiksen gentog i sin tale til Folketingets åbning tidligere i dag.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil med regeringens CO2-reduktionsmål i baghånden gøre sit for at skabe rammerne, hvori logistikbranchen kan udvikle sig i en mere miljøvenlig retning. Foto: Anders Kampmann.

Det mål skal transportsektoren også levere på, og til Transportens Dag var regeringen meget passende repræsenteret ved transportminister Benny Engelbrecht, der erklærede sig klar til at tage fat om alle hjørner af sektoren.

”Vi vil gerne have langt flere grønne biler på vejene, og derfor ser vi gerne en udfasning af diesel frem mod 2030, hvilket vi dog skal have EU-Kommissionen med på. Og det skal også se på den tunge transport i den forbindelse”, sagde han og pegede på jernbanen som et vigtigt, men også ”frygtelig dyrt” alternativ.

Derfor skal den vigtige vejgodstransport opgraderes, men ifølge ministeren er det en udfordring, at ”mange teknologier ikke er modne endnu”, som han sagde. Ikke desto mindre er det en central opgave, i det 72 procent af al gods i Europa bliver transporteret på vej.

Læs også: ICA Gruppen vil gøre sin vejtransport fossilfri inden 2030

Endelig er der også lufttransporten, hvor man med ministerens ord ”overvejer forskellige håndtag”. Det dækker bl.a. over et fokus på at reducere CO2, mere end at sikre økonomiske gevinster via afgifter, både når det gælder brændstof og passagertrafik.

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

ERP-projekt med stærk forandringsledelse

10.04.2025SCM.dk

ESG-opgør i Danmark: Amerikansk tendens kan sprede sig

07.04.2025SCM.dk

Sidste forhindring for udsættelse af CSRD ryddet af vejen

04.04.2025SCM.dk

Mini-undersøgelse: ESG er strategisk og ikke compliance

04.04.2025Descartes

Sponseret

Defense Trade Solutions forenkler forsvarsindustriens eksport med Descartes-løsning

03.04.2025SCM.dk

Hvad vi kan lære af de Jyske erfaringer med omstillingen af forsyningskæden

01.04.2025SCM.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025SCM.dk

Verdion styrker nordisk team med tre strategiske forfremmelser

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus