21.08.2019  |  Lager & distribution

ICA Gruppen vil gøre sin vejtransport fossilfri inden 2030

Som en del af omstillingen mod transport med fossilfrie brændstoffer har svenske ICA Gruppen fremlagt sin nye brændstofstrategi. Af den fremgår det blandt andet, at al virksomhedens godstransport på vejene skal være fossilfri inden 2030.

Omstillingen mod fossilfrie brændstoffer er i disse år i fuld gang i transportbranchen. I Sverige er ICA Gruppen, der omfatter omkring 1.300 butikker, en af de virksomheder, der i længere tid har arbejdet målrettet med bæredygtighed, herunder at mindske sin klimapåvirkning, og i dag foregår størstedelen af ICA’s transporter da også ved hjælp af fossilfrie brændstoffer.

Læs også: Virksomheder vil have salgsmål for udledningsfri lastbiler i EU

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

ICA mener dog ikke, at de er kommet i mål og peger på, at der skal nye tiltag til, hvis de i fremtiden skal fastholde eller øge brugen af fossilfrie brændstoffer. Derfor fremlægger virksomheden nu sin brændstofstrategi, der skal fungere som det næste skridt mod at mindske klimapåvirkningen fra transport.

Brændstofstrategien indeholder således en målsætning om, at al godstransport på vejene skal være fossilfri inden 2030. I storbyregionerne Stockholm, Göteborg og Malmö er ambitionen endda, at der skal ske inden 2025. Den nye strategi omfatter al vejtransport indenfor ICA Gruppens forretning i Sverige og gælder således også for selskabets leverandører. 

”Udviklingen af vedvarende brændstof går fremad, men der er behov for, at udviklingen påskyndes, hvis vi skal have mulighed for at være fossilfrie i 2030”, siger adm. direktør i ICA Gruppen, Per Strömberg, og fortsætter:

”Der er en hel del udfordringer ved denne omstilling, hvor udviklingen af teknologi til køretøjer, tilgængelighed og infrastruktur til fossilfrie brændstoffer, samt usikkerhed omkring politiske beslutninger er nogle af de vigtigste”.

Overføre transport til jernbaner og skibsfarten
ICA har allerede gennem flere år arbejdet på at optimere sine transporter ud fra både et helbreds- og effektiviseringsperspektiv. Det er blandt andet sket ved at overføre vejtransport til jernbanen og skibsfarten. Det arbejde kommer til at fortsætte og blive intensiveret.

Med den nye strategi kommer virksomheden desuden til at accelerere investeringen i ny teknologi og fossilfrie brændstoffer, ligesom det skal undersøges, hvordan initiativer for at øge den nationale produktion af biobrændstof kan støttes.

Til at give en klar retning både internt og for transportører, skal et nyudviklet værktøj hjælpe med prioriteringen af omstillingsarbejdet mod at mindske klimapåvirkningen.

”Prioriteringen af brændstoffer skal guide virksomheder i deres valg af køretøjstype og brændstof og rangere eksisterende brændstoffer efter deres klimapåvirkning”, siger Per Strömberg.

Læs også: Den elektriske varevogn er på vej - i en fart

”Vi tror på, at der er plads til forskellige brændstoffer, og vi kommer dermed fortsat til at arbejde, som vi hidtil har gjort, med at teste forskellige typer af fossilfrie brændstoffer. Elektriske køretøjer er også noget, som vi vil se nærmere på”, slutter han.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere