12.02.2019  |  Branchenyt

Virksomheder vil have salgsmål for udledningsfri lastbiler i EU

Seks store firmaer, bl.a. Nestlé og DB Schenker, vil have EU til at fastlægge en målsætning for salg af udledningsfri lastbiler. Det skal give ro på markedet og mindske transportens CO2-aftryk.

EU bør fastsætte en ambitiøs målsætning for salg af udledningsfri køretøjer, som producenterne skal leve op til i 2025.

Sådan lyder meldingen fra seks store brands og transportselskaber i et brev, som de har sendt til EU’s klimakommissær Miguel Arias Cañete, EU’s miljøministre og ledende parlamentsmedlemmer.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: EU klar med krav til lastbilers CO2-udslip, men møder kritik

Det skriver Transport & Environment, som har offentliggjort brevet.

I brevet skriver Nestlé, Carrefour, Spar Austria, Alsom, Geodis og DB Schenker, at fastsættelsen af en målsætning for det årlige salg er vitalt, hvis transportsektoren skal reducere sin udledning.

“Vi har brug for en større sikkerhed i forhold til tilgængeligheden af udledningsfri lastbiler på markedet, hvis vi skal leve op til vores klimaansvar. En realistisk, men ambitiøs, EU-målsætning for salg af køretøjer på ren energi i 2025 vil være en nøgle for os”, siger vicepræsident for innovation i Geodis, Philippe de Carné, ifølge Transport & Environment.

EU er lige nu i gang med at forhandle sin første klimalov på plads. Ønsket om større markedssikkerhed skal ses i lyset af, at lastbiler står for næsten 20 procent af kvælstofudledningen i mange europæiske byer, mens last- og varebiler står for 40 procent af al vejtransports CO2-udledning globalt. Samtidig har lastbilsproducenterne en historisk tendens til at være tilbageholdende overfor innovation, påpeger T&E.

Stor efterspørgsel efter salgsmål
Sidste år gik mere end 40 stor globale brands, transportfirmaer og vognmænd sammen og skrev et brev til EU-præsident Jean-Claude Juncker, hvori de efterspurgte et ambitiøst obligatorisk salgsmål for udledningsfri lastbiler, der skulle indgå i EU's brændstofeffektivitetsstandarder for tunge køretøjer.

”Vi støtter initiativet om at få flere udledningsfrilastbiler på vejene. Det er helt på linje med vores egen ambitioner om at have tæt på ingen miljømæssig påvirkning på tværs af vores opgaver i 2030”, siger Nestlés kommunikationschef for EMEA, Bart Vandewaetere, til Transport & Environment.

Europa-Parlamentet har også allerede vedtaget et fem procents salgsmandat for udledningsfri lastbiler i 2025. Til gengæld støtter EU’s miljøministre kun fastsættelsen af et mål for salg, hvis det findes hensigtsmæssigt ved en gennemgang af lovgivningen i 2022 – også selvom virksomhederne helst vil have en 2025-målsætning på plads nu for at skabe ro.

Læs også: Regeringen åbner for strammere miljøkrav til lastbiler og varevogne

”Virksomhederne råber efter en stærk lovgivning, der vil øge mængden af udledningsfri lastbiler. En målsætning om fem procents salg vil være et skridt i den rigtige retning. Det vil hjælpe Europa med at bevæge sig væk fra lastbiler på fossilt brændstof”, siger ansvarlig for rene lastbiler hos Transport & Environment, Stef Cornelis, og fortsætter:

”I sidste ende er vi nødt til at rense vores luft, standse vores CO2-udledning og forbedre vores energisikkerhed. Det er derfor, at det er vigtigt at introducere en ambitiøs målsætning nu”.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere