Regeringen åbner for strammere miljøkrav til lastbiler og varevogne

De fem største danske byer får nu mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne lastbiler, busser og varevogne skal leve op til de nyeste standarder. Men det går for langsomt, mener Det Økologiske Råd.

Danmarks fem største byer skal have mulighed for at stramme miljøkravene til dieseldrevne lastbiler for at sænke forureningen..

08.10.2018

SCM.dk

Luftforureningen skal ned i de største danske byer, hvor der er mest forurening. Derfor giver regeringen nu København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at stramme skruen og kræve mere af de store erhvervskøretøjer, som bidrager med en stor del af udstødningsgasserne.

Læs også: Den elektriske varevogn er på vej – i en fart

”Vi skal have ren luft i vores byer. Derfor vil regeringen give de 5 største byer i Danmark mulighed for at indføre skærpede miljøzoner, hvor der stilles skrappere krav til lastbiler og busser. Og som noget nyt også krav til de ældre varebiler. Det er de mest omfattende miljøzoner en regering har besluttet”, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Trafikken på de danske veje er kilde til 45 procent af forureningen med skadelige NOx-gasser og 10 procent af udledningen af partikler i Danmark. Problemet er endnu mere udtalt i myldretiden i de største byer. Luftforureningen er samtidig kilde til mange tabte leveår, sygdomstilfælde og er en daglig gene for mange, ikke mindst langs de store veje i de største byer. 

Som et led i regeringens klima- og luftudspil får København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler skal leve op til de nyeste standarder.

”Med de nye regler vil den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer kunne reduceres med op til en fjerdedel. Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes – ikke mindst i myldretiden”, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Først reel effekt i 2022
Ifølge Ingeniøren skal de skærpede krav gennemføres ved løbende stramninger frem mod 2025. Første trin er i 2020, hvor varebiler skal have leve op til Euro 4-normen, hvorimod busser og lastbiler skal køre efter Euro 5. Ældre køretøjer må fortsætte med at køre i miljøzonerne, hvis de har monteret et partikelfilter. Derfor vil der heller ikke være den store effekt indledningsvist.

”Det er naturligvis sådan, at effekten vil være størst, hvis kravene skærpes hurtigt. Det første trin vil ikke have den store effekt, da de fleste køretøjer allerede vil opfylde kravet i 2020”, sig seniorforsker ved DCE, Nationalt Center for Miljø og Energi under Aarhus Universitet, Steen Solvang Jensen, til ing.dk.

Læs også: DFDS vil rense svovl fra skibe for 300 mio.

Effekten af de skærpede miljøzonekrav i højere grad vil komme med stramningerne i 2022 og 2025, hvor der kræves Euro 6, mener han.

Denne model møder kritik fra Det Økologiske Råd , hvor man gerne havde set hurtigere handling.

Der er ingen grund til at vente med at kræve de reneste køretøjer fra 2022. I stedet bør kravene stilles fra 2020. Det vil betyde, at man fjerner busser og lastbiler, der er ældre end 7 år, hvilket er afbalanceret i forhold til lastbilbranchen”, siger transport- og energipolitisk medarbejder, Jeppe Juul.

Personbilerne mangler
Derudover er man fra rådets side heller ikke tilfreds med, at personbilerne ikke er omfattet af regeringens udspil.

”Det er absurd, at man bevidst vælger ikke at stille krav til den del af transporten, der udgør det største problem i forhold til luftforureningen i byerne, nemlig dieselbiler”, siger Jeppe Juul.

Personbiler, og særligt dieselbiler, står for den største del af trafikkens forurening med kvælstofdioxid (NO2). I 2016 stod personbilerne for 15,1 mikrogram NO2/m3, mens busser stod for 3,9, lastbiler for 4,9 og varebiler for 7,7 på H. C Andersens Boulevard i København, der er en af landets mest forurenede strækninger.

Læs også: Budgetudspil: Virksomheder skal levere Københavns Kommunes varer i elbiler

”Det giver ikke mening, at tillade stærkt forurenende dieselbiler i en miljøzone. I stedet bør der være et krav om, at dieselbiler som minimum bør være Euro 5 i 2020 og Euro 6 i 2022, ligesom i Sverige”, siger Jeppe Juul.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby