Regeringen åbner for strammere miljøkrav til lastbiler og varevogne

De fem største danske byer får nu mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne lastbiler, busser og varevogne skal leve op til de nyeste standarder. Men det går for langsomt, mener Det Økologiske Råd.

Danmarks fem største byer skal have mulighed for at stramme miljøkravene til dieseldrevne lastbiler for at sænke forureningen..

08.10.2018

SCM.dk

Luftforureningen skal ned i de største danske byer, hvor der er mest forurening. Derfor giver regeringen nu København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at stramme skruen og kræve mere af de store erhvervskøretøjer, som bidrager med en stor del af udstødningsgasserne.

Læs også: Den elektriske varevogn er på vej – i en fart

”Vi skal have ren luft i vores byer. Derfor vil regeringen give de 5 største byer i Danmark mulighed for at indføre skærpede miljøzoner, hvor der stilles skrappere krav til lastbiler og busser. Og som noget nyt også krav til de ældre varebiler. Det er de mest omfattende miljøzoner en regering har besluttet”, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Trafikken på de danske veje er kilde til 45 procent af forureningen med skadelige NOx-gasser og 10 procent af udledningen af partikler i Danmark. Problemet er endnu mere udtalt i myldretiden i de største byer. Luftforureningen er samtidig kilde til mange tabte leveår, sygdomstilfælde og er en daglig gene for mange, ikke mindst langs de store veje i de største byer. 

Som et led i regeringens klima- og luftudspil får København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler skal leve op til de nyeste standarder.

”Med de nye regler vil den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer kunne reduceres med op til en fjerdedel. Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes – ikke mindst i myldretiden”, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Først reel effekt i 2022
Ifølge Ingeniøren skal de skærpede krav gennemføres ved løbende stramninger frem mod 2025. Første trin er i 2020, hvor varebiler skal have leve op til Euro 4-normen, hvorimod busser og lastbiler skal køre efter Euro 5. Ældre køretøjer må fortsætte med at køre i miljøzonerne, hvis de har monteret et partikelfilter. Derfor vil der heller ikke være den store effekt indledningsvist.

”Det er naturligvis sådan, at effekten vil være størst, hvis kravene skærpes hurtigt. Det første trin vil ikke have den store effekt, da de fleste køretøjer allerede vil opfylde kravet i 2020”, sig seniorforsker ved DCE, Nationalt Center for Miljø og Energi under Aarhus Universitet, Steen Solvang Jensen, til ing.dk.

Læs også: DFDS vil rense svovl fra skibe for 300 mio.

Effekten af de skærpede miljøzonekrav i højere grad vil komme med stramningerne i 2022 og 2025, hvor der kræves Euro 6, mener han.

Denne model møder kritik fra Det Økologiske Råd , hvor man gerne havde set hurtigere handling.

Der er ingen grund til at vente med at kræve de reneste køretøjer fra 2022. I stedet bør kravene stilles fra 2020. Det vil betyde, at man fjerner busser og lastbiler, der er ældre end 7 år, hvilket er afbalanceret i forhold til lastbilbranchen”, siger transport- og energipolitisk medarbejder, Jeppe Juul.

Personbilerne mangler
Derudover er man fra rådets side heller ikke tilfreds med, at personbilerne ikke er omfattet af regeringens udspil.

”Det er absurd, at man bevidst vælger ikke at stille krav til den del af transporten, der udgør det største problem i forhold til luftforureningen i byerne, nemlig dieselbiler”, siger Jeppe Juul.

Personbiler, og særligt dieselbiler, står for den største del af trafikkens forurening med kvælstofdioxid (NO2). I 2016 stod personbilerne for 15,1 mikrogram NO2/m3, mens busser stod for 3,9, lastbiler for 4,9 og varebiler for 7,7 på H. C Andersens Boulevard i København, der er en af landets mest forurenede strækninger.

Læs også: Budgetudspil: Virksomheder skal levere Københavns Kommunes varer i elbiler

”Det giver ikke mening, at tillade stærkt forurenende dieselbiler i en miljøzone. I stedet bør der være et krav om, at dieselbiler som minimum bør være Euro 5 i 2020 og Euro 6 i 2022, ligesom i Sverige”, siger Jeppe Juul.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning i værdkæden med 22 procent

28.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Når uhyggen sniger sig ind i logistikken

27.10.2025Roima Intelligence

Sponseret

Kom med til årets Supply Chain Sessions

24.10.2025SCM.dk

Ro på! Omnibussen er ikke død

24.10.2025SCM.dk

Toldstyrelsens henter 110 millioner i efterkontrol

23.10.2025SCM.dk

Tysk tøven kan true Europas grønne førerposition

21.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

KUKA Nordic byder XIO A/S velkommen som ny systempartner

20.10.2025SCM.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg