Ny transportminister på plads
Benny Engelbrecht er udpeget som transportminister i regeringen Mette Frederiksen. Både ITD, DTL og DI Transport byder ham velkommen og ser frem til samarbejdet. Transportens rolle i den grønne omstilling er en af de store opgaver, lyder det fra alle tre parter.
I går, torsdag d. 27. juni, var på mange måder en historisk dag i dansk politik. Danmark fik nemlig officielt sin kun anden kvindelige statsminister, og den yngste nogensinde, da 41-årige Mette Frederiksen trådte frem som landets øverste politiske leder i spidsen for sin socialdemokratiske étpartiregering.
Læs også: Politikere vil have containere væk fra motorvejen og ud på skibe
Blandt de 20 navne på ministerlisten figurerer bl.a. 48-årige Benny Engelbrecht som ny transportminister. Med det samme kan man også notere sig, at Danmark igen har en dedikeret minister på transportområdet, i det Kaare Dybvad tiltræder som boligminister, hvilket sammen med bygninger tidligere hørte under Ole Birk Olesen (LA).
Benny Engelbrecht, der er valgt for Socialdemokratiet i Sønderjyllands Storkreds, var skatteminister et lille års tid under Helle Thorning-Schmidt, og har også været erhvervsordfører samt formand for Transportudvalget og Sydslesvigudvalget fra 2011 til 2014.
Det er med andre ord en erfaren mand med kendskab til både erhvervslivet og transportpolitikken, der nu rykker ind i transportministeriet, og det vækker glæde hos brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD.
”Vi glæder os meget over at få en erfaren og dygtig minister i spidsen for vores område, og vi ser frem til det forestående samarbejde. Især glæder vi os til at samarbejde med den nye minister om at indfri det store vækstpotentiale, der ligger og venter på at blive bragt i spil i den danske vejgodstransport”, siger adm. direktør Carina Christensen og fortsætter:
”Vi forventer, at hans egenskaber bliver en stor gevinst for det danske transporterhverv, når vi fremover skal samarbejde med ham om store og vigtige dagsordener som vækst i transporterhvervet, klima og infrastruktur”.
ITD: Det haster med at komme i gang på klimafronten
Netop klimaet er et centralt element i den nye regerings såkaldte politiske forståelse, Retfærdig retning for Danmark, som man har formuleret sammen med støttepartierne Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.
Her er det centrale element, at Danmarks udledning af drivhusgasser, ikke mindst CO2, som for en stor dels vedkommende kommer fra vejene, skal reduceres med 70 procent i 2030 i forhold til niveauet i 1990.
Det kræver bl.a. en omstilling af transportsektoren, herunder et stop for salg af alle nye diesel- og benzinbiler fra 2030 og skærpede miljøzoner, og en aftale om infrastruktur, hvor klima- og miljøhensyn i langt højere grad indgår.
Det er en kæmpe opgave, påpeger ITD, så det haster med at komme i gang.
”Vi håber, at den nye transportminister hurtigt vil medvirke til, at der ikke kun fokuseres på personbiler og flyafgifter, så vi for alvor får skabt handling i forhold til den grønne omstilling af de tunge transporter. Vi står med en branche, der er mere end ivrig for at komme i gang. Den bold ser vi frem til, at den nye transportminister griber, så vi sammen kan sikre, at de tiltag, der kommer på bordet, rent faktisk også virker”, siger Carina Christensen.
Også DTL-Danske Vognmænd ser frem til samarbejdet med den nye minister med høje forventninger om at skabe gode resultater til gavn for sine medlemmer, eksempelvis når det gælder social dumping, ligesom man ligeledes har noteret sig de tårnhøje – og udfordrende – klimaambitioner.
”Lige så rigtigt og vigtigt det er – lige så vanskeligt kan det jo også vise sig at blive i praksis. Det er både rigtigt og nødvendigt, at transportbranchen bidrager til at indfri klimaambitionerne. Det er vigtigt at vælge de rette løsninger med blik for vognmandserhvervets konkurrenceevne og med forståelse for de særlige forhold i den tunge transport. Jeg ser frem til at bidrage og indgå i drøftelser om, hvordan vi gør det bedst og klogest”, siger adm. direktør i DTL-Danske Vognmænd, Erik Østergaard.
DI: Transportsektoren skal levere på CO2-mål
Hos DI Transport er branchedirektør Michael Svane også klar til at byde Benny Engelbrecht, som han kalder ’en politiker med stor parlamentarisk erfaring’, velkommen. I tråd med ITD og DTL ser han ligeledes de klimamæssige mål som den helt store opgave for den nye minister.
”Han får en særlig opgave i at sikre transportens rolle, når det gælder om at bidrage til den grønne omstilling”, siger han, da SCM.dk fanger ham på telefonen.
”Transportsektoren skal levere i forhold til det ambitiøse CO2-mål, regeringen har sat, og det skal han være med til at sikre, samtidig med at han skal sikre mobilitet for både personer og varer, og de nødvendige investeringer i den trafikale infrastruktur, med miljø og klima for øje. Så det er lidt af en dagsorden”, fortsætter han.
Hvad angår den nye infrastrukturplan, der også omfatter investeringer i den kollektive transport og cyklisme, håber man fra ITD’s side, at vejtransporten får det fokus, man mener, den fortjener.
Læs også: Grønne ambitioner kræver politisk opbakning
”En ny langsigtet infrastrukturplan målrettet vejnettet er en essentiel opgave for den nye transportminister. Her håber vi, at visionerne rækker længere end til tog og cykelstier, for det er på vejene, problemerne er”, slutter Carina Christensen.