Blandede holdninger til ny transportminister
I går overtog Liberal Alliances Ole Birk Olesen Transport-, Bygnings-, Boligministeriet fra Hans Christian Schmidt. Det har affødt en del forskellige reaktioner i transport- og logistikbranchen.
Som del af den nye trekløverregering under ledelse af Lars Løkke Rasmussen (V) fik Danmark i går en ny transport-, bygnings- og boligminister i form af 43-årige Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance. Han overtog hvervet fra Venstres Hans Christian Schmidt (V) ved en velbesøgt reception i ministeriets mødecenter.
Læs også: Virksomheder vil have bedre veje
Den nye minister kommer til jobbet uden den store erfaring på området, men udgangspunktet i regeringsgrundlaget for V-LA-K-regeringen og de første udmeldinger fra Ole Birk Olesen selv, har allerede givet reaktioner rundt omkring i den danske transportsektor.
Ved gårsdagens overdragelsesseance gentog Ole Birk Olesen de tre transportrelaterede målsætninger fra regeringsgrundlaget, der mest fokuserer på persontrafik. Dels skal der anlægges flere veje, ligesom de eksisterende skal forbedres De danske bilister får slet ikke værdi nok for de høje afgifter, de betaler, som Ole Birk Olesen sagde dels skal flere togruter konkurrenceudsættes, og endelig skal der åbnes for konkurrence på taxaområdet.
Glæde for vejinvesteringer
På vejfronten er Hærvejsmotorvejen i Sønderjylland og nordpå blandt de centrale punkter for regeringen, hvilket skaber glæde i regionen, hvor både Ole Birk Olesen og Hans Christian Schmidt i øvrigt stammer fra.
Det er en meget stor glæde. Med hensyn til vækst og infrastruktur vil det styrke ikke kun Haderslev, men hele Sønderjylland, siger borgmester H. P. Geil (V) til Jyske Vestkysten om planerne, der bl.a. vil give områdets borgere nemmere adgang til lufthavnen i Billund.
Vejinvesteringerne skaber også smil hos Dansk Industri, hvor branchedirektør for Transport, Michael Svane, over for SCM.dk understregede, at han er optimistisk i forhold til den nye minister, der kommer med nogle gode mærkesager og at det er godt at der bliver lagt op til at bruge nogle penge på nogle vigtige områder.
Han savnede dog fokus på luftfarten, et område, der ikke er nævnt i regeringsgrundlaget, hvilket har skabt panderynker i branchen, hvor man også er bekymret over Liberal Alliances positive holdning til selskaber som Ryanair og Uber.
Men vi skal jo lade tvivlen komme ham til gode. Når han har ministerposten med ansvaret, kan det være, han ser vigtigheden i et sundt, dansk luftfartserhverv, og et sundt europæisk luftfartserhverv i det hele taget, siger formand for flyvebranchens personaleunion, Thilde Waast, til DR.
Ingen gratis Storebæltsbro
En af Liberal Alliances mærkesager på vejtransportområdet har længe været en fjernelse af afgiften for at køre over Storebæltsbroen for både person- og lastbiler. Den strategi er imidlertid ikke en del af regeringsgrundlaget og over for Ingeniøren har Ole Birk Olesen anerkendt det forhold, hvorfor målsætningen må betragtes som værende lagt på is indtil videre.
Læs også: Tidligere minister bliver direktør for ITD
Endelig peger dette indlæg i Børsen fra adm. direktør for Danske Speditører, Martin Aabak, på at også andre ministerier skal tænke på transporten. Aabak opfordrer således den nytiltrådte erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), til bl.a. at nedsætte et logistisk vækstteam, der kan være med til at sikre Danmark en rolle som speditions- og logistikcentrum for Nordeuropa.