Virksomheder vil have bedre veje
Mange danske virksomheder ønsker bedre infrastruktur og transport. Sådan har meldingen været de sidste mange år, men dette på trods ligger Danmark stadig lavt på den internationale liste over infrastruktur.
Mere end hver tredje danske virksomhed efterspørger, at kommunerne opprioriterer infrastruktur og transport. Det konkluderer analysen Virksomhederne efterlyser en bedre infrastruktur fra medlemsorganisationen Dansk Industri (DI).
Analysen er baseret på DIs årlige undersøgelse Lokalt Erhvervsklima, som i sin fulde længde bliver offentliggjort den 5. september. Ifølge DI viser undersøgelsen overordnet, at en forbedret infrastruktur for syvende år i træk topper listen over virksomhedernes ønsker til kommunerne.
Læs også: Infrastrukturen ved nye supersygehuse bliver forbedret
Undersøgelsen viser endvidere, at virksomhederne er mindst tilfredse i de kommuner, som ikke er koblet på motorvejsnettet samt i kommuner, som har problemer med trængsel og flaskehalse.
Og ifølge Michael Svane, branchedirektør hos DI, er det ganske vigtigt at prioritere infrastruktur højt:
Investeringer i infrastruktur er nødvendige, for at vi kan få råd til sygehuse, plejehjem og alt det andet velfærd, som vi gerne vil udbygge. Derfor bør kommunerne og staten prioritere investeringer i veje og kollektiv transport højere.
En 17. plads til Danmark
En nylig rapport fra Verdensbanken sætter desuden tal på, hvor godt de enkelte landes infrastruktur fungerer. Tyskland snupper førstepladsen og Sverige er nr. 3 mens Danmark får en 17. plads.
Generelt har Danmarks de sidste mange år ligget ret konstant med placeringer uden for top 15, oplyser DI.
Læs også: Partier vil droppe miljøskadelig motorvej
Af forslag til konkrete vejprojekter, som politikerne bør afsætte penge til, nævner DI en udbygning af E45 i Jylland, motorvejen på Fyn og motorvejsnettet på Sjælland samt at få udbedret mindre flaskehalse rundt om i landet.
Der er også brug for en langsigtet masterplan, der rummer projekter som eksempelvis en midtjysk motorvej og en havnetunnel i København, siger Michael Svane afsluttende.
- KLZ