06.06.2019 | Branchenyt
Politikere vil have containere væk fra motorvejen og ud på skibe
Flere østjyske politikere vil flytte tung trafik fra E45-motorvejen og ud på vandet. Det kan ifølge en beregningsmodel fra COWI nedbringe CO2-udledningen, men en godstransportekspert tager dog visse forbehold overfor modellens resultater.
Hvis det står til flere politikere, der er opstillet i Østjylland, skal flere containere fremover fragtes med skibe fra Aarhus Havn til Hamborg i stedet for af motorvejen. Foto: Aarhus Havn
Store containere skal sejles fra Aarhus til Hamborg i stedet for at blive kørt med lastbil af motorvejen E45. Det har flere østjyske folketingskandidater ifølge TV2 Østjylland givet udtryk for inden valget.
Læs også: Maersk vil udvide Aarhus Havn
En af dem er Socialdemokraten Jens Joel, der mener, at det kan have en positiv påvirkning på klimaet.
”Det er helt åbenlyst, at hvis man kører gods ned af E45 i stedet for at sejle det, er det både tosset for arbejdspladserne på Aarhus Havn, men mest af alt for klima og miljø”, siger han til TV2 Østjylland.
Beregninger, som Aarhus Havn står bag, peger på, at et ton gods på en lastbil koster 18 kg CO2 at fragte fra Aarhus til Hamborg. Fragtes samme ton gods samme distance, men ad vandvejen via Kielerkanalen til Hamborg, koster det kun 8 kg CO2 #blaadk #dkpol pic.twitter.com/J8lCUm3wpX
— Danske Havne (@DanskeHavne) 4. juni 2019
Beregninger, som Aarhus Havn står bag, peger på, at et tons gods på en lastbil koster 18 kilo CO2 at fragte fra Aarhus til Hamborg. Fragtes samme ton gods samme distance, men ad vandvejen via Kielerkanalen til Hamborg, koster det kun otte kilo CO2.
Det er rådgivningsvirksomheden COWI, der har udviklet beregningsmodellen TEMA, som kan vise, hvor meget CO2, der bliver udledt på landevejene og til søs.
Ifølge godstransportekspert hos COWI, Michael Henriques, er beregningsmodellen brugbar til at vise, om omlægningen fra lastbiltransport til søfart er en løsning til at nedbringe udledningen, men han minder dog samtidig om, at beregningsmodellen afhænger af de forhold, man bruger i regnestykket. For skibstransport tager for eksempel længere tid - og regnestykket er i det hele taget ikke så enkelt.
”Hvis du har en skibstransport, skal du altså for det første have nogle håndteringer undervejs, og du skal typisk have en lastbil på i begge ender. Det gør tingene mere kompliceret, når man regner på en skibsløsning”, siger Michael Henriques til TV2 Østjylland.
Afgift på lastbiltransport deler vandene
Dansk Folkepartis Kim Christiansen er også blandt de politikere, der mener, at en større del af trafikken skal flyttes væk fra E45. Han foreslår derfor en afgift på lastbiltransport.
”Vi kan prøve at gøre det mere attraktivt at får containerne sejlet fremfor at blive kørt på lastbiler, eller også kan vi bruge pisken og lægge en afgift på de her containere, hvis de skal køres over land”, siger Kim Christiansen til TV2 Østjylland.
Det er dog ikke alle, der mener, at afgifter er en god løsning.
”Jeg tror ikke, at flere afgifter er løsningen på særlig mange ting her i tilværelsen. Heller ikke på at gøre konkurrencesituationen dårligere for vores vognmænd. Men selvfølgelig skal vi være bevidste om, hvad det er for et CO2-aftryk, vi sætter”, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) til TV2 Østjylland.
Læs også: Hyperloop-rør skal fragte containere ud af Hamborgs havn
Ifølge formanden for Brancheforeningen Østjyske Vognmænd, Jørgen Buhl, kan afgifter på containere ramme skævt, fordi de fleste containertransporter i Danmark sker med udenlandske lastbiler.
- JMA
IT

Millioner til cybersikkerhed i værdikæder
Med fem nye projekter og en bevilling på lige knap 40 millioner kroner styrker Industriens Fond nu danske virksomheders arbejde med gøre deres værdikæder cybersikre. Projekterne skal aktivere over 250 primært små og mellemstore virksomheder i forløb, der med forskelligt afsæt skal løfte den digitale sikkerhed i virksomhedernes kontaktflader og derigennem styrke konkurrenceevnen.
Lager & distribution

Globalt samarbejde skal realisere ny klimastrategi for skibsfarten
Danmark har taget initiativ til en rundbordssamtale i New York om, hvordan verdens lande, når ambitionen om klimaneutral skibsfart og samtidig sikre en retfærdig omstilling af skibsfarten.
Branchenyt

Skanlog køber svensk 3PL-aktør
Skanlog og Hillebrand Gori har indgået en aftale, hvor Skanlog overtager hele Hillebrand Goris indenlandske lager- og distributionsvirksomhed for alkoholholdige drikkevarer i Sverige. Alle berørte medarbejdere vil blive tilbudt ansættelse hos Skanlog. Hillebrand Gori vil fortsat operere i Sverige og vil i fremtiden fokusere på sine internationale logistiknetværks services.
Lager & distribution

Dansk global pakkeboksvirksomhed rammer endnu en milepæl
Sønderborgvirksomheden SwipBox har solgt 40.000 pakkebokse. Det cementerer virksomhedens position som global markedsleder. Guldet findes i den innovative pakkeboks, Infinity.
Branchenyt

Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen
Pandemien sparkede for alvor gang i e-handlen for IKEA. Det har sat skub i transformation af forsyningskæden for at skabe en omnichannel, der kan det hele på én gang. Sammen med klimakrisens konsekvenser for driften, udgør det to af de største udfordringer for Ikeas forsyningskæde.
Lager & distribution

Nybyggede lagerlokaler bliver revet væk
Der bliver bygget løs i landets industrikvarterer og stort set alt bliver afsat til pladshungrende virksomheder. Det viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk. Et stort efterslæb på nybyggeri, travlhed i erhvervslivet og boligbyggeri i gamle erhvervskvarterer, lyder forklaringer fra to erhvervsmæglere.