Hyperloop-rør skal fragte containere ud af Hamborgs havn
Hamburger Hafen und Logistik AG og Hyperloop Transportation Technologies forhandler lige nu om at bygge et system i Hamborg, der skal fragte skibscontainere ud af byen med en hastighed på op til 1200 kilometer i timen.
Lastbilkøer i og omkring Hamborg er ikke et usædvanligt syn, men hvis vi kigger frem i tiden, så vil det måske ikke længere være tilfældet i helt så høj grad.
I hvert fald arbejder Hamborgs havneselskab på en ny, futuristisk transportløsning, der skal mindske lastbilstrafikken markant i Hamborgs midte. Det skriver Der Spiegel.
Læs også: Hyperloop One afslører fremtidige visioner for USA
Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) er således i forhandlinger med Elon Musks californiske selskab Hyperloop Transportation Technologies, og i følge Hamburger Abendblatt har de to selskaber allerede underskrevet to hensigtserklæringer, der måske kan betyde, at byggeriet allerede kan sættes i gang om to til tre år. Overfor Der Spiegel har HHLA bekræftet, at der har været forhandlinger.
Hyperloop-systemer blev opfundet af Tesla-chefen Elon Musk i 2013 som et rørsystem, hvori der bliver genereret vakuum. Det gør, at der hverken er luftmodstand eller friktion i røret, og derfor kan containere blive skudt igennem med en hastighed på op til 1.200 kilometer i timen.
I april præsenterede Hyperloop Transportation Technologies den første udgave af et Hyperloop-rør, der efter planen skal kunne fragte passagerer rundt.
Kan fragte 4100 skibscontainere om dagen
Det høje tempo, som kan opnås med Hyperloop, gør, at en container kan nå fra Hamborgs havn og til et nærtliggende område udenfor byen på få sekunder. Derfra vil det være muligt for lastbiler at opsamle containerne og transportere varerne videre.
På den måde vil lastbilchaufførerne kunne slippe for at skulle køre ud til havnen, for at hente varerne.
Faktisk vil systemet gøre det muligt at transportere hele 4100 skibscontainere igennem vakuumrøret hver eneste dag, og derfor giver det sig selv, at Hyperloop-systemet vil mindske lastbilstrafik og -køer i Hamborg markant.
Udover de høje transporthastigheder, som man kan opnå med systemet, kan Hyperloop også bidrage med et bæredygtigt aftryk. På ydersiden af Hyperloop-røret vil der således blive placeret solceller, som skal bruges til at opsamle den energi, som systemet skal bruge.
Læs også: Hyperloop på vej med dedikeret godsløsning
Det er ikke kun i Hamborg, at man lige nu arbejder på at virkeliggøre Elon Musks vision. Flere firmaer arbejder således uafhængigt af hinanden på at få et Hyperloop-system op at køre.
En af disse virksomheder er britiske Virgin, der også er i gang med at lave et transportsystem og allerede har annonceret kommende Hyperloop-strækninger flere steder i Europa.
- JMA