Ny dansk app vil reducere CO2-udledning fra varetransport

Den danske startup Dliver har udviklet en app- og webplatform, der skal reducere CO2-udledningen fra varevognstransport med 40 procent. Platformen skal blandt andet hjælpe med at udnytte kapaciteten bedre, så der kører færre varevogne rundt på vejene.

En ny dansk app forbinder vognmænd med virksomheder, der skal have leveret varer ud. Formålet er at reducere kulstof-udslippet ved at udnytte vognenes kapacitet bedre samtidig med, at der kan spares penge. Foto: Dliver.

29.04.2019

SCM.dk

En dårlig udnyttelse af vognenes kapacitet er med til at skabe et unødigt brændstofforbrug, der sender mere kulstof ud i atmosfæren. Det kan samtidig være en udgift for vognmændene og dermed blive dyre for kunderne.

Det vil en ny dansk app- og webplatform, Dliver, gøre noget ved.

“Varevogne og lastvogne kører i gennemsnit med 40 procent uudnyttet kapacitet. Mit mål med at udvikle app’en er at udnytte kapaciteten bedre, så varetransport bliver mere miljørigtig og i mange tilfælde også billigere”, siger Nicolai Wulff Jensen, direktør i Dliver.

“Man kan godt kalde Dliver for en deleøkonomisk platform, men det mest afgørende for os er, at Dliver tilbyder en win-win situation for alle", siger idemanden bag og direktør Nicolai Wulf Jensen. Foto: Dliver..

Deleøkonomisk platform
Dliver fungerer som en platform, der forbinder afsender og vognmand med hinanden, ligesom udlejningsplatformen Airbnb forbinder rejsende med udlejere. Virksomheder, der skal have sendt en vare, kan få tilbud fra vognmænd, der er i nærheden og måske alligevel skal i samme retning.

”Man kan godt kalde Dliver for en deleøkonomisk platform, men det mest afgørende for os er, at Dliver tilbyder en win-win-situation for alle”, fortæller Nicolai Wulf Jensen og tilføjer:

”Firmaer får mulighed for online at bestille varetransporter til den bedste pris, som markedet kan tilbyde på det givne tidspunkt, og vognmænd, der alligevel skal i samme retning, får mulighed for at udnytte deres kapacitet bedre og kan dermed tilbyde en fordelagtig pris. Samtidigt slipper vi alle for unødig trafik på vejene og belastende CO2-udledning ”.

Appen giver derudover blandt andet brugerne mulighed for at vælge chauffører baseret på ratings, følge varens lokalitet via GPS-signal, chatte med chaufføren samt have betalings- og forsikringsordninger.

FTZ er glade for appen
De seneste måneder har Dliver haft en beta-version af platformen i drift og testet den hos en håndfuld virksomheder.

FTZ, der distributører autodele, har anvendt Dliver siden årsskiftet og har gode erfaringer, lyder det fra Christian Heimer, der er logistikchef i virksomheden:

“Vi er i gang med en pilottest af Dliver, og har allerede erfaret at platformen kan hjælpe os med at udnytte kapaciteten i vores varevogne bedre. Når vi får bredt Dliver platformen ud til alle vores afdelinger, vil vi opnå et betydeligt bidrag til bedre kapacitetsudnyttelse, og dermed en bedre bundlinje samtidigt med, at Dliver hjælper os med vores målsætning om at reducere vores CO2-aftryk”.

Læs også: Pressede lastbilchauffører får ikke flere p-pladser i ny infrastrukturaftale

Dliver har netop lanceret den første version af platformen, og skal til at udbrede konceptet på det danske marked. Planen er, at Dliver senere skal lanceres i udlandet.

- SDN

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online