Ny dansk app vil reducere CO2-udledning fra varetransport
Den danske startup Dliver har udviklet en app- og webplatform, der skal reducere CO2-udledningen fra varevognstransport med 40 procent. Platformen skal blandt andet hjælpe med at udnytte kapaciteten bedre, så der kører færre varevogne rundt på vejene.
I dag kører der flere halvtomme- og heltomme varebiler og lastvogne rundt på de danske veje. Når vognene bringer varer ud, har flere af dem uudnyttet plads i lastrummet, og når de skal retur, har de ofte ingen varer med.
Læs også: Amazons ansatte opfordrer Bezos til at tage hånd om klimaet
En dårlig udnyttelse af vognenes kapacitet er med til at skabe et unødigt brændstofforbrug, der sender mere kulstof ud i atmosfæren. Det kan samtidig være en udgift for vognmændene og dermed blive dyre for kunderne.
Det vil en ny dansk app- og webplatform, Dliver, gøre noget ved.
“Varevogne og lastvogne kører i gennemsnit med 40 procent uudnyttet kapacitet. Mit mål med at udvikle app’en er at udnytte kapaciteten bedre, så varetransport bliver mere miljørigtig og i mange tilfælde også billigere”, siger Nicolai Wulff Jensen, direktør i Dliver.
Deleøkonomisk platform
Dliver fungerer som en platform, der forbinder afsender og vognmand med hinanden, ligesom udlejningsplatformen Airbnb forbinder rejsende med udlejere. Virksomheder, der skal have sendt en vare, kan få tilbud fra vognmænd, der er i nærheden og måske alligevel skal i samme retning.
”Man kan godt kalde Dliver for en deleøkonomisk platform, men det mest afgørende for os er, at Dliver tilbyder en win-win-situation for alle”, fortæller Nicolai Wulf Jensen og tilføjer:
”Firmaer får mulighed for online at bestille varetransporter til den bedste pris, som markedet kan tilbyde på det givne tidspunkt, og vognmænd, der alligevel skal i samme retning, får mulighed for at udnytte deres kapacitet bedre og kan dermed tilbyde en fordelagtig pris. Samtidigt slipper vi alle for unødig trafik på vejene og belastende CO2-udledning ”.
Appen giver derudover blandt andet brugerne mulighed for at vælge chauffører baseret på ratings, følge varens lokalitet via GPS-signal, chatte med chaufføren samt have betalings- og forsikringsordninger.
FTZ er glade for appen
De seneste måneder har Dliver haft en beta-version af platformen i drift og testet den hos en håndfuld virksomheder.
FTZ, der distributører autodele, har anvendt Dliver siden årsskiftet og har gode erfaringer, lyder det fra Christian Heimer, der er logistikchef i virksomheden:
“Vi er i gang med en pilottest af Dliver, og har allerede erfaret at platformen kan hjælpe os med at udnytte kapaciteten i vores varevogne bedre. Når vi får bredt Dliver platformen ud til alle vores afdelinger, vil vi opnå et betydeligt bidrag til bedre kapacitetsudnyttelse, og dermed en bedre bundlinje samtidigt med, at Dliver hjælper os med vores målsætning om at reducere vores CO2-aftryk”.
Læs også: Pressede lastbilchauffører får ikke flere p-pladser i ny infrastrukturaftale
Dliver har netop lanceret den første version af platformen, og skal til at udbrede konceptet på det danske marked. Planen er, at Dliver senere skal lanceres i udlandet.
- SDN