Pressede lastbilchauffører får ikke flere p-pladser i ny infrastrukturaftale

Siden 2010 er trafikken steget med 11 procent, men rastepladsernes parkeringspladser for lastbiler er ikke blevet udvidet i takt med udviklingen. Transportbranchen er skuffede over, at regeringen og Dansk Folkeparti ikke har afsat penge til nye p-pladser i den nye infrastrukturplan. Vi afventer resultatet af en ny regel, lyder det fra transportministeren.

Der mangler parkeringspladser til lastbilerne på de danske rastepladser, sådan lyder meldingen fra transportbranchen, der er skuffede over, at der ikke er afsat penge til at lave flere i den nye infrastrukturaftale. Arkivfoto..

02.04.2019

SCM.dk

Lastbilchaufførerne mangler parkeringspladser på rastepladserne, lyder meldingen fra flere brancheorganisationer og vognmænd. Det betyder, at flere vogne bliver parkeret ulovligt uden for de afmærkede lastbilbåse, og det medfører både bøder og svære valg om køre/hviletider.

Læs også: Rastepladserne mangler i aftalen om investeringer i infrastrukturen

Men i regeringens og Dansk Folkepartis nye infrastrukturaftale på 112,7 milliarder kroner, er der ikke afsat nogen penge til nye parkeringspladser på rastepladser. Og det skuffer transportbranchen, skriver DR.

”Nu laver vi forhåbentlig endnu flere veje, hvilket er godt, men vi skaber et endnu større problem på de bestående rastepladser, hvis vi ikke lader parkeringsfaciliteterne følge med på dem også”, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, til Public Service på P1.

Trafikken er steget med 11 procent siden 2010, men der er kun blevet lavet nye parkeringspladser til lastbiler i forbindelse med anlæggelsen af to nye rastepladser på Silkeborgmotorvejen.

Afventer resultat af ny 25-timers regel
Regeringen og Dansk Folkeparti vil overvåge effekterne af, at det nu kun er tilladt at parkere lastbiler i 25 timer, en ny regel der trådte i kraft den 1. juli 2018. Det skriver de i den nye investeringsplan.

”Hvis vi får dem væk, der holder i længere tid end 25 timer og optager en plads i rigtig lang tid, så kan det jo være, at der er pladser til de andre, der holder deres lovlige hvil i stedet”, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Men det er ikke godt nok, mener administrerende direktør Martin Aabak i brancheforeningen Danske Speditører:

”Vi var kede af at konstatere, at man havde reduceret problemstillingen til en bemærkning på side 37 om, at regeringen og Dansk Folkeparti snarest ville vurdere behovet. Et behov, som vi jo helt åbenbart allerede kan konstatere, er der ude i den rigtige verden”, siger han til dr.dk.

Reglen medfører flere bøder
ITD's politiske chef, Jørn-Henrik Carstens, mener, at problemet er blevet større med 25-timersreglen.

Organisationen får næsten dagligt henvendelser fra chauffører, der har fået en bøde, fordi de har parkeret ulovligt for at overholde deres køre/hviletider, forklarer han.

”Chauffører, der kommer til en rasteplads, hvor der ikke er plads, står med et fuldstændig urimeligt valg: Skal de overtræde køre/hviletidsbestemmelserne og køre ud og lede efter et sted at holde, eller skal de overtræde parkeringsbekendtgørelsen. Det er simpelthen ikke rimeligt, at vi giver dem den opgave, for der er ikke nogen fornuftig løsning på det”, siger han til dr.dk.

Fra den 1. januar til den 4. februar er der blevet udstedt 1.009 parkeringsbøder til ulovligt parkerede lastbiler. I sidste halvår af 2018 blev der i gennemsnit uddelt 85 bøder om måneden. Derudover er bødetaksten firdoblet for lastbiler fra årsskiftet, så det en parkeringsbøde nu koster 2.040 kroner.

Frustrerede vognmænd må ty til naturen
Og vognmændene selv er godt trætte af situationen.

”Det er sgu for dårligt. Det er rent ud sagt for dårligt”, siger Ronald Damgaard, der er selvkørende vognmand fra Varde, til dr.dk.

Før 25-timersreglen blev indført, var der ikke lige så meget kontrol med parkeringspladserne på rastepladserne, og lastbilchaufførerne parkerede ulovligt på kryds og tværs. Men parkeringsvagterne, der er sat ind for at holde øje med 25-timersreglen, udskriver bøder til ulovligt parkerede lastbiler

”Jeg er enig i, at man ikke skal gøre noget ulovligt, men så skulle vores politikere have tænkt sig om. Vi (vognmændene, red.) har adviseret politikerne om, at når man indførte 25-timersreglen, ville vi miste en masse parkeringspladser, hvor vi kunne holde "ulovligt" før”, siger Ronald Damgaard til dr.dk.

Han må i stedet holde rundt om på rastepladser langs mindre veje eller i industriområder. Steder, hvor der sjældent er opsat toilet- og badefaciliteter.

”Det værste er jo snart, at folk ikke kan komme på wc. Men så må vi jo træde af på naturens vegne, der er ikke andet for. Jeg har en ekstra pakke med fire køkkenruller i. Hvad skal jeg ellers gøre?”, spørger han retorisk.

Kan finde penge i puljer
I infrastrukturaftalen er der afsat forskellige puljer, herunder 1,5 milliarder kroner til bedre fremkommelighed, tilgængelighed og trafiksikkerhed. Penge, der potentielt kan bruges til flere parkeringspladser.

”Vi vurderer løbende, om vi skal udvide kapaciteten. Hvis beslutningen bliver, at det skal vi, og undersøgelserne viser, at der er et behov, vil vi selvfølgelig også finde pengene til det”, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til DR.

Læs også: Dansk Industri vil fremtidssikre infrastrukturen

På hverdage er der flere lastbiler parkeret, end der er lovligt plads til, på knap to ud af tre rastepladser langs motorvejene, viser den seneste kapacitetsmåling.

- SDN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online