Pressede lastbilchauffører får ikke flere p-pladser i ny infrastrukturaftale
Siden 2010 er trafikken steget med 11 procent, men rastepladsernes parkeringspladser for lastbiler er ikke blevet udvidet i takt med udviklingen. Transportbranchen er skuffede over, at regeringen og Dansk Folkeparti ikke har afsat penge til nye p-pladser i den nye infrastrukturplan. Vi afventer resultatet af en ny regel, lyder det fra transportministeren.
Lastbilchaufførerne mangler parkeringspladser på rastepladserne, lyder meldingen fra flere brancheorganisationer og vognmænd. Det betyder, at flere vogne bliver parkeret ulovligt uden for de afmærkede lastbilbåse, og det medfører både bøder og svære valg om køre/hviletider.
Læs også: Rastepladserne mangler i aftalen om investeringer i infrastrukturen
Men i regeringens og Dansk Folkepartis nye infrastrukturaftale på 112,7 milliarder kroner, er der ikke afsat nogen penge til nye parkeringspladser på rastepladser. Og det skuffer transportbranchen, skriver DR.
”Nu laver vi forhåbentlig endnu flere veje, hvilket er godt, men vi skaber et endnu større problem på de bestående rastepladser, hvis vi ikke lader parkeringsfaciliteterne følge med på dem også”, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, til Public Service på P1.
Trafikken er steget med 11 procent siden 2010, men der er kun blevet lavet nye parkeringspladser til lastbiler i forbindelse med anlæggelsen af to nye rastepladser på Silkeborgmotorvejen.
Afventer resultat af ny 25-timers regel
Regeringen og Dansk Folkeparti vil overvåge effekterne af, at det nu kun er tilladt at parkere lastbiler i 25 timer, en ny regel der trådte i kraft den 1. juli 2018. Det skriver de i den nye investeringsplan.
”Hvis vi får dem væk, der holder i længere tid end 25 timer og optager en plads i rigtig lang tid, så kan det jo være, at der er pladser til de andre, der holder deres lovlige hvil i stedet”, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Men det er ikke godt nok, mener administrerende direktør Martin Aabak i brancheforeningen Danske Speditører:
”Vi var kede af at konstatere, at man havde reduceret problemstillingen til en bemærkning på side 37 om, at regeringen og Dansk Folkeparti snarest ville vurdere behovet. Et behov, som vi jo helt åbenbart allerede kan konstatere, er der ude i den rigtige verden”, siger han til dr.dk.
Reglen medfører flere bøder
ITD's politiske chef, Jørn-Henrik Carstens, mener, at problemet er blevet større med 25-timersreglen.
Organisationen får næsten dagligt henvendelser fra chauffører, der har fået en bøde, fordi de har parkeret ulovligt for at overholde deres køre/hviletider, forklarer han.
”Chauffører, der kommer til en rasteplads, hvor der ikke er plads, står med et fuldstændig urimeligt valg: Skal de overtræde køre/hviletidsbestemmelserne og køre ud og lede efter et sted at holde, eller skal de overtræde parkeringsbekendtgørelsen. Det er simpelthen ikke rimeligt, at vi giver dem den opgave, for der er ikke nogen fornuftig løsning på det”, siger han til dr.dk.
Fra den 1. januar til den 4. februar er der blevet udstedt 1.009 parkeringsbøder til ulovligt parkerede lastbiler. I sidste halvår af 2018 blev der i gennemsnit uddelt 85 bøder om måneden. Derudover er bødetaksten firdoblet for lastbiler fra årsskiftet, så det en parkeringsbøde nu koster 2.040 kroner.
Frustrerede vognmænd må ty til naturen
Og vognmændene selv er godt trætte af situationen.
”Det er sgu for dårligt. Det er rent ud sagt for dårligt”, siger Ronald Damgaard, der er selvkørende vognmand fra Varde, til dr.dk.
Før 25-timersreglen blev indført, var der ikke lige så meget kontrol med parkeringspladserne på rastepladserne, og lastbilchaufførerne parkerede ulovligt på kryds og tværs. Men parkeringsvagterne, der er sat ind for at holde øje med 25-timersreglen, udskriver bøder til ulovligt parkerede lastbiler
”Jeg er enig i, at man ikke skal gøre noget ulovligt, men så skulle vores politikere have tænkt sig om. Vi (vognmændene, red.) har adviseret politikerne om, at når man indførte 25-timersreglen, ville vi miste en masse parkeringspladser, hvor vi kunne holde "ulovligt" før”, siger Ronald Damgaard til dr.dk.
Han må i stedet holde rundt om på rastepladser langs mindre veje eller i industriområder. Steder, hvor der sjældent er opsat toilet- og badefaciliteter.
”Det værste er jo snart, at folk ikke kan komme på wc. Men så må vi jo træde af på naturens vegne, der er ikke andet for. Jeg har en ekstra pakke med fire køkkenruller i. Hvad skal jeg ellers gøre?”, spørger han retorisk.
Kan finde penge i puljer
I infrastrukturaftalen er der afsat forskellige puljer, herunder 1,5 milliarder kroner til bedre fremkommelighed, tilgængelighed og trafiksikkerhed. Penge, der potentielt kan bruges til flere parkeringspladser.
”Vi vurderer løbende, om vi skal udvide kapaciteten. Hvis beslutningen bliver, at det skal vi, og undersøgelserne viser, at der er et behov, vil vi selvfølgelig også finde pengene til det”, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til DR.
Læs også: Dansk Industri vil fremtidssikre infrastrukturen
På hverdage er der flere lastbiler parkeret, end der er lovligt plads til, på knap to ud af tre rastepladser langs motorvejene, viser den seneste kapacitetsmåling.
- SDN