Rastepladserne mangler i aftalen om investeringer i infrastrukturen

Dagens politiske udspil indeholder mange gode initiativer. Danske Speditører er overrasket over, at der i planen til over 110 milliarder kroner ikke er afsat blot et par hundrede millioner kroner til udbygning af rastepladserne.

I dag har de tre regeringspartier og Dansk Folkeparti offentliggjort deres aftale om de næste 10 års investeringer i infrastrukturen. 

Fra Danske Speditører skal der lyde ros for, at regeringspartierne og Dansk Folkeparti langt om længe har taget hul på de langsigtede overvejelser om, hvad der skal til for at styrke fremkommeligheden. Men når det er sagt, er Danske Speditører mildest talt overrasket over, at der i planen til over 110 milliarder kroner ikke er afsat blot et par hundrede millioner kroner til udbygning af rastepladserne langs motorvejene og landevejene.

- Som det er i dag, skal lastbilchauffører ofte bruge kostbar køretid på at fravige deres naturlige rute for at komme frem til en lovlig og egnet parkeringsplads, hvor de kan parkere i forbindelse med deres lovpligtige hvil.  Derfor er en udbygning af rastepladserne så nødvendig, at jeg vil håbe, at det bliver taget med, når de politiske forhandlinger om fremtidens infrastrukturinvesteringer starter efter det folketingsvalg, der senest skal afholdes i juni 2019, siger direktør i Danske Speditører Martin Aabak.

Martin Aabak noterer sig, at der er rigtig mange gode initiativer i regeringens og Dansk Folkepartis investeringsplan, der vil øge fremkommeligheden på vejene.

- Udbygning af motorveje og landeveje vil gøre det hurtigere at få varer transporteret fra punkt A til B.  Hvad lastbilchaufførerne sparer af transporttid, kan dog hurtigt blive sat til, fordi der ganske enkelt ikke er nok parkeringspladser til lastbiler på de mest benyttede rastepladser. Derfor vil jeg håbe, at de politiske forhandlinger efter folketingsvalget vil føre til, at rastepladserne får det løft, som der er et skrigende behov efter, siger Martin Aabak, der træffes på maa@dasp.dk

Mere fra...

28.09.2020Danske Speditører

Sponseret

Transport-udspil er dyrere – ikke grønnere

15.05.2020Danske Speditører

Sponseret

Danske Speditører opfordrer til nyt syn på 25 timers-reglen

19.03.2020Danske Speditører

Sponseret

Anbefalinger om at undgå smitte ved modtagelse og afsendelse af gods

27.12.2019Danske Speditører

Sponseret

Nytårshilsen: Det lange, seje træk fortsætter

12.12.2019Danske Speditører

Sponseret

Speditørerne: Godt at EU-Vejpakken er kommet i hus

09.12.2019Danske Speditører

Sponseret

Virksomheder bliver inddraget i systemudvikling og test