Dansk Industri vil fremtidssikre infrastrukturen
De danske veje lider under et stigende pres fra både transportbranchen og den kollektive trafik. Dansk Industri vil have Folketinget til at bevillige 70 milliarder kroner frem mod 2030, så de vigtigste vejstrækninger kan udbygges og forbedres.
Erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI) fremlægger en investeringsplan for den danske infrastruktur, hvori det fremgår, at Folketinget skal investere 70 milliarder kroner frem mod 2030 til udbygning og forbedringer af det danske vejnet.
Læs også: Norge opruster sin infrastruktur for 855 milliarder
I planen ”En infrastruktur i verdensklasse” er der prioriteret en række motorveje og forbedringer af jernbanen, og der er puljer til blandt andet hovedveje, kollektiv bustrafik, fremme af cykling og ny teknologi.
”Der er et skrigende behov for at fremtidssikre vores infrastruktur. Vi har længe efterlyst en samlet plan, og vi giver her vores bud på, hvilke store projekter, vi mener, bør blive prioriteret i en sådan plan”, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
Vej- og baneprojekterne er prioriteret ud fra, hvor samfundet får mest for investeringerne. Projekterne skal også opfylde et andet strategisk formål. Det kan for eksempel være, at de er et led i en international transportkorridor, eller at de understøtter havne og lufthavne.
”For hver dag bliver problemerne mere og mere akutte. Hvis vi laver de her investeringer, vil det give danskerne en bedre hverdag, virksomhederne bedre konkurrenceforhold og spare samfundet for milliarder år efter år”, siger Michael Svane.
Økonomisk muligt
Historisk har de statslige investeringer i infrastruktur i gennemsnit ligget på fem milliarder kroner om året, svarende til 50 milliarder kroner over ti år.
Yderligere fem mia. kroner kan hentes i Infrastrukturfonden, der rummer ubrugte midler fra projekter, som er blevet billigere end ventet, foreslår DI, der derudover vil have investeret yderligere 15 mia. kroner i infrastruktur i de kommende ti år.
”Vores investeringsplan viser, at det er økonomisk muligt at fremtidssikre den danske infrastruktur. Derfor håber jeg, at politikerne griber denne bold, laver en plan for investeringerne og placerer midlerne i en ny infrastrukturfond”, siger Michael Svane.
Der har i de senere år været en del politiske kampe om at fordele investeringerne i infrastruktur. Det har resulteret i, at der er tre forskellige forligskredse: ”Den grønne”, ”Bedre-Billigere” og ”Togfonden”. DI opfordrer regeringen og Folketinget til at samles i én fælles forligskreds.
”Der er brug for, at vi får sat en retning nu. Og der skal være tillid til, at beslutningerne ikke bliver ændret fra valgperiode til valgperiode. Det vil være skadeligt for både virksomheder og borgere”, siger Michael Svane.
Læs også: Dansk teknologi skal give renere luft i shippingindustrien
Projekterne i DI’s investeringsplan fordeler sig over hele landet, og de omfatter blandt andet de sydlige deletaper af den midtjyske motorvej, den meget efterspurgte tredje forbindelse over Limfjorden, en hastighedsopgradering af banen mellem Ringsted og Odense, og en udvidelse af E45 mellem Randers og Vejle.
- SDN