Norge opruster sin infrastruktur for 855 milliarder

For nylig blev den norske regering og dens støttepartier enige om en national transportplan for perioden 2018 til 2029. Her vil man for 855 milliarder kroner bygge veje og jernbane, bore og sprænge tunneler og anlægge havne.

På under fire år vil den norske regering bygge en 1,7 kilometer lang skibstunnel. På den måde behøver skibene ikke længere at sejle ud gennem Stadhavet, som en kombination af vind, strøm og bølger gør det svært at sejle i. Illustration: Snøhetta.

29.06.2017

SCM.dk

I april fremlagde den norske regering en national transportplan for perioden 2018 til 2029, og nu er regeringen blevet enige med sine støttepartier, Venstre og Kristeligt Folkeparti, om store dele af planen.

Sammenlagt har partierne besluttet at afsætte 750 milliarder kroner på statsbudgettet. Dertil skal der lægges cirka 105 milliarder kroner, som forskellige bompengeordninger vil indbringe i perioden.

Samlet giver det et budget på hele 855 milliarder kroner - svarende til cirka 62 milliarder kroner om året i gennemsnit – det er 37 procent højere end budgettet for 2017.

Vil bygge skibstunnel på under fire år
Et af de projekter, der planlægges at blive gennemført, er Stads Skibstunnel - en 1,7 kilometer lang tunnel til skibe, der skal bores og sprænges mellem Moldefjorden og Vanylvsfjorden, skriver Ingeniøren.dk.

Med en sådan behøver skibene ikke længere at sejle ud gennem Stadhavet, som en kombination af vind, strøm og bølger gør det svært at sejle i.

Tunnelen har et budget på 2,2 milliarder kroner og skal efter planen opføres over 3-4 år. Herefter satser den norske regering på at flytte en stor del af de lange godstransporter fra lastbiler til jernbanevogne og fragtskibe.

Målet er, at 30 procent af transporter på over 300 kilometer i 2030 skal rulle på baner eller bølger. I 2050 skal det være halvdelen af de lange transporter.

Læs også: 'Magisk frabrik' i Norge laver biogas til lastbiler

For at det skal gå i opfyldelse, vil de norske partier bruge 15 milliarder kroner på at forbedre forholdene for gods og de norske baner. Heraf vil de blandt andet bygge en ny intercity-jernbane mellem byerne i Østlandet og den nye Ringeriksbane mellem Oslo og Hønefoss, skriver Ingeniøren.dk.

Samtidig vil man anlægge en ny europavej mellem Høgkastet og Hønefoss.

Omdiskuteret tunnel under Oslofjorden
Længere sydpå har regeringen og støttepartierne besluttet, at der skal bygges en ny tunnel under Oslofjorden – og den skal ligge parallelt med den eksisterende.

Netop dette projekt har været meget omdiskuteret, da den nuværende tunnel er så stejl, så bremserne på de passerende lastbiler ofte overopheder og forårsager brande. Derfor har det været overvejet at lukke tunnelen og bygge en bro i stedet.

Læs også: Første autonome, elektriske containerskib undervejs i Norge

Imidlertid har den norske regering og støttepartierne vurderet, at det vil være for dyrt at opføre en ny bro, hvorfor man i stedet vil bygge en ny og ligeså stejl bro som den eksisterende. Her vil den nye bro blive forbundet til den eksisterende, så bilisterne kan flygte over i det andet tunnelrør i tilfælde af brand:

”En bro koster 13-14 milliarder kroner. Og hvis man vælger en bro, vil det skyde opførelsen mange, mange år ud i fremtiden. Vi har behov for en hurtig afklaring”, siger Nikolai Astrup fra Høyre, der er leder af transportkomiteen, til Teknisk Ukeblad.

Med et ekstra tunnelrør vil det også være muligt at holde ét tunnelrør åbent, hvis der skulle ske et uheld.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

17.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

29.04.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

AGR
Webinar
Chain Reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Data: The First Link in the Chain

Dato

29.04.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn