Norge opruster sin infrastruktur for 855 milliarder
For nylig blev den norske regering og dens støttepartier enige om en national transportplan for perioden 2018 til 2029. Her vil man for 855 milliarder kroner bygge veje og jernbane, bore og sprænge tunneler og anlægge havne.
I de næste 12 år får man travlt i Norge. Der skal nemlig bygges veje og jernbaner, bores og sprænges tunneler og anlægges havne i stor stil, skriver Ingeniøren.
Læs også: Infrastrukturen ved nye supersygehuse bliver forbedret
I april fremlagde den norske regering en national transportplan for perioden 2018 til 2029, og nu er regeringen blevet enige med sine støttepartier, Venstre og Kristeligt Folkeparti, om store dele af planen.
Sammenlagt har partierne besluttet at afsætte 750 milliarder kroner på statsbudgettet. Dertil skal der lægges cirka 105 milliarder kroner, som forskellige bompengeordninger vil indbringe i perioden.
Samlet giver det et budget på hele 855 milliarder kroner - svarende til cirka 62 milliarder kroner om året i gennemsnit det er 37 procent højere end budgettet for 2017.
Vil bygge skibstunnel på under fire år
Et af de projekter, der planlægges at blive gennemført, er Stads Skibstunnel - en 1,7 kilometer lang tunnel til skibe, der skal bores og sprænges mellem Moldefjorden og Vanylvsfjorden, skriver Ingeniøren.dk.
Med en sådan behøver skibene ikke længere at sejle ud gennem Stadhavet, som en kombination af vind, strøm og bølger gør det svært at sejle i.
Tunnelen har et budget på 2,2 milliarder kroner og skal efter planen opføres over 3-4 år. Herefter satser den norske regering på at flytte en stor del af de lange godstransporter fra lastbiler til jernbanevogne og fragtskibe.
Målet er, at 30 procent af transporter på over 300 kilometer i 2030 skal rulle på baner eller bølger. I 2050 skal det være halvdelen af de lange transporter.
Læs også: 'Magisk frabrik' i Norge laver biogas til lastbiler
For at det skal gå i opfyldelse, vil de norske partier bruge 15 milliarder kroner på at forbedre forholdene for gods og de norske baner. Heraf vil de blandt andet bygge en ny intercity-jernbane mellem byerne i Østlandet og den nye Ringeriksbane mellem Oslo og Hønefoss, skriver Ingeniøren.dk.
Samtidig vil man anlægge en ny europavej mellem Høgkastet og Hønefoss.
Omdiskuteret tunnel under Oslofjorden
Længere sydpå har regeringen og støttepartierne besluttet, at der skal bygges en ny tunnel under Oslofjorden og den skal ligge parallelt med den eksisterende.
Netop dette projekt har været meget omdiskuteret, da den nuværende tunnel er så stejl, så bremserne på de passerende lastbiler ofte overopheder og forårsager brande. Derfor har det været overvejet at lukke tunnelen og bygge en bro i stedet.
Læs også: Første autonome, elektriske containerskib undervejs i Norge
Imidlertid har den norske regering og støttepartierne vurderet, at det vil være for dyrt at opføre en ny bro, hvorfor man i stedet vil bygge en ny og ligeså stejl bro som den eksisterende. Her vil den nye bro blive forbundet til den eksisterende, så bilisterne kan flygte over i det andet tunnelrør i tilfælde af brand:
En bro koster 13-14 milliarder kroner. Og hvis man vælger en bro, vil det skyde opførelsen mange, mange år ud i fremtiden. Vi har behov for en hurtig afklaring, siger Nikolai Astrup fra Høyre, der er leder af transportkomiteen, til Teknisk Ukeblad.
Med et ekstra tunnelrør vil det også være muligt at holde ét tunnelrør åbent, hvis der skulle ske et uheld.
- EL