Drivkraft Danmark lancerer klimaplan for transportsektoren
Drivkraft Danmark har netop lanceret Plan 2050, som peger på tre konkrete tiltag, der kan give Danmark en CO2-neutral transportsektor inden 2050.
Den 8. oktober lancerede branche- og arbejdsgiverorganisationen Drivkraft Danmark Plan 50, der skal bane vejen for, hvordan den danske transportsektor kan nå Danmarks klimamål om at være CO2-neutral inden 2050.
Læs også: DI vil have intelligent grøn transport
”Hos Drivkraft Danmark ønsker vi at tage et stort medansvar for at gennemføre den grønne omstilling. Transportsektoren bærer en betydelig del af det samlede CO2-aftryk, og selvom elektrificering af bilparken vil løse en del af problemet, kan vi se, at der skal et decideret paradigmeskifte til, hvis vi skal nå målet", siger direktør i Drivkraft Danmark, Jacob Stahl Otte.
Plan 2050 indeholder tre konkrete bud på, hvordan transportsektoren omstiller sig, uden at forringe mobiliteten i samfundet:
- Lovkrav om CO2-fortrængning i brændstoffer til transport
- Omlægning af afgifter fra energi til klimapåvirkning
- Tværgående forskning og udvikling af fremtidens teknologier
Krav til gavn for klimaet
Det essentielt for Drivkraft Danmark, at der fremover stilles politiske krav, der på den mest hensigtsmæssige måde tilskynder til grøn innovation inden for teknologineutrale energiformer.
Det skal være med til at få producenterne til at fokusere på brændstoffets samlede klimaeffekt, hvilket vil betyde, at de lidt dyrere og mere effektive vedvarende energibrændstoffer (VE-brændstoffer) bliver mere attraktive end de nuværende.
Fakta:
- Vejtransporten står i dag for cirka 25 procent af Danmarks samlede CO2-udledning.
- Selv i et optimistisk scenarie med 1 mio. elbiler på vejene i 2030 bidrager elbilerne kun med cirka 1,5 million ton mindre CO2.
- For at nå målet skal Danmarks CO2-udledning reduceres med mere end 26 mio. ton CO2 – svarende til 55 procent af vores nuværende samlede udledning.
- Plan 2050 er Drivkraft Danmarks bud på et paradigmeskifte, der skal sikre en CO2-neutral transportsektor.
”Ingen ved, hvilke teknologier eller energiformer, der i fremtiden viser sig som de mest effektive. Derfor mener vi hos Drivkraft Danmark, at det vil give de bedste, billigste og smarteste løsninger, hvis vi fra politisk hold stiller strenge klimakrav til producenterne af teknologi og energi, og at vi derefter overlader det til markedet at afgøre, hvilke der vinder", siger Jacob Stahl Otte og fortsætter:
"Om det bliver flydende el produceret af sol og vind i form af elektrofuels, biogas, el, brint eller andre vedvarende energibrændstoffer, betyder ikke så meget. Det vigtigste er, at klimaet vinder".
- MGC