PostNord tester nyt pallesystem, der skal gøre transporten grønnere
Pallesystemet SpaceInvader gør det muligt for PostNord at stable paller i højden og på den måde øge lastbilernes fyldningsgrad med op til 100 procent. Dermed kan PostNord reducere antallet af lastbiler på vejene og sænke CO2-udledningen.
PostNord arbejder på at reducere miljøbelastningen fra virksomhedens vejtransport. I den forbindelse tester de i øjeblikket pallesystemet SpaceInvader, der kan øge lastbilernes fyldningsgrad med op til 100 procent.
Læs også: Et pallestativ vandt Årets Supply Chain Startup Pris
Pallestativerne skal således gøre det muligt at stable paller i højden, så der dermed kan opbevares og transporteres mere gods på mindre plads. Det betyder færre lastbiler på vejene og en reduktion af bl.a. CO2.
”SpaceInvader mindsker vores miljøbelastning fra vejtransporten, da vi ved hjælp af stativerne kører færre godstransporter”, siger transportkonsulent i PostNord Logistics, Lars Nguyen Høeg, og fortsætter:
”Efter de første seks uger har vi sparet hver tiende godstransport som følge af en øget fyldningsgrad. De sparede ture, har reduceret CO2-udledningen og forureningen fra NoX med 8,64 procent”.
Fordobler lastbilens palleplads
For hver ekstra palleplads i lastbilstraileren, der udnyttes, spares der tre kg. CO2 pr. 100 kørte km. I lastbilerne er der plads til 33 enkeltstående paller, og ved at dobbeltstable pallerne med SpaceInvader, øges fyldningsgraden til 60 paller.
Det resulterer i færre lastbiler og kørte kilometer pr. ton varer distribueret og dermed et lavere brændstofforbrug.
”Vi har en klar mission om at effektivisere logistikbranchen, og derfor er vi rigtig glade for, at PostNord ser potentialet i vores løsning”, siger adm. direktør hos SpaceInvader, Steen Frederiksen, og fortsætter:
”Jeg forventer, at de vil opleve de mange gevinster som systemet bringer for eksempel grønnere transport og reducerede omkostninger. Projektet er kommet godt fra start, og vi glæder os til at evaluere det samlede potentiale med PostNord efter testperioden”.
Læs også: PostNord tester lastbil på biogas
PostNord tester frem til årets udgang både 120- og 80 cm stativer på godsterminalerne i Taulov, Aarhus og Herning. Stativerne er fremstillet i aluminium med ni ton statisk bæreevne, fås i forskellige størrelser og vejer under ti kg. Efterfølgende skal en endelig evaluering afgøre, om det er noget, der skal investeres yderligere i.
- JMA