”Der skal sættes pris på de grønne værdier”

Økonomien er fortsat den store barriere mellem SMV’erne og de elektriske lastbiler, mener direktør Brian Olesen fra Phoenix Danmark, der bl.a. importerer skraldebiler på el. Derfor skal der sættes pris på de grønne værdier, så de private også får mod på at investere.

På Transportmessen i Herning tidligere i år kunne Phoenix Danmark præsentere en ny 100 procent elektrisk lastbil, der skal leveres til Berlin kommune. Foto: Phoenix Danmark..

10.07.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

De elektriske lastbiler er godt på vej; rækkevidden på batterierne bliver bedre og bedre, og fordelene for arbejdsmiljø, omgivelser og klima er udtalte. Ikke desto mindre er det fortsat så som så med lysten til at anskaffe sig en af slagsen blandt de relevante danske virksomheder.

Læs også: Det amerikanske postvæsen skal teste selvkørende lastbiler

Ifølge Brian Olesen, der er direktør for Phoenix Danmark, som bl.a. importerer skraldebiler på el fra den franske producent PVI, er økonomien den helt centrale årsag til det billede.

”El bliver aldrig det billigste, men det er det bedste”, siger Brian Olesen om sammenligningen med diesel. .

Det er Phoenix Danmark, der står for importen af de ni elektriske komprimatorbiler, som Frederiksberg Kommune for nylig skrev under på at anskaffe sig, og med en stykpris på 4,6 mio. kr., omkring to en halv gange prisen på en dieselbil af samme type, så er det en heftig udskrivning, som derfor bliver en stopklods for de fleste.

”De private køber den billigste løsning, og sådan har det altid været. Budgetterne er stramme, og derfor har de ikke på samme måde som i den offentlige sektor mulighed for at sætte pris på miljøet, hvor meget de end gerne ville”, forklarer han.

Fra hans bord oplever han ellers en stor efterspørgsel på de elektriske løsninger, men den store investering, der skal foretages fra start, skræmmer langt de fleste væk. De økonomiske gevinster, der lige nu kan hæftes på en investering i en ellastbil, er nemlig mere langsigtede, og derfor svære at forholde sig til som SMV.

”Driftsomkostningerne er langt lavere for en elbil, fordi der er langt færre bevægelige dele i de elektriske motorer. Når det gælder miljøkrav, så vil de i hele deres levetid, op mod 15 år, leve op til kravene, hvor en konventionel dieselbil ofte vil komme til kort efter fem år. Og så er strøm betydeligt billigere end diesel; her taler vi omkring halv pris”, siger Brian Olesen.

Komplicerede politiske beslutninger
Og så er der hele det aspekt, som Brian Olesen kalder ”de bløde eller grønne værdier”, og som er sværere at notere i et regnskab. Et kraftigt forbedret arbejdsmiljø på grund af mindre støj og renere luft, renere omgivelser på samme grundlag, og et bedre klima på grund af det eliminerede CO2-udslip.

Ifølge Brian Olesen er der derfor en udfordring hos det offentlige i at skabe nogle rammer, som gør elbilerne mere attraktive. De kan ske på flere forskellige måder, påpeger han.

Om Brian Olesen

Uddannelse: Merkonom, salg og marketing, Aalborg Handelsskole

Erhvervskarriere: Direktør i Phoenix Danmark siden 1996, før det heavy duty sales, Iveco

”Hvis vi skal have flere tunge elkøretøjer på gaderne, så skal kommunerne og staten stille krav om det, når de eksempelvis sender en opgave i udbud. Hvis en kommune kræver at de kun vil have varer bragt ud med elektriske lastbiler, så må vognmanden jo anskaffe sig nogle, hvis han gerne vil have en del kagen”, siger han og fortsætter:

”Man kan også se på de strukturer, der ligger rundt om sektoren. I Norge er strøm til elbiler eksempelvis mange gange billigere end benzin og diesel, og det er jo en politisk beslutning, hvordan man vil regulere det. Det samme vil det være, hvis man gik ind og forbød konventionelle lastbiler at køre i bestemte tidsrum, mens at de elektriske, der jo er langt venligere for omgivelserne, må køre hele tiden".

Læs også: E-handelsgigant driver næsten autonomt varehus

Brian Olesen medgiver, at diskussionerne er komplicerede, og at der er ”mange gråzoner” mellem miljøhensyn og de økonomiske perspektiver. Ikke desto mindre er han overbevist om, at elektriciteten trods udfordringerne nok skal vinde frem i distributionsbranchen, for som han siger: ”El bliver aldrig det billigste, men det er det bedste.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

08.12.2025SCM.dk

Ny diplomuddannelse skal styrke ledelsen af danske forsyningskæder

08.12.2025SCM.dk

Fellowship-program styrker bæredygtig fødevareinnovation

05.12.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Hvorfor en AGV ofte er den mest effektive løsning – selv i en tid domineret af AMR-hype

04.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få en robot i test uden at investere

04.12.2025SCM.dk

EU’s gasstop fra 2027 kræver turbo på elektrificeringen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

10.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn