23.05.2019  |  Lager & distribution

Det amerikanske postvæsen skal teste selvkørende lastbiler

Transportvirksomheden TuSimple bringe post ud for det amerikanske postvæsen med autonome lastbiler i et to uger langt testforløb i tre forskellige stater.

I en to-ugers prøveperiode skal amerikanernes post transporteres over lange distancer mellem Phoenix i Arizona og Dallas i Texas med selvkørende lastbiler. Det skyldes, at den kinesisk-amerikanske transportvirksomhed, TuSimple, der er specialiseret i autonome lastbiler, har indgået en aftale med det amerikanske postvæsen (USPS).

Læs også: Selskab bag autonome lastbiler kører tre til fem ture om dagen

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

”Arbejdet med TuSimple er vores første initiativ i autonom transport til lange ruter. Vi gennemfører forskning og testning som led i vores bestræbelser på at drive en fremtidig klasse af køretøjer, som vil inkorporere ny teknologi”, siger USPS' talskvinde, Kim Frum, til Reuters.

USPS udforsker de autonome muligheder for at opnå besparelser på benzin, øge sikkerheden og udvide sin transportflåde for længere kørsel.

Der er tale om fem ture frem og tilbage mellem delstaternes postcentraler, hvor autonome lastbiler skal køre over 1.600 km med en sikkerhedsingeniør og en chauffør, der skal overvåge køretøjets effektivitet og tilse sikkerheden. En enkelt tur vil tage omkring 22 timer inklusiv natkørsel.

De mest benyttede ruter
Det er TuSimples første operationelle tilladelse i Texas og forventningen er, at det på sigt bliver en central rute for selskabet, da der allerede er stor efterspørgsel for transport mellem Arizona og Texas. 

”Det er spændende at tænke, at før mange mennesker vil køre i en robot-taxi, kan deres post og pakker være transporteret i en selvkørende lastbil”, siger grundlægger, formand og Chief Technology Officer hos TuSimple, Xiaodi Hou. Han uddyber:

”At levere for USPS på denne pilot i denne særlige kommercielle korridor giver os specifikke case-data til at hjælpe os med at validere vores system og fremskynde den teknologiske udvikling og de kommercielle fremskridt”.

Læs også: Rapport: Digital lastbilkørsel er på vej

De lange ruter passer godt til autonom kørsel, da der ellers ville blive sat to chauffører på for at overholde reglerne om køre-hviletid. Det er desuden svært at rekruttere chauffører, dels på grund af arbejdsforholdene, og ikke mindst den voksende mangel på chauffører generelt.

- SDN

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere