Rapport: Digital lastbilkørsel er på vej
Digitale forsyningskæder, førerløse køretøjer og robotter er fremtiden inden for logistikmarkedet, ifølge en ny rapport fra PwC.
Om nogle få år vil logistik og transport være et økosystem af autonome køretøjer, der bliver navigeret af en digital forsyningskæde med en kombination af førerløse køretøjer uden styrehus og leveringshubs styret af robotter.
Det forudser en ny rapport fra PWC Strategy& med den mundrette titel "The era of digitized trucking: Charting your transformation to a new business model".
Læs også: Regeringen åbner for strammere miljøkrav til lastbiler og varevogne
Tre forskere har undersøgt hvad disse ændringer betyder for transportindustrien, hvad det kommer til at koste og hvor effektivt det bliver.
Forskerne er kommet frem til disse estimater inden for EU med fokus på lastbilkørsel:
- Omkostninger til lastbillogistik vil falde med 47 procent i 2030, hvor en stor del vil skyldes en reducering af arbejdskraft.
- Den tid det tager at levere varer vil falde med 40 procent.
- Lastbiler vil være i brug på vejene 78 procent af tiden, til stor forskel for det gennemsnit på blot 29 procent i EU på nuværende tidspunkt.
Branchens fremtidsfokus
Væsentlige aktører i det nuværende logistiksystem, som f.eks. langdistance-lastbilchauffører og fragtforsendelsesvirksomheder, vil forsvinde. Processen med at matche varer og køretøjer vil blive fuldt ud automatiseret.
For at bevare konkurrenceevnen mener forskerne bag rapporten, udstyrsproducenter (OEM's) skal udvide deres produkter til også at inkludere nye drivlinjer og fokusere på produktion af selvkørende langdistancevogne.
Læs også: MAN tester elektriske distributionslastbiler i Østrig
Også store teknologivirksomheder vil i fremtiden optræde som større spillere i logistiksektoren, med nye teknologier.
- SN