MAN tester elektriske distributionslastbiler i Østrig
Den tyske lastbilproducent MAN sætter ni elektriske batteridrevne lastbiler på gaden i Østrig, hvor de skal indgå i en storskala-test med deres dieseldrevne fæller.
For at opnår en mere miljøvenlig distribution af varer i byerne, bliver der verden over arbejdet på højtryk for at udvikle elektriske lastbiler, der forurener og støjer mindre end traditionelle distributionskøretøjer.
Læs også: Ikea i bæredygtig omstilling: eldrevne køretøjer til varelevering
Den tyske lastbilproducent MAN er nu klar til at teste ni batteridrevne eTGM-lastbiler og har sendt dem til storskala-test hos dagligvarekæder og logistikfirmaer i Østrig side om side med dieselbilerne.
Testprojektet bliver organiseret af det østrigske ”Council für Nachhaltige Logistik” (CNL), der arbejder på at reducere miljøpåvirkningen fra lastbilkørsel i byerne.
MANs elektriske lastbiler er tre-akslede og vejer op til 26 ton. De er opbygget forskelligt til distribution af henholdsvis dagligvarer, stykgods, pakker og industrigods.
El-motor og batterier
eTGM-lastbilerne drives af elektriske motorer med 264 kW ydeevne (omkring 360 hk) og et max. drejningsmoment på 3.100 Nm. El-motoren får sin energi fra kraftige batteripakker, og også lastbilens hjælpeudstyr drives elektrisk. Det betyder, at lastbilerne stort set er CO2-frie under kørsel.
Læs også: FN: bæredygtig transport afgørende for SDG-mål
Derudover er de 8-12 store batteripakker nok til at køre 130-200 km afhængig af belastning, køreruter, kørestil mv. Dette rækker ca. til en dags distributionskørsel i byområderne, hvorefter batterierne kan oplades om natten.
- SN