Selskab bag autonome lastbiler kører tre til fem ture om dagen
Kinesisk-amerikanske TuSimple afvikler flere kommercielle ture om dagen med deres selvkørende lastbiler i Arizona, USA, for forskellige kunder.
Den kinesiske startup-virksomhed TuSimple, der blev lanceret i 2015 og er baseret i San Diego i Californien, tager tre til fem kommercielle ture med deres autonome lastbiler hver dag på tre forskellige ruter i Arizona, USA. Det skriver techcrunch.com.
TuSimple forklarede på den globale forbrugerelektronikmesse CES19, der løber af stablen i Las Vegas i denne uge, at man på hver tur har to sikkerhedsingeniører med. Den ene sidder bag rettet, og den anden overvåger de data, der kommer ind undervejs.
Virksomheden nævner ikke navne på deres kunder, men fortalte at man har 12 på kontrakt i øjeblikket.
Teknologien bag
TuSimple arbejder på en ”full-stack solution”, som betyder, at virksomheden udvikler og samler alle de nødvendige teknologiske dele til den selvkørende teknologi.
Virksomheden udvikler et såkaldt level 4 system, designet af Society of Automotive Engineers (SAE), som gør, at køretøjet overtager styringen i bestemte situationer.
Startup’en benytter også et anderledes kamera-system. Hvor størstedelen af den autonome køretøjsindustri bruger LiDAR til at afstandsmåle objekter som f.eks. biler op til 250 meter, påstår TuSimple at deres tilsvarende system kan 'se' op til 1.000 meter frem.
Fremtidsudsigter
TuSimple planlægger at opgradere mængden af autonome lastbiler der køre i USA fra 11 til 40 inden juni måned. Dertil vil virksomheden tilføje en ny rute mellem Arizona og Texas i starten af 2019.
Læs også: Rapport: Digital lastbilkørsel er på vej
”Præcis et år efter lanceringen af vores prototypesystem på CES18, har vi nu fem kommercielle ture hver dag i Arizona, samtidig med at vi udvider vores flåde og bevæger os hurtigt mod vores mål om at skabe den første kommercielle selvkørende lastbil”, siger TuSimples grundlægger, præsident og CTO, Xiaodi Hou, til Techcrunch.
- SDN