Selskab bag autonome lastbiler kører tre til fem ture om dagen

Kinesisk-amerikanske TuSimple afvikler flere kommercielle ture om dagen med deres selvkørende lastbiler i Arizona, USA, for forskellige kunder.

TuSimple tester autonome lastbiler i USA og har ambitioner om at udvide i år. Foto: TuSimple.

08.01.2019

SCM.dk

Den kinesiske startup-virksomhed TuSimple, der blev lanceret i 2015 og er baseret i San Diego i Californien, tager tre til fem kommercielle ture med deres autonome lastbiler hver dag på tre forskellige ruter i Arizona, USA. Det skriver techcrunch.com.

Læs også: Kinesiske muligheder for bæredygtig mobilitet

TuSimple forklarede på den globale forbrugerelektronikmesse CES19, der løber af stablen i Las Vegas i denne uge, at man på hver tur har to sikkerhedsingeniører med. Den ene sidder bag rettet, og den anden overvåger de data, der kommer ind undervejs.

Virksomheden nævner ikke navne på deres kunder, men fortalte at man har 12 på kontrakt i øjeblikket.

Teknologien bag
TuSimple arbejder på en ”full-stack solution”, som betyder, at virksomheden udvikler og samler alle de nødvendige teknologiske dele til den selvkørende teknologi.

Virksomheden udvikler et såkaldt level 4 system, designet af Society of Automotive Engineers (SAE), som gør, at køretøjet overtager styringen i bestemte situationer.

Startup’en benytter også et anderledes kamera-system. Hvor størstedelen af den autonome køretøjsindustri bruger LiDAR til at afstandsmåle objekter som f.eks. biler op til 250 meter, påstår TuSimple at deres tilsvarende system kan 'se' op til 1.000 meter frem.

Fremtidsudsigter
TuSimple planlægger at opgradere mængden af autonome lastbiler der køre i USA fra 11 til 40 inden juni måned. Dertil vil virksomheden tilføje en ny rute mellem Arizona og Texas i starten af 2019.

Læs også: Rapport: Digital lastbilkørsel er på vej

”Præcis et år efter lanceringen af vores prototypesystem på CES18, har vi nu fem kommercielle ture hver dag i Arizona, samtidig med at vi udvider vores flåde og bevæger os hurtigt mod vores mål om at skabe den første kommercielle selvkørende lastbil”, siger TuSimples grundlægger, præsident og CTO, Xiaodi Hou, til Techcrunch.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

08.04.2024SCM.dk

Forskere efterlyser bæredygtig og ansvarlig AI-udvikling

02.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om elektronisk fakturering i Belgien

26.03.2024SCM.dk

Cybersikkerhed fylder arbejdslivet for mange

26.03.2024TrueCommerce

Sponseret

Elektronisk fakturering i Tyskland

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

‘Hackerene kender systemet bedre end dem, der har lavet dem’

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle