E-handelsgigant driver næsten autonomt varehus
Kinesiske JD.com har opbygget et sorteringscenter, som håndterer 200.000 ordrer hver dag – og det har kun fire medarbejdere.
Den kinesiske e-handelsvirksomhed JD.com har opbygget et lager, "Asia No.1", som kan sortere op til 16.000 pakker i timen.
Læs også: Nøglen til succes med automatiseret varehus er genanvendelige plastkasser
Det skyldes, at det cirka 100.000 kvadratmeter store lager kører næsten autonomt, hvor kun fire medarbejdere er til rådighed for at overvåge de automatiserede robotter.
Logistikfaciliteten er placeret Shanghai-bydelen Kunshan og har et netværk af automatiserede maskiner, der blandt andet scanner pakker og leverer dem til lastbiler.
"Når pakkerne er blevet fjernet fra lastbilen på den ene side af Kunshan-anlægget, bliver de fyldt på et komplekst netværk af automatiserede maskiner, hvor hurtige, automatiserede transportbånd lukker hver kasse”, forklarer JD.com ifølge dailymail.com.
Bagefter bliver pakkerne scannet på mikrosekunder og firmaets intelligente logistiksystem bestemmer på den måde, hvor de skal sendes til.
Pakkerne bliver sorteret efter region, samlet op af autonome gaffeltrucks og ført ud til lastbiler, som skal levere dem til slutadressen.
JD.com pointerer, at det automatiserede system kan udføre opgaver i en brøkdel af den tid, som det ville tage 180 lagerarbejdere at gøre det.
Virksomheden beskæftiger 17.540 personer på sine øvrige lagre. Men med en hurtigt voksende e-handelssektor kræver det hurtigere løsninger for at sikre, at pakkerne når frem til købernes dørtrin.
Læs også: Sådan bliver Amazons ordrer pakket i fly
"I takt med at e-handel vokser i Kina og rundt om i verden, vil robotter og automatisering være en nødvendig løsning for at imødekomme denne eksplosion i efterspørgslen”, siger CEO for JD Logistics, Zhenhui Wang.
Lageret har været i drift i næsten fire år, men er først kommet op på den fulde kapacitet nu.
- JJK