Brint

Innovation

Verdens første brintproducerende havmølle får millionstor støtte

Den britiske regering har tildelt Vattenfall 11 millioner euro i innovationsfinansiering. Finansieringen vil blive brugt til at udvikle verdens første brintproducerende havmølle, hvor elektrolysatoren er placeret direkte på en eksisterende idriftsat vindmølle.

Sourcing

Europæiske topledere vil tidoble Nordsøens havvindkapacitet

På et topmøde om havvindspotentialet i Nordsøen, der afholdes på Europas største vindhavn, Esbjerg Havn, erklærer europæiske topledere, at man vil tidoble havvindkapaciteten i Nordsøen til minimum 150 gigawatt inden 2050.

Innovation

Vindstrøm skal blive til klimavenlig brint for skibsfarten

I Hvide Sande vil man være teknologisk frontløber i forhold bæredygtige løsninger til skibsdrift. Et projekt af Hvide Sande Shipyard skal blandt sørge for at den lokale sandpumpe fremover skal sejle på brint.

Strategi & ledelse

Daimler vil have komplet CO2-neutral lastbilflåde i 2039

I 2039 skal alle nye køretøjer fra Daimler Trucks & Buses være CO2-neutrale i drift. De første serieproducerede batterikøretøjer kommer i 2022 og senere følger flere på brint. Selskabet vil også have politikerne på banen for at gøre de grønne løsninger konkurrencedygtige.

Lager & distribution

Nikola klar med prototype på brintlastbil

I USA er en prototype på en hydrogendrevet lastbil blevet offentliggjort. Rækkeviden er lang og miljøgevinsterne står nærmest i kø.

Branchenyt

1 GW elektrolysator i Esbjerg skal bane vejen for grøn brint til transportsektoren

H2 Energy og Plug Power indgår aftale om 1 GW elektrolysator til Esbjerg. Med samarbejdet vil de to virksomheder forsyne den nordeuropæiske transportsektor med grøn brint.

Lager & distribution

Lastbilssektoren: Ud med diesel – ind med brint!

Det nye samarbejde H2Accelerate vil gøre lastbilssektoren CO2 fri. I stedet skal lastbilerne køre på brint. Det kommer til at kræve store investeringer i produktion, distribution og infrastruktur – både fra sektoren og det offentlige.

Strategi & ledelse

Fremtidens brændstoffer skal være grønne – men hvordan?

El, biogas, brint, electrofuels, brændselsceller og batterier. Transportsektoren er ved at omstille sig til en grønnere fremtid, men hvad der egentlig skal drive de forskellige fartøjer på sigt, bliver heftigt debatteret. Økonomien er – selvfølgelig – afgørende, lød det på DI-konference om emnet.

Lager & distribution

Storbryggeri rykker med megaordre på nulemissionslastbiler

Amerikanske Anheuser-Busch har bestilt op mod 800 brint-elektriske lastbiler fra Nikola Motor Company. Lastbilerne er udledningsfri, har en rækkevidde på mellem 800 og 1.900 km og kan tankes op på 20 minutter.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere