15.06.2020  |  Innovation

Vindstrøm skal blive til klimavenlig brint for skibsfarten

I Hvide Sande vil man være teknologisk frontløber i forhold bæredygtige løsninger til skibsdrift. Et projekt af Hvide Sande Shipyard skal blandt sørge for at den lokale sandpumpe fremover skal sejle på brint.

Hvide Sande Shipyard, Ballard Power Systems og Odense Maritime Technology (OMT) går nu sammen i et projekt, der skal sørge for, at strøm fra vindmøllerne i Hvide Sande skal omdannes til brint, skriver brancheorganisationen Danske Maritime på sin hjemmeside.

Brinten skal gennem en brændselscelle drive den nye sandpumpe, der - ligesom den der er i drift nu - regelmæssigt skal holde indsejlningen til havnen fri for sand.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Danske sværvægtere går sammen om gigantprojekt om bæredygtige brændstoffer

“Brint fungerer rigtig godt i andre sammenhænge, så om alt går vel, kan det også bruges her. Vi er glade for at deltage i projektet, fordi vi som værft gerne være med i front i udviklingen af nye løsninger, som kan gøre skibsfarten langt mere bæredygtig i fremtiden. Samtidig er det en glæde, hvis vi med lokalproduceret strøm både kan levere tilstrækkelig meget brint til projektet og derudover sende overskudsvarmen ud til fjernvarmeforbrugerne – og uanset hvad, kommer vi til at lære en masse af projektet”, siger Carl Erik Kristensen, direktør i Hvide Sande Shipyard, til Danske Maritime.

Ambitionerne med sandpumpen stopper kke der. Projektets mål er således at gøre brugen af brint kommercielt bæredygtigt indenfor skibsfart generelt. Samarbejdet er igang med at undersøge, hvordan eksisterende viden med brint-brændselsceller kan bruges på skibe, da teknologien pt hovedsageligt bliver brugt i busser og lastbiler. 

“Der er stor forskel på at køre på brint igennem byen med Linje 10 og på at bringe samme power system ombord på et skib til bølgeskvulp og understrøm. Dels er der vejret og påvirkning fra vand og salt, og samtidig skal systemet både kunne klare fremdriften af skibet og øget arbejdseffekt, når skibet ligger stille og graver”, siger Kristina F. Juelsgaard, business development director hos Ballard Power Systems Europe, til Danske Maritime og fortsætter:

Læs også: Containerskibe skal sejle på bæredygtig brændselscelleteknologi

“Det har vi udviklet en god løsning til, og samspillet i ShippingLab med de maritime eksperter er helt afgørende for at få prøvet tingene af i praksis og finde ud af hvad der rent faktisk virker bedst til søs. Ikke alle grønne typer brændstoffer vil egne sig til alle typer skibe, så vi ser frem til at få en god, fælles erfaring med brint“.

Projektets udvikling understøttes af ShippingLab, Den Danske Maritime Fond og Innovationsfonden. Det samlede budget lyder på 87 millioner kroner. 

- HCL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere