Lastbilssektoren: Ud med diesel – ind med brint!

Det nye samarbejde H2Accelerate vil gøre lastbilssektoren CO2 fri. I stedet skal lastbilerne køre på brint. Det kommer til at kræve store investeringer i produktion, distribution og infrastruktur – både fra sektoren og det offentlige.

Igennem synkroniserede investeringer i sektoren skal betingelser for en stor udrulning af brintlastbiler skabes. Arkivfoto..

25.12.2020

SCM.dk

IVECO, Daimler Truck AG, OMV, Shell og Volvo-koncernen vil arbejde sammen om at skabe betingelserne for at indføre brintlastbiler i stor skala i Europa. Samarbejdet vil gå under navnet H2Accelerate, skriver IVECO i en pressemeddelelse. Målet er en sektor med nulemissioner af CO2:

“Målet er tydeligt. Ved at opskalere stort bliver brintdrevne lastbiler tilgængelige for kunderne til samme eller en lavere omkostning som at eje og køre i en dieselbil i dag. Det betyder, at lastbilkunderne vil have adgang til helt emissionsfri køretøjer med lignende tankningstid, rækkevidde og omkostningsinterval sammenlignet med de køretøjer, der benyttes i dag”, siger Elisabeth Brinton, Executive Vice President for New Energies i Shell.

Læs også: Postnord bruger fossilfri biodisel og reducerer CO2 med 90 procent

H2Accelerate-deltagerne mener, at synkroniserede investeringer i hele sektoren i 2020'erne vil skabe betingelserne for en storstilet udbredelse af den brintdrevne tunge transport, der skal opfylde den europæiske ambition om nul nettoemissioner i 2050.

Først vil man starte ved kunder, der er villige til at foretage det tidlige skift til brintbaserede lastbiler. Disse flåder forventes at operere i regionale klynger langs europæiske højkapacitetskorridorer med god infrastruktur til tankning. I løbet af opbygningsårtiet kan disse klynger gradvist sammenkobles for at opbygge et paneuropæisk netværk.

Bæredygtigt over hele linjen 

”For at opnå denne ambition er der behov for klare lovgivningsmæssige rammer herunder politikker som inkluderer levering af brint, brintdrevne lastbiler, tankningsinfrastruktur og forbrugerincitamenter på en koordineret måde”, uddyber Elisabeth Brinton.

Derfor vil deltagerne samarbejde med beslutningstagere og tilsynsmyndigheder for at bidrage til en miljølovgivning, som hjælper med at støtte den efterfølgende opskalering af mængdeproduktion af brintlastbiler og et europæisk netværk for tankning af brint helt uden CO2.

Parallelt vil de søge finansiering fra det offentlige til tidlige prækommercielle projekter i første fase, fordi udrulningen er så investeringstungt.

Læs også: Ligestilling af biogas med diesel kan mindske den tunge transports klimaaftryk

Dog ser deltagerne i H2Accelerate fordele udover de miljømæssige. Investeringerne kan bidrage med nye arbejdspladser og endda helt nye industrier i kraft af; brintproduktionsanlæg, store brintdistributionssystemer, et netværk af tankstationer med høj kapacitet til flydende og gasformig brint og produktion af brintdrevne lastbiler. 

Gerrit Marx, President Commercial & Specialty Vehicles i CNH Industrial, siger: “En udbredt indførelse af brintbrændselscelleteknologi i tunge transporter vil afhænge af, at den nødvendige infrastruktur kommer på plads. Vi har også brug for meget konkrete projekter sammen med transportvirksomheder og andre interessenter for at vise, at denne løsning er økonomisk og operativt bæredygtig. Det banebrydende H2Accelerate-samarbejde vil skabe forudsætninger for dette og fremskynde overgangen til transporter uden CO2-emissioner.”

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle