Ligestilling af biogas med diesel kan mindske den tunge transports klimaaftryk
En vognmand betaler cirka 25 procent mere i årlige afgifter, hvis han i en lastvogn over 3,5 tons skifter fra diesel til biogas. Altså straffes vognmænd, når de skifter over til det CO2-neutrale brændstof. Det sænker den grønne omstilling, og en afgiftmæssig ligestilling af biogas og diesel kunne altså være et effektivt redskab til at mindske CO2-udledning fra tung transport.
Den danske regering og dens klimapartnerskaber estimerer, at Danmark får behov for cirka 50 petajoule biogas i 2030. Men en rapport foretaget af Syddansk Universitet for Energistyrelsen viser, at produktionen af biogas kan blive næsten dobbelt så stor. Man burde begynde at indtænke biogas som en brændselsmulighed i sektorer som tung transport for at udnytte det fulde biogaspotentiale, mener Biogas Danmark.
”10.000 biogaslastbiler og 75.000 biogasdrevne varebiler kan levere en samlet CO2-reduktion på en million tons i 2030. Vi har i Danmark et enormt potentiale for at producere bæredygtig biogas på basis af husdyrgødning, affald og restprodukter, og vores analyser viser, at vi kan producere rigeligt biogas tilbåde industrien, den danske energiforsyning og transportsektoren”, siger Henrik Høegh, der er formand for Biogas Danmark. En million tons svarer til cirka 25 procent af CO2-udledningen fra den tunge transport, oplyser organisationen.
Afgifter spænder ben
Transportsektoren står i øjeblikket med den udfordring, at en vognmand skal betale cirka 25 procent mere i afgifter, hvis han vælger biogas frem for diesel som brændstof i en lastvogn.
”Der er behov for enorme CO2-reduktioner i den tunge transport. Biogassen kan yde et stort bidrag, men det kræver, at staten ikke straffer vognmændene på pengepungen, hvis de vælger det klimavenlige alternativ”, siger Henrik Høegh.
Læs også: Nye afgifter skal mindske CO2-udledningen i transportsektoren
Biogas Danmark anbefaler derfor, at politikerne giver afgifterne et grundigt eftersyn i de aktuelle forhandlinger og tilpasser afgifterne, så en lastvogn på biogas koster samme afgifter som fortsat anvendelse af diesel. Dermed kan en justering af afgifterne gennemføres, uden at det kommer til at koste staten tab af indtægter.
”Biogas uden støtte er formentlig den økonomisk mest optimale vej til store CO2-reduktioner i den tunge transport. Biogaslastbilerne kører allerede i stort tal i udlandet, så vi kan bare gå i gang med det samme”, siger Henrik Høegh.
- KCP