Nye afgifter skal mindske CO2-udledningen i transportsektoren
Transportsektoren skal være mere klimavenlig. Kilometerbaseret afgifter på lastbiler er et af redskaberne, som regeringen ønsker at tage i brug, afslørede de torsdag i sidste uge. Biogas Danmark ser en gylden mulighed for at få 10.000 grønne lastbiler på vejene inden 2030, mens Dansk Industri frygter en hæmning af mobiliteten.
Torsdag den 24. september fremlagde regeringen sit udspil til at få gang i den grønne omstilling i transportsektoren. Målet er at have en halv million elbiler på de danske veje og reducere CO2-udledningen med en million ton i vejtransportsektoren i 2030.
Både afgifter på personbiler og lastbiler skal reformeres for at opnå regeringens målsætning. Det indebærer en kilometer afgift på lastbiler, som afhænger af lastbilernes CO2-udledning.
Ifølge Biogas Danmark har dette stort potentiale til at skubbe danske transportvirksomheder til at investere i lastbiler, der kører på biogas og dermed er CO2 neutrale. Så stort at vi kan komme til at se 10.000 biogasdrevne lastbiler i 2030, vurderer organisationen i pressemeddelelse.
Læs også: Fælles europæisk e-toldsystem bliver taget i brug i flere lande
Det kræver dog endnu en justering af afgiftssystemet, så transportvirksomheder ikke skal betale en ekstra afgift på 25 procent, når den skifter diesel ud med biogas.
”Med denne justering vil mange vognmænd vælge den grønne løsning og købe en biogasdrevet lastvogn, næste gang de skal investere i nye køretøjer – og de vil vel at mærke fortsætte med at betal de samme brændstofafgifter, som da de havde diesel i tanken. En afgiftsjustering vil gøre det markant lettere for transportmarkedet at opfylde et ambitiøst CO2-fortrængningskrav, uden at det slår hul i statskassen”, siger Henrik Høegh, formand for Biogas Danmark.
Hver en krone til investeringer
Hos Dansk Industri forholder man sig mere skeptisk til det nye udspil. De ser en vejafgift som en ekstra byrde på erhvervslivet. Det er essentielt, at afgifterne ikke skal komme til at hæmme mobiliteten og øge priser på varer, byggematerialer og maskiner, mener de.
”Hvis Folketinget alligevel vælger at indføre vejafgifter for lastbiler, er det helt afgørende, at pengene – krone for krone – kommer tilbage til virksomhederne. De skal så gå til at sikre en grøn omstilling af transporterhvervet eller øremærkes til de nødvendige investeringer i vejene”, siger Lars Frelle-Petersen, i en pressemeddelelse.
DI har et klart budskab til politikerne, inden de skal i gang med forhandlingerne om bilafgifterne: De skal sørge for at indgå en aftale, der er langsigtet og bredt politisk funderet.
"Antallet af grønne biler er ikke afgørende. Det vigtigste er, at vi udnytter den enestående chance, vi har lige nu, for at skabe et enkelt og fremtidssikret afgiftssystem. I de næste 10 år skal der ske en teknologisk fornyelse af bilparken. Det er nu, der er en chance for at ændre tingene", siger Lars Frelle-Petersen.
- KCP