Fælles europæisk e-toldsystem bliver taget i brug i flere lande

EETS-direktiv skulle sikre ensartethed i EU-medlemslandenes e-toldsystemer ved en sammenlægning af de opkrævningsenheder, transportkøretøjer har installeret i vinduet. En af disse nye enheder er DKV Box Europe, som nu opererer i for eksempel Frankrig, Belgien og Tyskland. Om lidt følger blandt andet Ungarn og Polen med.

E-toldsystemer har efterhånden været en virkelighed i Europa i mange år. Foto: Olga Samorodova/arkivfoto..

09.09.2020

SCM.dk

E-toldsystemer har efterhånden været en virkelighed i Europa i mange år. Men EU-medlemslande implementerede deres egne systemer uden at koordinere med andre europæiske lande. Resultatet blev, at transportkøretøjer skulle have en opkrævningsenhed eller -apparat i vinduet for hver grænse, de ønskede at krydse. Opkrævningsapparaterne beskar chaufførernes udsyn, ligesom de belastede virksomhederne, som skulle jonglere forskellige skattesatser, systemer og installationen af apparaterne.  

”Indtil for nylig krævede hvert land med et elektronisk toldberegningssystem, at transportører installerede særskilte devices i tunge transportkøretøjer. Det påvirkede naturligvis i høj grad chaufførernes udsyn, fordi der var 10 af disse apparater i et vindue. Ved at udstede særlige direktiver, beordrede EU medlemstaterne til at adoptere et fælles apparat, som løste disse problemer,” fortæller Mariusz Derdziak, salgschef ved DKV Euro Service, ifølge Warsaw Business Journal.

Sammenlægning til ét fælles device

Ved strømliningen af de elektroniske toldberegningssystemer kan transportkøretøjerne nu få installeret ét enkelt apparat i deres vindue, som kan tilpasse sig toldsatser og -afgifter i det land, som det er i på det pågældende tidspunkt.

Et af de apparater, som kan bruges som et fælles opkrævningsapparat, er DKV Box Europe, der blev skabt inden Den Europæiske Union vedtog EETS-direktivet. Apparatet blev skabt i fællesskab af virksomhederne DKV, Daimler og T-Systems. I dag fungerer DKV Box Europe i Belgien, Tyskland, Østrig, Frankrig, Portugal og Spanien. Flere lande vil følge trop snart, inklusiv Ungarn, Slovenien, Tjekkiet og Polen.

Kilde: Warsaw Business Journal 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

25.06.2025SCM.dk

Universal Robots lancerer nyt værktøj til intuitiv simulering af robotceller

25.06.2025SCM.dk

HI-messen 2025 samler industrien med fokus på teknologi, bæredygtighed og stærke relationer

24.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

TITAN Containers samler medarbejdere på tværs af landegrænser

16.06.2025SCM.dk

Additive manufacturing skal være en del af fremtidens industri

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

13.06.2025SCM.dk

Danmark kan blive frontløber i europæisk AI-udvikling

11.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

AURA digitaliserer forretningen med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations

05.06.2025SCM.dk

RFID: Terma Aerostructures indgår partnerskab med Lyngsoe Systems om digital produktionsomstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle