Fælles europæisk e-toldsystem bliver taget i brug i flere lande

EETS-direktiv skulle sikre ensartethed i EU-medlemslandenes e-toldsystemer ved en sammenlægning af de opkrævningsenheder, transportkøretøjer har installeret i vinduet. En af disse nye enheder er DKV Box Europe, som nu opererer i for eksempel Frankrig, Belgien og Tyskland. Om lidt følger blandt andet Ungarn og Polen med.

E-toldsystemer har efterhånden været en virkelighed i Europa i mange år. Foto: Olga Samorodova/arkivfoto..

09.09.2020

SCM.dk

E-toldsystemer har efterhånden været en virkelighed i Europa i mange år. Men EU-medlemslande implementerede deres egne systemer uden at koordinere med andre europæiske lande. Resultatet blev, at transportkøretøjer skulle have en opkrævningsenhed eller -apparat i vinduet for hver grænse, de ønskede at krydse. Opkrævningsapparaterne beskar chaufførernes udsyn, ligesom de belastede virksomhederne, som skulle jonglere forskellige skattesatser, systemer og installationen af apparaterne.  

”Indtil for nylig krævede hvert land med et elektronisk toldberegningssystem, at transportører installerede særskilte devices i tunge transportkøretøjer. Det påvirkede naturligvis i høj grad chaufførernes udsyn, fordi der var 10 af disse apparater i et vindue. Ved at udstede særlige direktiver, beordrede EU medlemstaterne til at adoptere et fælles apparat, som løste disse problemer,” fortæller Mariusz Derdziak, salgschef ved DKV Euro Service, ifølge Warsaw Business Journal.

Sammenlægning til ét fælles device

Ved strømliningen af de elektroniske toldberegningssystemer kan transportkøretøjerne nu få installeret ét enkelt apparat i deres vindue, som kan tilpasse sig toldsatser og -afgifter i det land, som det er i på det pågældende tidspunkt.

Et af de apparater, som kan bruges som et fælles opkrævningsapparat, er DKV Box Europe, der blev skabt inden Den Europæiske Union vedtog EETS-direktivet. Apparatet blev skabt i fællesskab af virksomhederne DKV, Daimler og T-Systems. I dag fungerer DKV Box Europe i Belgien, Tyskland, Østrig, Frankrig, Portugal og Spanien. Flere lande vil følge trop snart, inklusiv Ungarn, Slovenien, Tjekkiet og Polen.

Kilde: Warsaw Business Journal 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: En lille teknologi med store fordele

22.04.2025SCM.dk

Nyt projekt og 40 millioner skal styrke produktionen med AI og robotter

22.04.2025SCM.dk

Mangel på kompetencer og lovgivning bremser AI i virksomheder

16.04.2025SCM.dk

Ny robotteknologi skal ruste industrien til at navigere i en usikker verden

11.04.2025AGR

Sponseret

Effektiv lagerstyring starter med pålidelige data

08.04.2025SCM.dk

9 ud af 10 nordamerikanske CPO’er vil indføre AI-agenter i 2025

07.04.2025SCM.dk

Fransk gigant satser stort på kunstig intelligens

04.04.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Field Service explained

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle