Nikola klar med prototype på brintlastbil

I USA er en prototype på en hydrogendrevet lastbil blevet offentliggjort. Rækkeviden er lang og miljøgevinsterne står nærmest i kø.

Nikola One blev præsenteret for mere end 600 brancherepræsentanter, samarbejdspartnere, kunder og pressefolk i torsdags. Foto: Nikola Motor Company.

05.12.2016

SCM.dk

Lidt vand og noget overskudsvarme, der ofte kan anvendes inde i vognen. Det er den eneste udstødning, der kommer ud af den hydrogendrevne lastbil, der er undervejs til den tunge trafik i USA. Og så er motorstøj stort set en saga blot.

Læs også: Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri

Ved en event i sit hovedkvarter i Salt Lake City løftede fabrikanten Nikola Motor Company (NMC) i torsdags sløret for sin prototype på lastbilen Nikola One, hvis fremdrift vil blive leveret af fire fuldt elektriske motorer, der får deres strøm fra en brintbaseret brændselscelle.

Dermed er verdens første big rig-lastbil med en komplet fossilfri drivline kommet endnu et skridt tættere på virkeligheden. Og med en lovet rækkevidde på mellem 800 og 1200 miles (op til næsten 2000 km) afhængig af last og terræn, så er det en vogn med ikke alene masser af fordele for miljøet, men også praktiske gevinster med tanke på en af elbilens (fortsatte) udfordringer, i form af netop rækkevidden.

For at understøtte udbredelsen af Nikola One, planlægger NMC selv at etablere et netværk af brinttankstationer i USA og Canada, i alt 364 af slagsen. Her vil man have 5-10 hydrogenpumper og en optankning vil tage 10-15 minutter fra tom.

Prisen er en anden af elbilens udfordringer, men det har NMC taget forskud på ved simpelthen kun (indtil videre) at tilbyde Nikola One og den mindre Nikola Two gennem leasingprogrammer. Herigennem lejer man sin lastbil i syv år eller 1 mio. miles, hvad end der kommer først, og herefter kan man uden beregning udskifte til en ny model. Leasingprisen for en Nikola One ligger på mellem 5000 og 7000 dollars (ca. 35-50.000 kr.) om måneden og inkluderer ubegrænset brintoptankning, kørsel, garanti og planlagt vedligehold.

Læs også: DSV-chef: Selvkørende lastbiler om 5-10 år

Etableringen af brinttankstationerne vil starte i begyndelsen af 2018 og dermed skulle netværket være klar, når Nikola One efter planen er klar til kørsel i 2020.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle