Danmark skal være en del af en brintbaseret transportkorridor
Det er godt, at et bredt flertal af Folketingets partier har afsat 75 millioner kroner fra Grøn Fond til at anskaffe grønne lastbiler og tilhørende infrastruktur. Aftalen kan give brintlastbiler og brinttankstationer, som en del af en samlet omlægning af den tunge transport, et skub i den rigtige retning, mener Brintbranchen.
“Det er godt, at Danmark nu rykker på at få gjort den tunge transport grøn, og at et bredt flertal i Folketinget støtter udrulningen af blandt andet brinttankstationer og brintlastbiler med 75 millioner kroner fra Grøn Fond”, siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen.
Det er også positivt, at vognmændene allerede fra august i år kan søge om midlerne, for det haster med den grønne omstilling af den tunge transport, mener Brintbranchen.
Læs også: Mængden af tung trafik vil stige i nær fremtid
Brintlastbiler og brinttankstationer er en vigtig brik i omstillingen af den tunge transport, særligt i en europæisk kontekst, hvor EU-medlemslande fra 2030 skal have etableret et europæisk netværk af brinttankstationer. Danmarks nabolande er allerede i gang med at etablere en grøn brintkorridor til den tunge transport, og Danmark må ikke sakke bagud:
“Vi kan se, hvordan brintlastbiler fra de største lastbilproducenter allerede er ankommet eller på vej til vores nabolande. Senest kunne nordmændene annoncere, at der vil køre 100 brintlastbiler på de norske veje fra 2025. Det er vigtigt, at Danmark holder trit med denne udvikling og bliver del af en brintbaseret, grøn europæisk transportkorridor. Derfor er det rigtig godt, at brintmobilitet sammen med andre grønne løsninger nu kan se frem til støtte, for det er på høje tid, at Danmark tager disse grønne skridt”, siger Tejs Laustsen Jensen.
Kilde: Brintbranchen
/ PiB