24.05.2022 | Sourcing
Europæiske topledere vil tidoble Nordsøens havvindkapacitet
På et topmøde om havvindspotentialet i Nordsøen, der afholdes på Europas største vindhavn, Esbjerg Havn, erklærer europæiske topledere, at man vil tidoble havvindkapaciteten i Nordsøen til minimum 150 gigawatt inden 2050.
Udover EU’s kommissionsformand, Ursula von der Leyen, Tysklands kansler, Olaf Scholz, og Mette Frederiksen deltager også Nederlandenes premierminister Mark Rutte og Belgiens premierminister Alexander De Croo. Foto: Esbjerg Havn
EU har ambitiøse mål for udfasningen af fossile brændsler, og behovet for at accelerere udfasningen er kun blevet større efter Ruslands invasion af Ukraine. Ved sidste uges europæiske Nordsøtopmøde i Esbjerg underskrev ledere fra Danmark, Tyskland, Holland og Belgien en fælles erklæring om en massiv udbygning af havvind i Nordsøen, så elproduktionen i Nordsøen i 2050 kan forsyne godt 230 millioner europæiske husstande.
”Vi er selvfølgelig enormt stolte af, at Esbjerg Havn danner ramme om det historiske topmøde, hvor der kommer så markante udmeldinger om ambitionerne for europæisk havvind i Nordsøen. Det er nogle meget store tal. Det her understreger, hvad vi har sagt før. Vi får rigtig travlt i Esbjerg i de kommende år”, siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen.
Esbjerg har én af verdens førende havne indenfor havvind og hele værdikæden er til stede på havnen, som har været involveret i udskibningen af over 4.000 offshore-vindmøller med en samlet kapacitet på over 22 GW. Men selvom havnen og resten af værdikæden har forberedt sig på den stigende efterspørgsel efter havvind, så er der stadig barrierer i forhold til at nå de ambitiøse målsætninger – især er der behov for mere havneinfrastruktur.
Læs også: DI: Produktion af vindenergi skal tidobles, hvis vi skal udnytte Power-to-X
”Havnene mangler simpelthen plads. Vi er godt i gang med at udvide havnen i Esbjerg, men det tager lang tid at opbygge den nødvendige infrastruktur. Derfor er det vigtigt, at de ambitiøse målsætninger følges af en plan for, hvordan vi opgraderer Europas havneinfrastruktur og giver branchen noget fleksibilitet i udbuddene og mere effektiv behandling af de enkelte projekter, så de kan møde efterspørgslen på den mest effektive måde”, siger Dennis Jul Pedersen.
Energiøer og mere fleksible godkendelsesprocesser
Hvis de ambitiøse målsætninger skal indfries og potentialet i Nordsøen udnyttes, skal der tænkes nyt. Her er Danmark gået forrest med planerne om at etablere energiøer i Nordsøen, der kan fungere som basefor havvind og samtidig skabe moderne Power-To-X-løsninger. Samtidig forventes den såkaldte Esbjerg-erklæring at indeholde konkrete tiltag, der skal gøre projektbehandlingen mere smidig.
”Med energiøerne kommer vi op i en endnu større skala i forhold til energiproduktion, så det er virkelig noget, der batter for den europæiske energiforsyning. De danske energiøer bliver førende indenfor moderne produktion af vedvarende energi, så det giver god mening, at Europa ser mod Danmark, når der skal findes løsninger. Samtidig er det meget positivt, at man er klar til at se på mere fleksible udbuds-og godkendelsesprocesser”, siger Dennis Jul Pedersen.
Læs også: Nu skal der bygges vindmølletårne på Esbjerg Havn
Udover EU’s kommissionsformand, Ursula von der Leyen og Tysklands kansler, Olaf Scholz, deltager også Nederlandenes premierminister Mark Rutte og Belgiens premierminister Alexander De Croo. Desuden deltager landenes energiministre. Hele delegationen blev vist rundt på havnen og besøgte nogle af havnens førende virksomheder indenfor havvind, hvorefter Esbjerg-erklæringen blev godkendt.
- KCP
Branchenyt

Færre vil deltage i voksen- og efteruddannelse
I 2010 deltog cirka 26 procent af de faglærte og 25 procent af de ufaglærte i offentlige videre- og efteruddannelseskurser (VEU). I 2021 var det kun henholdsvis 12 procent og 14 procent. Deltagelsen falder også, når man medtæller efteruddannelse i privat regi.
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
IT

Små virksomheder har mindre fokus på it-sikkerhed
Dokumentation og dermed delbar viden om it-sikkerhedstiltag og -regler er et væsentligt element i virksomhedernes arbejde med digital sikkerhed. Over halvdelen af Danmarks godt 14.000 mikrovirksomheder (5-9 ansatte) havde i 2022 ingen dokumentation om forholdsregler, aktiviteter og procedurer vedrørende it-sikkerhed. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Strategi & ledelse

Mangel på forsyningskædedata hæmmer klimaarbejdet
Overblikket over virksomheders samlede klimaaftryk halter på grund af upræcise data. Særligt opgørelsen af emissioner fra indkøb af varer, serviceydelser og fra solgte produkter lider under mangel på valide data fra blandt andet forsyningskæden.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.