DI: Produktion af vindenergi skal tidobles, hvis vi skal udnytte Power-to-X

Det vil kræve en energiproduktion, der er mindst ti gange større, end den vi i dag får fra havvindmøllerne, hvis klimavenlige brændstoffer fra Power-to-X skal understøtte lastbiler, skibe og fly. Derfor skal planlægningen op i tempo, lyder anbefalingen fra et Advisory Board, som DI Energi har nedsat.

”Grønne brændstoffer kan blive et nyt eksporteventyr for den danske energiindustri. Men det kræver, at vi udbygger med vind og sol i et langt højere tempo”, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi. Foto: Dansk Industri.

15.11.2021

SCM.dk

Hvis vi skal udvikle Power-to-X og producere bæredygtigt brændstof i tilstrækkelige mængder, er der behov for at installere mindst 25-30 GW (gigawatt) havvindmøller inden 2040. I dag står der 2,3 GW vindmøller på havet, og et flertal i Folketinget planlægger at opføre en energiø i Nordsøen på 10 GW. Den vil - ifølge de nuværende planer - ikke være i drift før i 2033.

”Udbygningen med vedvarende energi skal op i et helt andet tempo, hvis den tunge transport skal blive klimavenlig. Det tager 7-10 år, fra man planlægger en havvindmøllepark, til den står på havet. Så der skal altså virkelig fart på, hvis vi skal have energi nok til at producere de bæredygtige brændstoffer i tilstrækkelige mængder”, siger Kim Grøn Knudsen, Chief Strategy & Innovation Officer i Haldor Topsøe og formand for DI Energis Advisory Board.

Ud af grøn strøm kan man producere brint, ammoniak og electrofuels, som vi kan bruge til at drive skibe, fly og lastbiler. På nuværende tidspunkt er der ikke et alternativ til Power-to-X, når det handler om at omstille den tunge transport til grøn transport. 

Læs også: Politisk aftale sætter power-to-X-teknologi på dagsordenen

Danmark er i benhård konkurrence om at være blandt de første til at etablere storskalaanlæg, som kan producere brændstofferne.

”Vores fordel er, at vi har en vindmølleindustri i verdensklasse, rigeligt med vind på havet, et solidt energisystem med et overvejende grønt og velfungerende elnet og et veludbygget fjernvarmenet”, forklarer Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi, og fortsætter:

”Grønne brændstoffer kan blive et nyt eksporteventyr for den danske energiindustri. Men det kræver, at vi udbygger med vind og sol i et langt højere tempo. Og det kræver, at der kommer en efterspørgsel fra skibsfart og luftfarten, så virksomhederne kan afsætte de nye grønne brændstoffer”.

DI Energis Advisory Board peger på, at der bliver brug for offentlig medfinansiering, så vi får sat gang i produktionen af de klimavenlige brændstoffer. Og så skal vi sikre, at lovgivningen i EU er på plads til at håndtere grøn brint, så forbrugerne kan skelne grøn og sort brint fra hinanden.

Læs også: Mærsk indgår aftale om grøn e-methanol til verdens første CO2-neutrale containerskib

Klimavenlige brændstoffer til for eksempel fly kræver både grøn strøm og CO2. Den tilsatte CO2 skal nødvendigvis komme fra grønne kilder – for eksempel biogasanlæg – for at sikre, at brændstofferne i sidste ende er ægte grønne.

Grøn CO2 ventes at blive en mangelvare allerede i 2030, hvis brugen af biomasse til kraftværkerne bliver udfaset. Derfor er det vigtigt at udbygge infrastrukturen, så vi kan transportere grøn brint og grønt CO2 ind og ud af Danmark.

”Alt peger på, at vi kommer til at mangle grøn CO2, som skal bruges til at producere de bæredygtige brændstoffer sammen med vedvarende energi. Derfor er det ekstremt vigtigt, at vi får etableret et system, som gør det let at skelne mellem sort og grøn CO2”, siger Kim Grøn Knudsen.

Medlemmerne af Advisory Board for PtX/CCU og CCS dækker hele værdikæden fra fangst til lagring og anvendelse og består af 35 virksomheder, som har givet deres anbefalinger til regeringens strategi for udviklingen af bæredygtige brændstoffer og PtX-teknologi.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 Diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn