Politisk aftale sætter power-to-X-teknologi på dagsordenen
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget afsætter 850 millioner kroner til udviklingen af Power-to-X. Teknologien skal gøre det muligt i stor skala at omdanne grøn strøm til brint og andre bæredygtige brændstoffer, der kan bruges i skibe, fly, lastbiler og den tunge industri.
”Produktion af grøn brint har et kæmpe potentiale, både for at skabe CO2-reduktioner og for at blive Danmarks næste grønne erhvervseventyr. Med en fælles, europæisk indsats kan vi for alvor få teknologien op i skala og ned i pris og sætte fart på den grønne omstilling af for eksempel skibs- og luftfarten, der ikke umiddelbart kan elektrificeres direkte”, fortæller klimaminister Dan Jørgensen om det nye Power-to-X-initiativ.
Sammen med et bredt flertal i Folketinget har regering besluttet at afsætte 850 millioner kroner for at give de danske virksomheder de bedste forudsætninger for at udvikle Power-to-X-teknologi, samt være med til at kickstarte produktionen af grønne brændstoffer.
Læs også: Danske Havne og Dansk Energi lancerer havnestrategi for Power-to-X
Midlerne afsættes til et fælleseuropæisk projekt om grøn brint, et såkaldt IPCEI, der har til formål at understøtte store, transnationale udviklingsprojekter, som kan komme hele Europa til gavn. Fordelen ved at give støtte gennem IPCEI er, at det giver mere fleksible rammer for at understøtte udbuddet af vedvarende brint og andre PtX-projekter med henblik på at bringe omkostningerne ned, så udbuddet på sigt kan matche efterspørgslen på markedsbaseret vilkår.
Dansk erhvervseventyr i horisonten?
I Venstre er man glade for, at der endelig sker noget på PtX-fronten. Tommy Ahlers, der er klimaordfører for partiet, mener, at det er på tide, at politikerne kommer erhvervslivet i møde.
”Når vi giver støtte til danske projekter, så øger vi sandsynligheden for, at Power-to-X både bliver en stor gevinst for klimaet og et grundlag for endnu et dansk erhvervseventyr. Konkurrencen på det her område er nemlig hård. Det er ikke en scene, vi har for os selv, som vi har haft det med vindmøllerne. Andre store lande rykker også på Power-to-X, og derfor er det vigtigt, at vi fra dansk side får sat skub i udviklingen”, udtaler han i en pressemeddelelse.
Det er den stigende interesse i både Europa og Danmark, der har fået Folketinget til at handle. Danske virksomheder skal sikres muligheden for at investere i og udvikle vedvarende brint med henblik på at gøre den konkurrencedygtig inden for blandt andet den tunge industri og den tunge transport, som i dag udleder store mængder CO2.
Læs også: Havnedirektør: Vi skal i gang med små, grønne projekter og opskalere løbende
”I regeringen ser vi et kæmpe potentiale i at være en af del af dette store, grønne erhvervseventyr, som skal være med til at skabe fremtidens brændstof til de industrier, der ikke har et grønt alternativ som for eksempel luftfarten. Vi skal sørge for, at det bliver danske virksomheder, der bliver kaldt på, når det drejer sig om at knække koden til fremtidens grønne brændstoffer både i Europa og i verden", siger erhvervsminister Simon Kollerup.
Danmark indstiller i alt seks projekter til at modtage støtte, og regeringen har høje forventninger til de danske projekter, der er indstillet. I begyndelsen af juni begyndte processen med at matche de seks danske projekter med andre landes projekter. I juli forventes den endelige udvælgelse at finde sted.
- KCP