Havnedirektør: Vi skal i gang med små, grønne projekter og opskalere løbende
Direktør i ADP A/S i Fredericia, Rune. D. Rasmussen, mener ikke, det kræver store, forkromede projekter for Danmark at komme i gang med at omforme den grønne strøm, der produceres af havvindmølleparkerne til klimavenligt, CO2-neutralt brændstof. I stedet bør vi gå i gang i det små og derefter opskalere i takt med erfaring og efterspørgsel.
Hos ADP A/S i Fredericia har man trukket ærmerne op og er gået i med et grønt brændstofsprojekt. Det gør havnen i samarbejde med blandt andet Everfuel og Shell, der på raffinaderiet opsætter en brintfabrik. Projektet skal gøre Trekantområdet til centrum for et dansk Power-to-X-eventyr.
Det glæder adm. direktør for ADP, Rune D. Asmussen, som mener, at det eneste rigtige måde at komme i gang med den grønne omstilling på er igennem mindre, eksperimenterende projekter.
Læs også: Esbjerg Havn kobler de største skibe til grøn landstrøm
”Det er fantastisk med energiøer og store ambitioner og klimamål i 2030. Men det er meget, meget langsigtet med mange ubekendte, og reelt kender vi ikke det endgame. Flere, mindre og skalérbare projekter vil få os i gang, både med erfaring, forsyning og forretning”, udtaler han og håber og tror på levering af det grønne brændstof fra Fredericia i 2022.
Samtidig peger han på, at en række danske havne har brændstof-infrastrukturen til at sætte gang i omformningen af grøn strøm produceret af havvindmøller til et klimavenligt, CO2-neutralt brændstof:
”Vi skal grundlæggende have infrastrukturen i orden. Den kan havnene og vores samarbejdspartnere generelt levere. Dernæst skal vi sikre, at brændstoffet produceres der, hvor der er efterspørgsel”.
Aalborg og Fredericia havne kan forsyne store dele af Jylland og Fyn. Sjælland og øerne kan klares fra Kalundborg Havn og Prøvestenen i CMP, Københavns Havn. De eksisterende anlæg i de fire havne skal revitaliseres og nye virksomheder og teknologier tiltrækkes, men fundamentet er der, fastholder Rune D. Asmussen.
Enighed i branchen
Tine Kirk Pedersen, direktør i brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer de danske erhvervshavne, bakker op:
”Jeg tror, Rune har helt ret i, at flere, mindre projekter, som så kan skrues op i takt med at ny viden, erfaring og ikke mindst øget efterspørgsel, er vejen frem. Meget kan innovative og driftige havne selv sammen med samarbejdspartnere i brændstof-branchen. Men jeg appellerer til at både regeringen og Folketinget erkender, at den grønne omstilling skal hjælpes på vej med statslige investeringer i Power-to-X for vores nabolande er allerede for længst rykket ud af starthullerne”.
Læs også: Ammoniakmotor skal gøre skibsbranchen grøn
Danske Havne er naturlige knudepunkter for processen, da de dels råder over plads, logistik-erfaring og infrastruktur. Dels vil transport af klimavenligt brændstof til eksport i stor skala kunne ske ad søvejen på skibe, der kan rumme adskilligt mere brint eller ammoniak end f.eks. tankbiler.
- KCP