Esbjerg Havn kobler de største skibe til grøn landstrøm
På Esbjerg Havn har man i en årrække koblet små skibe til landstrømsanlæg. I stedet for at bruge egne dieselmotorer bruger skibene altså grøn energi. De første store installationsfartøjer fra offshore vind-industrien er netop blevet tilkoblet de nye landstrømsanlæg.
”Den miljømæssige gevinst ved tilslutningen til landstrøm er åbenlys. Derfor er vi meget begejstrede for at kunne tilslutte de helt store skibe og samtidig opleve en stigende interesse fra kunderne. Det bekræfter os i, at vi skal fortsætte det store arbejde og de store investeringer, vi lægger i den grønne omstilling på Esbjerg Havn,” siger Jesper Bank, salgsdirektør på Esbjerg Havn, i en pressemeddelelse.
Mange af havnens mindre skibsstørrelser har i mange år haft muligheden for at koble sig på landstrøm, men det er nyt, at Esbjerg Havn kan levere strøm til de helt store skibe, som bruger store energimængder.
Læs også: Ammoniakmotor skal gøre skibsbranchen grøn
Siden januar har installationsskibene Sea Installer og Sea Challenger kunne slutte sig til det nyanlagte, mobile landstrømsanlæg på Geminikaj i Esbjerg Havn. De er dermed de første af de helt store skibe, der i stedet for at bruge sine egne diesel-generatorer, bruger grøn strøm til skibenes pumper, overvågningssystemer, ventilation og mandskabsfaciliteter.
Esbjerg Havn har en aftale med energiselskabet Ørsted om certificeret grøn strøm, så landstrømsanlæggene på havnen bidrager til udvikling af havvindmøllestrøm i Danmark.
De to landstrømsanlæg har hver en kapacitet på 500 Amp og kan levere op til 10.000 kWh i døgnet på hver af de to kabeludtag. På grund af den øgede efterspørgsel blandt kunderne, er der flere landstrømsanlæg på vej til Esbjerg Havn.
Udover den potentielle, markante CO2-reduktion ved brug af landstrøm frem for dieselgeneratorer, så reduceres både emissioner af CO2, SoX og Nox. Desuden kan brugen af landstrøm føre til en reduktion af støj fra skibene, fordi generatorerne kan slukkes, når skibene ligger ved kaj.
- KCP