EU’s transportministre vil stå sammen i coronaens tid
I slutningen af sidste uge holdt EU’s transportministre en videokonference, hvor de diskuterede, hvordan branchen bedst kan holdes i gang under coronakrisen. Samarbejde, ’grønne korridorer’ og sikkerhed er nøgleord.
Coronavirussen spreder sig verden over, dødstal stiger og samfund er under pres. Det gælder også forsyningskæderne, hvor shippingindustrien mangler containere og vejgodstransporten herhjemme kræver force majeure-indgreb fra regeringen for at blive holdt i gang.
Læs også: Direktør: Regeringens corona-indgreb kan have store konsekvenser for erhvervslivet
Og så europæisk plan skal lastbilhjulene bogstavelig talt holdes kørende, og hvordan det egentlig skal ske, var emnet for den videokonference, som EU’s transportministre afholdt i slutningen af sidste uge under ledelse af det kroatiske formandskab.
Økonomisk kontinuitet, glat flow af essentielle varer som mad og medicin, sundhed og sikkerhed for sektorens medarbejdere og deres frie bevægelse på tværs af landegrænser – alle disse aspekter skal prioriteres samtidig med at spredningen af virussen og den medfølgende sygdom covid-19 holdes i skak.
Blandt ministrene var der, sammen Europa-Kommissionen, bred enighed om at man vil arbejde tæt sammen for at minimere trafikale forstyrrelser, ikke mindst for godstransporten, som allerede bliver voldsomt påvirket af de enkelte landes tiltag for at inddæmme pandemien.
Kommissionen har fremsat en list af tiltag, der skal sikre at det indre marked fortsat fungerer. De omfatter bl.a. fri bevægelighed for transportarbejderne, ’grønne korridorer’ – dvs. dedikerede spor til godstrafik ved grænserne, sådan som vi allerede har mellem Danmark og Tyskland – fleksible regler for køre-/hviletid og at de enkelte lande giver Kommissionen besked inden nye tiltag bliver sat i værk.
Kommissionen klar til at slække på regler
EU’s transportkommissær, rumænske Adina Vălean, udtrykker sin tilfredshed med den enighed, ministrene udviste på mødet og ser frem til at kunne bruge den brede opbakning til at sætte gang i de ”konkrete tiltag og det stærke samarbejde mellem medlemsstaterne”, som hun mener, der er brug for nu.
”Jeg har bedt om, at de vigtige ’grønne korridorer’ bliver etableret for at bevare den frie cirkulation af varer og mennesker, der har brug for at krydse grænser. Jeg har understreget vigtigheden af at beskytte transportarbejderne. Jeg har tilbudt Kommissionens støtte når det gælder de juridiske rammer og finansielle værktøjer for at hjælpe transportindustrien, som er blevet hårdt ramt de sidste dage, med at komme på benene igen”, siger hun.
Videre slår Kommissionen fast, at man er klar på at være fleksibel i forhold til at slække på relevante regler og man opfordrer medlemsstaterne til at følge trop, ’for at lette på byrden for en sektor i krise’, som det formuleres.
Læs også: Regeringen fremsætter akutte initiativer for at sikre dagligvareforsyningen
Samtidig påpeger Kommissionen også, at enhver medlemsstat, der indfører restriktioner på godstransport eller over for industriens ansatte, kun skal gøre det med folkesundheden for øje. Alle restriktioner skal således tage højde for de forskellige transportformers behov. Endelig opfordrer man til ’fortsat solidaritet og stærkt samarbejde’ på området.
-AK