Regeringen fremsætter akutte initiativer for at sikre dagligvareforsyningen
Grundet den nuværende situation med coronavirus, implementerer regeringen flere tiltag, der skal sikre den fortsatte forsyning af varer til supermarkederne. Det omfatter blandt andet nye bekendtgørelser på transportområdet og en dispensation fra miljøzonerne.
Som følge af den akutelle risiko for spredning af coronavirus, oplever flere dagligvarebutikker en ændret indkøbsadfærd, hvilket presser distributionen.
Derfor har en række brancheorganisationer været i dialog med Transportministeriet i forbindelse med iværksættelsen af en række midlertidige tiltag. Der tages blandt andet initiativ til, at køre- og hviletidsreglerne for chauffører bliver midlertidigt sat ud af kraft i en periode på ti dage med henblik på at give chaufførerne længere tid på rattet, oplyser ministeriet.
Læs også: Fasttracks skal fastholde international distribution
Herudover har ministeriet udarbejdet bekendtgørelser, der giver forlænget gyldighed for chaufførkørekort og -beviser, som ellers ville udløbe i marts eller april 2020. Der stræbes endvidere efter at gennemføre bekendtgørelser til midlertidigt udlån af chauffører, og at varebilschauffører med gyldigt kørekort, kan køre varekørsel uden de påkrævede chaufføruddannelsesbeviser.
“Generelt har vi en høj forsyningssikkerhed af føde- og dagligvarer i Danmark og netop nu er mit indtryk, at der også på de centrale lagre er masser af varer. Men de seneste dages mange indkøb har skabt nogle flaskehalse ud til de enkelte butikker. Derfor har jeg – med bred opbakning fra et flertal i Folketinget – besluttet at iværksætte nogle midlertidige tiltag, herunder en dispensation af dele af køre- og hviletidsreglerne. Der er tale om en midlertidig ændring, og jeg har tiltro til, at branchen håndterer det på en måde, der ikke går på kompromis med trafiksikkerheden”, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Gnidningsfri levering
Erhverslivet har derudover opfordret regeringen til at kigge på mere fleksible muligheder for levering. Derfor har miljøminister, Lea Wermelin (S), valgt at dispensere de miljøzoner, der findes i København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense.
“Det er vigtigt at slå fast, at der er dagligvarer nok. Men i den her særlige situation skal vi gøre det så nemt som muligt at få varerne ud i butikkerne. Også om natten og i ydertimerne. Derfor har jeg valgt at dispensere fra reglerne i miljøzoner de næste ti dage i første omgang, så erhvervslivet bedre kan få varerne fra lagre til butikker”, siger miljøminister Lea Wermelin (S).
Læs også: Ny transportoverenskomst er på plads
Regeringen anbefaler også selv i et brev, at landets kommuner skal se på egne initiativer, der kan begrænse leveringen af dagligvarer, f.eks. begrænsede tidspunkter for levering på baggrund af støjgener og særskilte beslutninger vedrørende indkørselsforbud samt parkerings- og standsningsregler.
“Vi står i en meget alvorlig situation, hvor vi skal stå sammen om at sikre de optimale rammer for vareudbringningen. Derfor vil jeg opfordre kommunerne til at overveje, hvad de kan gøre i den her særlige situation. Hvis de enkelte kommuner har truffet beslutninger om deres vejes udnyttelse, som hindrer en hurtig og effektiv udbringning af varer, vil jeg opfordre kommunerne til midlertidigt at ophæve sådanne beslutninger”, siger Benny Engelbrecht.
- HCL