16.03.2020  |  Strategi & ledelse

Fasttracks skal fastholde international distribution

I forbindelse med regeringens beslutning om at lukke Danmarks grænser på grund af coronavirusudbruddet, er der samtidig indført fasttracks for transport af nødvendig gods. "Vigtigt at regeringen kommunikerer, at grænserne er åbne for varer", lyder det fra DI Transport.

I lørdags indførte regeringen en hastelov, hvor personer uden anerkendelsesværdigt formål ikke længere har indrejsetilladelse i Danmark. 

I forlængelse af dette, blev det besluttet, at der skulle indføres såkaldte fasttracks for lastbiler med henblik på at gods kommer så hurtigt og gnidningsfrit ind og ud af landet som muligt.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Konsulentfirma: Sådan forbereder du din forsyningskæde på COVID-19

“Det er helt åbenlyst, at der selvfølgelig skal fødevarer, medicin og andre varer frem og tilbage. Men det er også helt essentielt, at der stadig er hurtig passage for gods til produktionen. Der er mange producenter af essentielle komponenter og varer, som er helt afhængige af at få varerne smidigt ud. Og det er helt afgørende for begrænsning af de økonomiske konsekvenser af coronavirusset, at hele erhvervslivet holder så høj damp som muligt”, siger branchedirektør for DI Transport, Michael Svane.

Han er i løbende kontakt med Justitsministeriet, Rigspolitichefembedet og Transportministeriet, som er blandt de centrale myndigheder for transportbranchen i kriseperioden.

Michael Svane tilføjer, at det med den nuværende situation er vigtigt at arbejde for, at de danske produktionsvirksomheder skal kunne opretholde deres høje niveau af eksport.  

“De vil blive udfordret nu, hvor flytrafikken lukker ned. Derfor er det endnu mere vigtigt, at landegrænserne er åbne for varetransport. Og det er ikke nok at holde grænserne åbne for lastbiler. Regeringen og myndighederne har også en opgave med at kommunikere klart og entydigt, at de danske grænser er åbne for varer. Vi kender til virksomheder, som har været udfordret, fordi udenlandske kunder troede, at de ikke kunne modtage varer fra Danmark”, siger han.

Samfundet skal opretholdes
Ole Breumlund er en af de lastbilschauffører, der fortsat kører med varer i Europa. I sidste uge blev han sendt på fragttur til Italien - en nødvendig beslutning, understreger han.

“Mens det meste af Danmark er lukket ned for at undgå, at smitte med coronavirus spreder sig, er det nemlig vigtigt, at ikke bare læger og sygeplejersker står til rådighed. Også mekanikere, lastbilchauffører, folk der arbejder på vandværker eller udfører andre lignende funktioner, er vigtige, hvis man skal holde landet kørende og vil have luft i dækkene, varer på hylderne og en stabil vandforsyning, siger Ole Breumlund til DR og tilføjer:

Læs også: Antallet af udenlandske lastbiler på danske veje sætter rekord

"Det handler om, at de, der kan tager ansvar, tager ansvar”.

På myndighedernes hjemmeside om coronavirus er det muligt at få svar på spørgsmål vedrørende indrejserestriktionerne. Her fremgår det, at rejsende skal kunne bevise det anerkendelsesværdige formål med gyldig legitimation, ansættelsesbevis, lønseddel, arbejdskontrakt, indkaldelse til behandling på hospital eller indkaldelse til retten. 

- HCL

Denne artikel er en del af temaet Coronavirus

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere