Fasttracks skal fastholde international distribution

I forbindelse med regeringens beslutning om at lukke Danmarks grænser på grund af coronavirusudbruddet, er der samtidig indført fasttracks for transport af nødvendig gods. "Vigtigt at regeringen kommunikerer, at grænserne er åbne for varer", lyder det fra DI Transport.

På myndighederes hjemmeside fremgår det, hvad der anses som anerkendelsesværdige formål i forbindelse med ind- og udrejse af Danmarks grænser. .

16.03.2020

SCM.dk

I lørdags indførte regeringen en hastelov, hvor personer uden anerkendelsesværdigt formål ikke længere har indrejsetilladelse i Danmark. 

I forlængelse af dette, blev det besluttet, at der skulle indføres såkaldte fasttracks for lastbiler med henblik på at gods kommer så hurtigt og gnidningsfrit ind og ud af landet som muligt.

Læs også: Konsulentfirma: Sådan forbereder du din forsyningskæde på COVID-19

“Det er helt åbenlyst, at der selvfølgelig skal fødevarer, medicin og andre varer frem og tilbage. Men det er også helt essentielt, at der stadig er hurtig passage for gods til produktionen. Der er mange producenter af essentielle komponenter og varer, som er helt afhængige af at få varerne smidigt ud. Og det er helt afgørende for begrænsning af de økonomiske konsekvenser af coronavirusset, at hele erhvervslivet holder så høj damp som muligt”, siger branchedirektør for DI Transport, Michael Svane.

Han er i løbende kontakt med Justitsministeriet, Rigspolitichefembedet og Transportministeriet, som er blandt de centrale myndigheder for transportbranchen i kriseperioden.

Michael Svane tilføjer, at det med den nuværende situation er vigtigt at arbejde for, at de danske produktionsvirksomheder skal kunne opretholde deres høje niveau af eksport.  

“De vil blive udfordret nu, hvor flytrafikken lukker ned. Derfor er det endnu mere vigtigt, at landegrænserne er åbne for varetransport. Og det er ikke nok at holde grænserne åbne for lastbiler. Regeringen og myndighederne har også en opgave med at kommunikere klart og entydigt, at de danske grænser er åbne for varer. Vi kender til virksomheder, som har været udfordret, fordi udenlandske kunder troede, at de ikke kunne modtage varer fra Danmark”, siger han.

Samfundet skal opretholdes
Ole Breumlund er en af de lastbilschauffører, der fortsat kører med varer i Europa. I sidste uge blev han sendt på fragttur til Italien - en nødvendig beslutning, understreger han.

“Mens det meste af Danmark er lukket ned for at undgå, at smitte med coronavirus spreder sig, er det nemlig vigtigt, at ikke bare læger og sygeplejersker står til rådighed. Også mekanikere, lastbilchauffører, folk der arbejder på vandværker eller udfører andre lignende funktioner, er vigtige, hvis man skal holde landet kørende og vil have luft i dækkene, varer på hylderne og en stabil vandforsyning, siger Ole Breumlund til DR og tilføjer:

Læs også: Antallet af udenlandske lastbiler på danske veje sætter rekord

"Det handler om, at de, der kan tager ansvar, tager ansvar”.

På myndighedernes hjemmeside om coronavirus er det muligt at få svar på spørgsmål vedrørende indrejserestriktionerne. Her fremgår det, at rejsende skal kunne bevise det anerkendelsesværdige formål med gyldig legitimation, ansættelsesbevis, lønseddel, arbejdskontrakt, indkaldelse til behandling på hospital eller indkaldelse til retten. 

- HCL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby