Antallet af udenlandske lastbiler på danske veje sætter rekord
Mere end otte ud af 10 lastbiler, der kører ind over den danske grænse, er udenlandske. Det er højeste antal i 10 år, og det vækker bekymring hos Dansk Transport og Logistik samt hos 3F's Transportgruppe.
Når en lastbil i 2018 krydsede den danske grænse, sad der 84 procent af gangene en udenlandsk chauffør bag rettet, mens altså kun 16 procent var danske.
Læs også: Udenlandske vognmænd får kæmpe bøder for snyd i Danmark
Det skriver Fagbladet 3F på baggrund af nye tal fra Vejdirektoratet, der viser det højeste antal af udenlandske lastbiler i 10 år.
”Det underminerer den danske transportbranche, at danske chauffører fravælges. Hvis der ikke sættes en stopper for dén udvikling, risikerer vi, at der en dag ikke er flere danske chauffører tilbage”, siger professor ved Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet, Flemming Ibsen, til Fagbladet 3F.
Deler man op på Vest- og Østeuropa, sætter tallene flere rekorder. 47 procent af lastbilerne var fra Østeuropa. I 2008 var kun 18 procent af lastbilerne fra øst.
”Det er vanskeligt at dæmme op for. Man kan jo ikke forhindre lastbilerne i at køre over grænsen, da der er fri bevægelighed. Skal der gøres noget, skal det ske på EU-niveau”, siger Flemming Ibsen til Fagbladet 3F.
Administrerende direktør Erik Østergaard i DTL, Dansk Transport og Logistik, pointerer, at udviklingen presser den danske transportbranche ekstremt meget.
”Vi har råbt op om det her i årevis. Det er fuldstændig horribelt at se, hvordan antallet af lastbiler fra Østeuropa med lavtlønnede chauffører bare stiger og stiger. Det giver en fuldstændig urimelig skævvridning for de danske vognmænd, der skal betale løn efter dansk overenskomst", siger Erik Østergaard til Fagbladet 3F.
Danske chauffører mister levebrødet
Næstformand i 3F’s Transportgruppe, Flemming Overgaard, er enig i, at danske lastbilchauffører er ramt hårdt på deres levebrød og peger samtidig på, at flere udenlandske og østeuropæiske chauffører også betyder, at der er øget risiko for misbrug.
”Den værste sag i 2018 var vognmand Kurt Beier Transports udnyttelse af filippinske chauffører, der levede i slum i Padborg og havde lange arbejdsdage med en timeløn på ned til 15 kroner i timen. Sagen er desværre ikke enestående", siger han til Fagbladet 3F.
Han håber på, at EU’s Vejpakke slår igennem, og at den kan være med til at afhjælpe problemerne i den danske transportbranche. Vejpakken, der for nylig blev vedtaget af EU-parlamentet, skal forhindre social dumping på landevejene.
Den betyder blandt andet, at udenlandske chauffører skal have dansk løn, når de kører i Danmark, ligesom det bliver sværere for arbejdsgivere at etablere selskaber i andre lande og hyre arbejdskraft på eksempelvis rumænske vilkår.
Læs også: EU: Lastbiler på danske veje skal snart betale roadpricing
Vejpakken er ikke endelig vedtaget. Nu venter de såkaldte trialog-forhandlinger, som er sidste skridt i forslagets behandlingsproces. Her skal EU-Parlamentet, Ministerrådet og Kommissionen blive enige om den endelige lovtekst.
- JMA