Antallet af udenlandske lastbiler på danske veje sætter rekord

Mere end otte ud af 10 lastbiler, der kører ind over den danske grænse, er udenlandske. Det er højeste antal i 10 år, og det vækker bekymring hos Dansk Transport og Logistik samt hos 3F's Transportgruppe.

I 2018 var 84 procent af lastbiler på danske veje ifølge Vejdirektoratet udenlandske. Det er det højeste antal i ti år..

14.05.2019

SCM.dk

Det skriver Fagbladet 3F på baggrund af nye tal fra Vejdirektoratet, der viser det højeste antal af udenlandske lastbiler i 10 år.

”Det underminerer den danske transportbranche, at danske chauffører fravælges. Hvis der ikke sættes en stopper for dén udvikling, risikerer vi, at der en dag ikke er flere danske chauffører tilbage”, siger professor ved Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet, Flemming Ibsen, til Fagbladet 3F.

Deler man op på Vest- og Østeuropa, sætter tallene flere rekorder. 47 procent af lastbilerne var fra Østeuropa. I 2008 var kun 18 procent af lastbilerne fra øst.

”Det er vanskeligt at dæmme op for. Man kan jo ikke forhindre lastbilerne i at køre over grænsen, da der er fri bevægelighed. Skal der gøres noget, skal det ske på EU-niveau”, siger Flemming Ibsen til Fagbladet 3F.

Administrerende direktør Erik Østergaard i DTL, Dansk Transport og Logistik, pointerer, at udviklingen presser den danske transportbranche ekstremt meget.

”Vi har råbt op om det her i årevis. Det er fuldstændig horribelt at se, hvordan antallet af lastbiler fra Østeuropa med lavtlønnede chauffører bare stiger og stiger. Det giver en fuldstændig urimelig skævvridning for de danske vognmænd, der skal betale løn efter dansk overenskomst", siger Erik Østergaard til Fagbladet 3F.

Danske chauffører mister levebrødet
Næstformand i 3F’s Transportgruppe, Flemming Overgaard, er enig i, at danske lastbilchauffører er ramt hårdt på deres levebrød og peger samtidig på, at flere udenlandske og østeuropæiske chauffører også betyder, at der er øget risiko for misbrug.

”Den værste sag i 2018 var vognmand Kurt Beier Transports udnyttelse af filippinske chauffører, der levede i slum i Padborg og havde lange arbejdsdage med en timeløn på ned til 15 kroner i timen. Sagen er desværre ikke enestående", siger han til Fagbladet 3F.

Han håber på, at EU’s Vejpakke slår igennem, og at den kan være med til at afhjælpe problemerne i den danske transportbranche. Vejpakken, der for nylig blev vedtaget af EU-parlamentet, skal forhindre social dumping på landevejene.

Den betyder blandt andet, at udenlandske chauffører skal have dansk løn, når de kører i Danmark, ligesom det bliver sværere for arbejdsgivere at etablere selskaber i andre lande og hyre arbejdskraft på eksempelvis rumænske vilkår.

Læs også: EU: Lastbiler på danske veje skal snart betale roadpricing

Vejpakken er ikke endelig vedtaget. Nu venter de såkaldte trialog-forhandlinger, som er sidste skridt i forslagets behandlingsproces. Her skal EU-Parlamentet, Ministerrådet og Kommissionen blive enige om den endelige lovtekst.

- JMA

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online