Ny aftale sikrer lige vilkår for udenlandske chauffører i Danmark

Efter længere tids forhandlinger, har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation indgået en aftale, der løser problemerne med underbetaling og dårlige arbejdsforhold for udenlandske chauffører i Danmark. Vedtaget EU-vejpakke hjælper til, mener DI.

Danske og udenlandske chauffører, der kører i Danmark, skal ligestilles med nyt forslag fra Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation. Dansk Industri bakker op..

05.04.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Principperne i den danske model, med kollektive aftaler mellem lønmodtagere og arbejdsgivere er generelt i god form, og derfor skal de også bredes ud til at omfatte udenlandske lastbilchauffører, der kører i Danmark.

Læs også: Danish Crown klar med erklæring om chaufførers forhold

Det er hovedtrækkene i et fælles forslag til en ny transportaftale, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) i går, torsdag d. 4. april, sendte til beskæftigelsesministeren.

Forud for det er gået længere tids forhandlinger, der har søgt at finde en løsning på de problemer med underbetaling og dårlige arbejdsforhold, som de udenlandske chauffører til tider oplever her i landet, og i stedet sikre dem vilkår på lige fod med deres danske kolleger.

Kort fortalt går forslaget ud på, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark. DA og FH peger på, at den nye aftale forudsætter, at regering og Folketinget sikrer effektiv myndighedskontrol.

”Vi har brug for, at myndighederne hjælper med til at kontrollere, at virksomhederne følger danske vilkår, når udenlandske lønmodtagere arbejder i Danmark. Og udskriver bøder, hvis virksomhederne ikke overholder reglerne”, siger formand for FH, Lizette Risgaard, og fortsætter:

”Sagen med underbetalte filippinske chauffører i Danmark har været en særlig udfordring for arbejdsmarkedets parter. De almindelige spilleregler for overenskomster er udfordret, når der er tale om en filippinsk chauffør i en polsk lastbil på en dansk landevej.”

Hun bliver bakket op af administrerende direktør i DA, Jacob Holbraad.

”Den nye aftale om udenlandske chauffører viser, at den danske aftalemodel virker. Vi ønsker naturligvis ikke at se flere sager med underbetalte chauffører fra udlandet. Derfor foreslår vi, at virksomhederne skal betale overenskomstmæssig løn, når de kører i Danmark. Situationen med udenlandsk vejtransport er helt særlig”, siger han.

DI: Det er en god løsning
I Dansk Industri glæder man sig over, at arbejdsmarkedets parter efter grundige drøftelser har fundet en løsning på udfordringerne på transportområdet.

”Aftalen her viser meget klart, at arbejdsgivere og lønmodtagere tager ansvar for vores arbejdsmarked – også når det gælder om at sætte en standard for løn- og ansættelsesforhold i transportsektoren. Nu ser vi frem til, at regeringen og resten af Folketinget ser nærmere på forslaget og bistår med at få løst opgaven”, siger DI’s fungerende adm. direktør, Kim Graugaard.

Videre peger han på, at transportområdet er det eneste område på det danske arbejdsmarked, hvor reglerne i overenskomsterne – i næsten 50 år – er blevet suppleret med lovgivning om løn- og ansættelsesvilkår for chaufførerne. Det bør vi holde fast i, mener organisationen.

”Med vores forslag lægger vi op til, at vi får regler, som både omfatter vilkårene for danske chauffører og for de udenlandske chauffører, som kører cabotagekørsel i Danmark. Det er en god løsning. Til gengæld vil vi kraftigt frabede os lovgivning om løn på resten af arbejdsmarkedet. Det kan og skal lønmodtagere og arbejdsgivere selv tage ansvar for”, siger Kim Graugaard.

Vedtaget EU-vejpakke er godt nyt
Ligesom Lizette Risgaard understreger han desuden behovet for effektiv myndighedskontrol, og fremhæver det i den forbindelse som en god nyhed, at Europa-Parlamentet i går blev enige om den såkaldte vejpakke, der omfatter nye bestemmelser for godstransport med lastbil i EU. 

Et flertal har således stemt ja til nye udstationeringsregler for chauffører i transportsektoren, køre- og hviletider for chauffører, og nye regler for adgangen til markedet, herunder de omstridte regler for cabotagekørsel.

”Dagens (d. 4. april, red.) vedtagelse i Europa-Parlament er et stort skridt i den rigtige retning mod mere ensartede regler for vejgodstransporten i EU. For den danske transportbranche er det helt afgørende, at vi får ens spilleregler, der er nemme at forstå, nemme af efterleve og nemme at håndhæve”, siger branchedirektør for DI Transport, Michael Svane.

Vejpakken har været under behandling siden sommeren 2017 og har ifølge DI vist stor splittelse blandt EU’s medlemslande og blandt medlemmerne i Europa-Parlamentet. Alligevel håber Michael Svane på at vedtagelsen kan bringe vejpakken videre mod en endelig godkendelse i trepartsforhandlingerne mellem Rådet, Kommissionen og Parlamentet.

”Aftalen mellem medlemslandene blev vedtaget med et lille flertal, og derfor er der ikke meget manøvrerum i de kommende forhandlinger med Europa-Parlamentet. Men vi er optimistiske i forhold til at lande en endelig aftale”, siger Michael Svane.

Læs også: Brancheaktører: EU-vejpakke er nødvendig, men vil give dyrere transport, specielt for Danmark

Europa-Parlamentets holdning til reglerne om udstationering af chauffører blev godkendt med 317 stemmer for, 302 imod og 14 hverken for eller imod. Forløbet for de videre forhandlinger er ikke kendt endnu.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

18.02.2025SCM.dk

7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

17.02.2025SCM.dk

Ubalance i indtægter og udgifter presser klimainvesteringer

14.02.2025SCM.dk

Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

12.02.2025GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Gør det komplekse arbejde med dine emballagedata nemmere

10.02.2025SCM.dk

Klimasvigt uden konsekvenser: Virksomheder slipper for ansvar

10.02.2025SCM.dk

Ny industrioverenskomst: Højere løn, bedre rettigheder og øget fleksibilitet for familieliv

07.02.2025SCM.dk

Stor usikkerhed om Danmarks klimamål i 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online