Ny aftale sikrer lige vilkår for udenlandske chauffører i Danmark

Efter længere tids forhandlinger, har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation indgået en aftale, der løser problemerne med underbetaling og dårlige arbejdsforhold for udenlandske chauffører i Danmark. Vedtaget EU-vejpakke hjælper til, mener DI.

Danske og udenlandske chauffører, der kører i Danmark, skal ligestilles med nyt forslag fra Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation. Dansk Industri bakker op..

05.04.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Principperne i den danske model, med kollektive aftaler mellem lønmodtagere og arbejdsgivere er generelt i god form, og derfor skal de også bredes ud til at omfatte udenlandske lastbilchauffører, der kører i Danmark.

Læs også: Danish Crown klar med erklæring om chaufførers forhold

Det er hovedtrækkene i et fælles forslag til en ny transportaftale, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) i går, torsdag d. 4. april, sendte til beskæftigelsesministeren.

Forud for det er gået længere tids forhandlinger, der har søgt at finde en løsning på de problemer med underbetaling og dårlige arbejdsforhold, som de udenlandske chauffører til tider oplever her i landet, og i stedet sikre dem vilkår på lige fod med deres danske kolleger.

Kort fortalt går forslaget ud på, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark. DA og FH peger på, at den nye aftale forudsætter, at regering og Folketinget sikrer effektiv myndighedskontrol.

”Vi har brug for, at myndighederne hjælper med til at kontrollere, at virksomhederne følger danske vilkår, når udenlandske lønmodtagere arbejder i Danmark. Og udskriver bøder, hvis virksomhederne ikke overholder reglerne”, siger formand for FH, Lizette Risgaard, og fortsætter:

”Sagen med underbetalte filippinske chauffører i Danmark har været en særlig udfordring for arbejdsmarkedets parter. De almindelige spilleregler for overenskomster er udfordret, når der er tale om en filippinsk chauffør i en polsk lastbil på en dansk landevej.”

Hun bliver bakket op af administrerende direktør i DA, Jacob Holbraad.

”Den nye aftale om udenlandske chauffører viser, at den danske aftalemodel virker. Vi ønsker naturligvis ikke at se flere sager med underbetalte chauffører fra udlandet. Derfor foreslår vi, at virksomhederne skal betale overenskomstmæssig løn, når de kører i Danmark. Situationen med udenlandsk vejtransport er helt særlig”, siger han.

DI: Det er en god løsning
I Dansk Industri glæder man sig over, at arbejdsmarkedets parter efter grundige drøftelser har fundet en løsning på udfordringerne på transportområdet.

”Aftalen her viser meget klart, at arbejdsgivere og lønmodtagere tager ansvar for vores arbejdsmarked – også når det gælder om at sætte en standard for løn- og ansættelsesforhold i transportsektoren. Nu ser vi frem til, at regeringen og resten af Folketinget ser nærmere på forslaget og bistår med at få løst opgaven”, siger DI’s fungerende adm. direktør, Kim Graugaard.

Videre peger han på, at transportområdet er det eneste område på det danske arbejdsmarked, hvor reglerne i overenskomsterne – i næsten 50 år – er blevet suppleret med lovgivning om løn- og ansættelsesvilkår for chaufførerne. Det bør vi holde fast i, mener organisationen.

”Med vores forslag lægger vi op til, at vi får regler, som både omfatter vilkårene for danske chauffører og for de udenlandske chauffører, som kører cabotagekørsel i Danmark. Det er en god løsning. Til gengæld vil vi kraftigt frabede os lovgivning om løn på resten af arbejdsmarkedet. Det kan og skal lønmodtagere og arbejdsgivere selv tage ansvar for”, siger Kim Graugaard.

Vedtaget EU-vejpakke er godt nyt
Ligesom Lizette Risgaard understreger han desuden behovet for effektiv myndighedskontrol, og fremhæver det i den forbindelse som en god nyhed, at Europa-Parlamentet i går blev enige om den såkaldte vejpakke, der omfatter nye bestemmelser for godstransport med lastbil i EU. 

Et flertal har således stemt ja til nye udstationeringsregler for chauffører i transportsektoren, køre- og hviletider for chauffører, og nye regler for adgangen til markedet, herunder de omstridte regler for cabotagekørsel.

”Dagens (d. 4. april, red.) vedtagelse i Europa-Parlament er et stort skridt i den rigtige retning mod mere ensartede regler for vejgodstransporten i EU. For den danske transportbranche er det helt afgørende, at vi får ens spilleregler, der er nemme at forstå, nemme af efterleve og nemme at håndhæve”, siger branchedirektør for DI Transport, Michael Svane.

Vejpakken har været under behandling siden sommeren 2017 og har ifølge DI vist stor splittelse blandt EU’s medlemslande og blandt medlemmerne i Europa-Parlamentet. Alligevel håber Michael Svane på at vedtagelsen kan bringe vejpakken videre mod en endelig godkendelse i trepartsforhandlingerne mellem Rådet, Kommissionen og Parlamentet.

”Aftalen mellem medlemslandene blev vedtaget med et lille flertal, og derfor er der ikke meget manøvrerum i de kommende forhandlinger med Europa-Parlamentet. Men vi er optimistiske i forhold til at lande en endelig aftale”, siger Michael Svane.

Læs også: Brancheaktører: EU-vejpakke er nødvendig, men vil give dyrere transport, specielt for Danmark

Europa-Parlamentets holdning til reglerne om udstationering af chauffører blev godkendt med 317 stemmer for, 302 imod og 14 hverken for eller imod. Forløbet for de videre forhandlinger er ikke kendt endnu.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

08.12.2025SCM.dk

Ny diplomuddannelse skal styrke ledelsen af danske forsyningskæder

08.12.2025SCM.dk

Fellowship-program styrker bæredygtig fødevareinnovation

05.12.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Hvorfor en AGV ofte er den mest effektive løsning – selv i en tid domineret af AMR-hype

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn