Ny aftale sikrer lige vilkår for udenlandske chauffører i Danmark

Efter længere tids forhandlinger, har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation indgået en aftale, der løser problemerne med underbetaling og dårlige arbejdsforhold for udenlandske chauffører i Danmark. Vedtaget EU-vejpakke hjælper til, mener DI.

Danske og udenlandske chauffører, der kører i Danmark, skal ligestilles med nyt forslag fra Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation. Dansk Industri bakker op..

05.04.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Principperne i den danske model, med kollektive aftaler mellem lønmodtagere og arbejdsgivere er generelt i god form, og derfor skal de også bredes ud til at omfatte udenlandske lastbilchauffører, der kører i Danmark.

Læs også: Danish Crown klar med erklæring om chaufførers forhold

Det er hovedtrækkene i et fælles forslag til en ny transportaftale, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) i går, torsdag d. 4. april, sendte til beskæftigelsesministeren.

Forud for det er gået længere tids forhandlinger, der har søgt at finde en løsning på de problemer med underbetaling og dårlige arbejdsforhold, som de udenlandske chauffører til tider oplever her i landet, og i stedet sikre dem vilkår på lige fod med deres danske kolleger.

Kort fortalt går forslaget ud på, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark. DA og FH peger på, at den nye aftale forudsætter, at regering og Folketinget sikrer effektiv myndighedskontrol.

”Vi har brug for, at myndighederne hjælper med til at kontrollere, at virksomhederne følger danske vilkår, når udenlandske lønmodtagere arbejder i Danmark. Og udskriver bøder, hvis virksomhederne ikke overholder reglerne”, siger formand for FH, Lizette Risgaard, og fortsætter:

”Sagen med underbetalte filippinske chauffører i Danmark har været en særlig udfordring for arbejdsmarkedets parter. De almindelige spilleregler for overenskomster er udfordret, når der er tale om en filippinsk chauffør i en polsk lastbil på en dansk landevej.”

Hun bliver bakket op af administrerende direktør i DA, Jacob Holbraad.

”Den nye aftale om udenlandske chauffører viser, at den danske aftalemodel virker. Vi ønsker naturligvis ikke at se flere sager med underbetalte chauffører fra udlandet. Derfor foreslår vi, at virksomhederne skal betale overenskomstmæssig løn, når de kører i Danmark. Situationen med udenlandsk vejtransport er helt særlig”, siger han.

DI: Det er en god løsning
I Dansk Industri glæder man sig over, at arbejdsmarkedets parter efter grundige drøftelser har fundet en løsning på udfordringerne på transportområdet.

”Aftalen her viser meget klart, at arbejdsgivere og lønmodtagere tager ansvar for vores arbejdsmarked – også når det gælder om at sætte en standard for løn- og ansættelsesforhold i transportsektoren. Nu ser vi frem til, at regeringen og resten af Folketinget ser nærmere på forslaget og bistår med at få løst opgaven”, siger DI’s fungerende adm. direktør, Kim Graugaard.

Videre peger han på, at transportområdet er det eneste område på det danske arbejdsmarked, hvor reglerne i overenskomsterne – i næsten 50 år – er blevet suppleret med lovgivning om løn- og ansættelsesvilkår for chaufførerne. Det bør vi holde fast i, mener organisationen.

”Med vores forslag lægger vi op til, at vi får regler, som både omfatter vilkårene for danske chauffører og for de udenlandske chauffører, som kører cabotagekørsel i Danmark. Det er en god løsning. Til gengæld vil vi kraftigt frabede os lovgivning om løn på resten af arbejdsmarkedet. Det kan og skal lønmodtagere og arbejdsgivere selv tage ansvar for”, siger Kim Graugaard.

Vedtaget EU-vejpakke er godt nyt
Ligesom Lizette Risgaard understreger han desuden behovet for effektiv myndighedskontrol, og fremhæver det i den forbindelse som en god nyhed, at Europa-Parlamentet i går blev enige om den såkaldte vejpakke, der omfatter nye bestemmelser for godstransport med lastbil i EU. 

Et flertal har således stemt ja til nye udstationeringsregler for chauffører i transportsektoren, køre- og hviletider for chauffører, og nye regler for adgangen til markedet, herunder de omstridte regler for cabotagekørsel.

”Dagens (d. 4. april, red.) vedtagelse i Europa-Parlament er et stort skridt i den rigtige retning mod mere ensartede regler for vejgodstransporten i EU. For den danske transportbranche er det helt afgørende, at vi får ens spilleregler, der er nemme at forstå, nemme af efterleve og nemme at håndhæve”, siger branchedirektør for DI Transport, Michael Svane.

Vejpakken har været under behandling siden sommeren 2017 og har ifølge DI vist stor splittelse blandt EU’s medlemslande og blandt medlemmerne i Europa-Parlamentet. Alligevel håber Michael Svane på at vedtagelsen kan bringe vejpakken videre mod en endelig godkendelse i trepartsforhandlingerne mellem Rådet, Kommissionen og Parlamentet.

”Aftalen mellem medlemslandene blev vedtaget med et lille flertal, og derfor er der ikke meget manøvrerum i de kommende forhandlinger med Europa-Parlamentet. Men vi er optimistiske i forhold til at lande en endelig aftale”, siger Michael Svane.

Læs også: Brancheaktører: EU-vejpakke er nødvendig, men vil give dyrere transport, specielt for Danmark

Europa-Parlamentets holdning til reglerne om udstationering af chauffører blev godkendt med 317 stemmer for, 302 imod og 14 hverken for eller imod. Forløbet for de videre forhandlinger er ikke kendt endnu.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

09.10.2025RELEX Solutions

Sponseret

JYSK optimerer deres globale forsyningskæde og detailplanlægning med RELEX

08.10.2025SCM.dk

Danfoss rykker tættere på kunderne med ny fabrik i Bulgarien

06.10.2025SCM.dk

Tilliden i industrien dykker til nyt lavpunkt

06.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale prisskilte giver ro i en travl butik

03.10.2025SCM.dk

Green Power Denmark ønsker bindende elektrificeringsmål

03.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa og Astrid viste hvordan SWARM fungerer

03.10.2025SCM.dk

Naturen bliver overset som finansiel risiko i nordiske virksomheder

02.10.2025SCM.dk

Fusion samler kemi og energilogistik i ét brand

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense