20.11.2018  |  Branchenyt

Danish Crown klar med erklæring om chaufførers forhold

Danish Crown og tre danske transportvirksomheder har i fællesskab vedtaget en erklæring, der skal sikre sundhed, sikkerhed og rettigheder for ansatte i transportbranchen. Det sker som en direkte reaktion på Kurt Beier-skandalen.

I slutningen af oktober kom det frem, at filippinske lastbilchauffører ansat af den danske transportvirksomhed Kurt Beier, boede under kummerlige forhold i en lejr i Padborg ved den tyske grænse. Sagen fik hurtigt flere kunder til at droppe samarbejdet med vognmanden, og nu tager flere virksomheder fat om roden på problemet.

Læs også: 35 britiske detailvirksomheder siger fra overfor slaveri i supply chain

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Som en direkte reaktion på skandalen, har Danish Crown og tre danske transportvirksomheder således i fællesskab vedtaget en erklæring med et tilhørende kontrolskema, der skal sikre sundhed, sikkerhed og rettigheder for ansatte i transportbranchen.

Transportvirksomhederne Freja Transport og Logistics, Polen, H.P. Therkelsen og N&K Spedition har som de første underskrevet erklæringen, som opstiller konkrete krav til blandt andet chaufførernes indkvartering.

”Den erklæring og det kontrolskema, vi i fællesskab har udarbejdet, er ikke en fuldstændig løsning på de udfordringer, der findes i transportbranchen, men i vores øjne tager vi med det her initiativ et stort skridt i retning af at sikre, at medarbejderne i transportbranchen behandles anstændigt”, siger global indkøbsdirektør i Danish Crown, Lars Feldskou.

Også på det politiske plan har sagen haft konsekvenser. Et flertal i Folketinget kræver yderligere kontrol med transportbranchen, ligesom flere europæiske lande lige nu undersøger, om man kan dæmme op for brugen af chauffører fra lande udenfor EU. 

Transportører ser frem til fælles krav
Danish Crown peger dog på, at de mange forskellige holdninger til transport i EU gør det meget usikkert, hvilke konkrete love, regler og initiativer arbejdet munder ud i. På den baggrund mener aktørerne bag den nye erklæring, at initiativet er nødvendigt.

”Vi har i en årrække haft stramt fokus på både arbejdsforhold og indkvartering, men konkurrencen i vores branche er så hård, at der mange steder ikke er tilstrækkeligt fokus på området. Det er en glidebane og derfor er vi glade for, at der nu bliver opstillet samme krav til alle, der vil køre for Danish Crown”, siger CEO i Freja Transport & Logistics Polen, Torben Mortensen, og bakkes op sine medunderskrivere.

”Vi kom selv i fokus, da sagen tog fart for to uger siden, og vi har helt naturligt spurgt os selv, hvad vi burde have gjort anderledes. Set i bakspejlet skulle vi selvfølgelig have haft en bedre kontrol af vores underleverandører. Det bliver nu et krav til os, og det synes jeg er helt i orden”, siger adm. direktør i N&K Spedition, Martin Gregersen.

Læs også: Ikea-chauffører bor månedsvis i deres lastbiler

”Som branche kan vi ikke forvente, at andre løser vores problemer, vi må selv tage fat. Udfordringen er bare at nå til enighed om regler og retningslinjer, som gælder for alle indenfor EU. Derfor er det fint, at vores kunder nu begynder at stille meget konkrete krav, for det er i mine øjne vejen til at flytte hele branchen”, supplerer CEO i H.P. Therkelsen, Peter Therkelsen.

Arbejdet med at implementere Danish Crowns nye retningslinjer begynder øjeblikkeligt, og virksomhederne har maksimalt otte uger til at opfylde kravene.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere