Ikea-chauffører bor månedsvis i deres lastbiler

Østeuropæiske lastbilchauffører, der kører for bl.a. Ikea i Europa, bor i kabinerne i deres vogne i flere måneder ad gangen. ”Uacceptabelt” siger Ikea, der ”sympatiserer med chaufførernes kamp”, men erkender, at det er svært at rette op på situationen.

Flere østeuropæiske Ikea-chauffører arbejder under det en hollandsk dommer har kaldt "inhumane forhold". Den svenske gigant prøver at ændre situationen, men er udfordret..

20.03.2017

SCM.dk

De fleste af chaufførerne er fra Østeuropa og kører på kontinentet for bl.a. den svenske møbelgigant Ikea, og herunder i Danmark, som oftest hyret ind af underleverandører og speditørfirmaer baseret østpå, nogle gange som datterselskaber under vestlige virksomheder.

Netop den konstruktion gør, at virksomheder kan udnyttet diverse smuthuller i den EU-lovgivning, der ellers skal sikre, at chauffører, der midlertidigt er stationeret væk fra deres bopæl, er garanteret arbejdslandets minimumsløn og arbejdsbetingelser.

Ikea bør ændre på inhumane forhold
På den baggrund er der nu juridisk aktion sat i værk mod nogle af Ikeas kontraktpartnere. I Holland fastslog en domstol i sidste måned, at distributionsselskabet Brinkman, der leverer blomster for Ikea i Storbritannien og Skandinavien, brød loven ved at udbetale en løn, der ikke var ”i overensstemmelse” med hollandsk lovgivning på området.

I forbindelse med afsigelsen beskrev dommeren de ”inhumane forhold”, chaufførerne lever under. Det medfører kritik fra en lokal fagforening, der peger på, at Ikea må have vidst, hvilke betingelser, der gjorde sig gældende for deres chauffører. Derfor bød de handle.

”Ikea er den økonomiske arbejdsgiver til alle disse ansatte. De har så mange kræfter. Ikea har værktøjet i hænderne til at ændre den forretningsmodel med et blink med øjet”, siger Edwin Atema fra FNV.

Ikea: VI gør hvad vi kan, men det er svært
Fra Ikeas side skriver man i en erklæring, at man ”… sympatiserer med chaufførernes kamp for gode arbejdsforhold”, og at man føler med de chauffører, som har udtalt sig til BBC. ”Vilkårene som de beskriver er uacceptable”, lyder det.

Ikea Transports målsætning er, at man selv vil være ”en del af løsningen”, og her er selskabets leverandør-Code of Conduct, IWAY, et centralt redskab, som også underleverandører i forsyningskæden skal underskrive. Alligevel erkender Ikea alligevel, at man er udfordret når det kommer til sikringen af acceptable løn- og arbejdsforhold.

”Trods vores anstrengelser er det tydeligt, at der er udfordringer inden for transportbranchen, som skal løses. Selvom Ikea er en stor international virksomhed, så er vores andel af det totale europæiske vejtransportmarked marginal (ca. to procent). Der er det nødvendigt med et samarbejde mellem flere forskellige parter – fagforbund, erhvervsliv og politik – for at komme disse udfordringer til livs”, skriver koncernen.

Læs også: Tak, chauffør!

Ifølge BBC har Ikea holdt en stribe møder med en enkelt fagforening, International Transport Workers' Federation, for at diskutere situationen, men snakken sluttede i november.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online