Ikea-chauffører bor månedsvis i deres lastbiler

Østeuropæiske lastbilchauffører, der kører for bl.a. Ikea i Europa, bor i kabinerne i deres vogne i flere måneder ad gangen. ”Uacceptabelt” siger Ikea, der ”sympatiserer med chaufførernes kamp”, men erkender, at det er svært at rette op på situationen.

Flere østeuropæiske Ikea-chauffører arbejder under det en hollandsk dommer har kaldt "inhumane forhold". Den svenske gigant prøver at ændre situationen, men er udfordret..

20.03.2017

SCM.dk

De fleste af chaufførerne er fra Østeuropa og kører på kontinentet for bl.a. den svenske møbelgigant Ikea, og herunder i Danmark, som oftest hyret ind af underleverandører og speditørfirmaer baseret østpå, nogle gange som datterselskaber under vestlige virksomheder.

Netop den konstruktion gør, at virksomheder kan udnyttet diverse smuthuller i den EU-lovgivning, der ellers skal sikre, at chauffører, der midlertidigt er stationeret væk fra deres bopæl, er garanteret arbejdslandets minimumsløn og arbejdsbetingelser.

Ikea bør ændre på inhumane forhold
På den baggrund er der nu juridisk aktion sat i værk mod nogle af Ikeas kontraktpartnere. I Holland fastslog en domstol i sidste måned, at distributionsselskabet Brinkman, der leverer blomster for Ikea i Storbritannien og Skandinavien, brød loven ved at udbetale en løn, der ikke var ”i overensstemmelse” med hollandsk lovgivning på området.

I forbindelse med afsigelsen beskrev dommeren de ”inhumane forhold”, chaufførerne lever under. Det medfører kritik fra en lokal fagforening, der peger på, at Ikea må have vidst, hvilke betingelser, der gjorde sig gældende for deres chauffører. Derfor bød de handle.

”Ikea er den økonomiske arbejdsgiver til alle disse ansatte. De har så mange kræfter. Ikea har værktøjet i hænderne til at ændre den forretningsmodel med et blink med øjet”, siger Edwin Atema fra FNV.

Ikea: VI gør hvad vi kan, men det er svært
Fra Ikeas side skriver man i en erklæring, at man ”… sympatiserer med chaufførernes kamp for gode arbejdsforhold”, og at man føler med de chauffører, som har udtalt sig til BBC. ”Vilkårene som de beskriver er uacceptable”, lyder det.

Ikea Transports målsætning er, at man selv vil være ”en del af løsningen”, og her er selskabets leverandør-Code of Conduct, IWAY, et centralt redskab, som også underleverandører i forsyningskæden skal underskrive. Alligevel erkender Ikea alligevel, at man er udfordret når det kommer til sikringen af acceptable løn- og arbejdsforhold.

”Trods vores anstrengelser er det tydeligt, at der er udfordringer inden for transportbranchen, som skal løses. Selvom Ikea er en stor international virksomhed, så er vores andel af det totale europæiske vejtransportmarked marginal (ca. to procent). Der er det nødvendigt med et samarbejde mellem flere forskellige parter – fagforbund, erhvervsliv og politik – for at komme disse udfordringer til livs”, skriver koncernen.

Læs også: Tak, chauffør!

Ifølge BBC har Ikea holdt en stribe møder med en enkelt fagforening, International Transport Workers' Federation, for at diskutere situationen, men snakken sluttede i november.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby