Ikea vil bruge 1 mia. euro på bæredygtighed i forsyningskæden
Gennem investeringer for 1 milliard euro vil Ikea sikre sin adgang til bæredygtige materialer til sin produktion. Samtidig vil den svenske møbelgigant styrke sit brand, siger ekspert.
Bæredygtigt skovbrug, genbrugsteknologi, vedvarende energi og biomaterialer; sådan lyder hovedingredienserne i det investeringsudspil, et af verdens største møbelfirmaer, svenske Ikea, lancerede tidligere på måneden.
Læs også: Grønne indkøb a la Hilton
Vi er fast besluttet på at have en positiv indvirkning på mennesker og på planeten, siger præsident og CEO for IKEA Group, Peter Agnefjäll i forbindelse med udmeldingen, der betyder, at hans koncern frem mod 2020 indtil videre har afsat i alt 3 mia. euro (ca. 22,5 mia. kr.) til investeringer i specifikke tiltag for øget bæredygtighed.
Siden 2009 har Ikea investeret 1,5 mia. euro i vindmøller og solpaneler, og sideløbende er man nået op på at kunne genbruge eller energiudnytte næsten 90 procent af sit affald (88,7 procent i finansåret 16). Begge dele bidrager positivt til Ikeas bundlinje, hvilket fremgår tydeligt af gruppens årsberetning for regnskabsåret 2016, der blev fremlagt sammen med investeringsløfterne.
Tre drivere bag bæredygtige indkøb
På den baggrund giver det god mening, at Ikea nu styrker sin strategi for bæredygtige indkøb, siger Pierre Francois Thaler, der er co-CEO for EcoVadis, som laver bæredygtighedsvurderinger af globale supply chains. Han forklarer overfor Environmental Leader, at der er tre centrale drivere bag en strategi for bæredygtige indkøb.
Den første er risikohåndtering. En virksomhed har brug for en stabil, langsigtet forsyning af materiale til deres produktion. Forstyrrelser her går direkte ud over indtjeningen og kan skade til en brands omdømme på sigt, siger han.
Den anden driver handler ifølge Thaler om at kunne forudse sine omkostninger. Her er bæredygtige materialer et godt middel mod eksempelvis stigende priser, fordi leverandører ikke kan følge med efterspørgslen.
Den sidste driver og det er den, Ikea er ude efter er differentiering; en forbedring af brandet for slutbrugeren ved at blive positioneret som den førende på det her område, forklarer Pierre Francois Thaler, og peger på Unilever som et godt eksempel. Sidste år kom halvdelen af dagligvareproducentens vækst fra de bæredygtige livsstilsmærker, som voksede 30 procent hurtigere end resten af forretningen.
Vigtigt med stabil råvareforsyning
De to største råvarer i Ikeas produktion er træ og bomuld. Mens al den bomuld, Ikea bruger nu kommer fra bæredygtige kilder, så er det samme kun tilfældet for 61 procent af de store mængder træ, der bliver anvendt til kædens mange møbler. Målet er at det tal skal være 100 i 2020, og derfor er en væsentlig del af de mange euro øremærket til bæredygtigt skovbrug.
Ligesom eksempelvis Apple gør det, så vil Ikea til at investere i skovområder for at kunne sikre sig, at de bliver drevet ansvarligt, samtidig med at de udgør en stabil forsyningskilde til både selve møbelproduktionen og fremstillingen af pap til pakning.
Sourcing af træ fra bæredygtige skove er ikke kun godt for naturen og brandet, men også for forretningen. Ikea er storforbruger af træ, og derfor bliver de nødt til at sikre det bæredygtige element i deres drift, hvis de fortsætte med at sælge træprodukter, siger Pierre Francois Thaler
Cirkulære produkter giver fordele
Thaler nævner også virksomheder med fokus på den cirkulære økonomi som gode investeringsobjekter for Ikea. Møbelmastodontens egen Sustainability Report fremhæver selv en stribe produkter, der kommer i handlen i løbet af 2017, og som er baseret på de cirkulære principper, bl.a. en sprayflaske med genbrugsplast fra butikkerne, og køkkenfronter med genbrugt træ.
Den metode kræver færre råmaterialer, koster mindre, bruger mindre energi og producerer mindre udledninger og et mindsket klimaaftryk. Med cirkulære produkter kan man forene disse egenskaber, der ellers ofte stikker i hver sin retning, siger han.
Læs også: Apple lover ren energi i forsyningskæden
Den samlede omsætning for IKEA Group nåede i 2016 35,1 mia. (260 mia. kr.), en vækst på 7,4 procent. Nettoindtægten landede på 4,2 mia. (godt 31 mia. kr.), og varehusene havde i alt 783 millioner besøg i løbet af året.
-AK