Grønne indkøb a la Hilton
Et nyt initiativ fra Hilton-hotelkæden og organisationen Business for Social Responsibility skal gøre bæredygtige indkøb lettere for virksomheder.
Det vides ikke, om hotel-arvingen Paris Hilton shopper bæredygtigt, men ikke desto mindre er organisationen Business for Social Responsibility (BSR) og hotelkoncernen Hilton Worldwide gået sammen om at skabe projektet Center for bæredygtigt indkøb (CSP).
Læs også: Bæredygtigt indkøb vinder langsomt frem
Projektet vil hjælpe virksomheder med at integrere bæredygtighed i beslutningsprocessen ved indkøb. I praksis skal det ske ved, at CSP stiller research og information til rådighed, som tjener til at skabe overblik over den stigende mængde data om bæredygtige produkter.
Ifølge senior vice president Eric Olson fra BSR har indkøbere fået adgang til langt mere information om produkters bæredygtighedsattributter, men de mangler stadig viden og vejledning i at bruge oplysningerne sideløbende med andre indkøbsprioriteringer såsom pris, kvalitet og levering. Det er præcis dette behov, som CSP vil arbejde på at opfylde.
Inspireret af Hilton
Idéen til CSP opstod, da BSR i en toårig periode ydede konsulentbistand til indkøb og supply chain i Hilton Worldwide. Her udviklede hotelkoncernen et analyse- og sammenligningsværktøj til at kvantificere bæredygtige produkter, så købsbeslutningen kan foregå på et oplyst grundlag. Værktøjet tager højde for knap 100 forskellige målepunkter og omfatter næsten 1.700 stock keeping units (SKUer), fra håndsæben på hotelværelserne til elpærerne i lobbyen.
Bill Kornegay, senior vice president i Hilton Supply Management, ser centret som en fantastisk mulighed for at hjælpe Hilton Worldwide med at skabe robuste bæredygtighedsparametre, der kan støtte Hiltons indkøbere i at træffe de bedst mulige bæredygtige indkøbsbeslutninger.
Læs også: Bæredygtigt træ skal fremtidssikre Ikeas supply chain
BSR vil løbende offentliggøre resultater fra CSPs arbejde, der er planlagt til at foregå over de næste tre år. Følg arbejdet her