Brancheaktører: EU-vejpakke er nødvendig, men vil give dyrere transport, specielt for Danmark

Det er godt med fælles regler, men omvendt vil den også medføre flere omkostninger, ikke mindst for danske virksomheder. Sådan siger DSV, Frode Laursen og SLD i debatindlæg om EU’s vejpakke.

EU's vejpakke vil gøre det dyrere at være transportfirma, ikke mindst i Danmark, mener tre debattører..

19.12.2018

SCM.dk

Vejpakken omfatter en række nye regler om eksempelvis cabotagekørsel og udstationeringsregler, såvel som skærpelser af eksisterende. Den danske transportminister Ole Birk Olesen (LA) var tilfreds med forhandlingerne og lagde blandt andet vægt på værdien af, at man var blevet enige om at sende et klart signal til industrien.

Netop det faktum at ministrene overhovedet nåede frem til et resultat, og at vejpakken dermed lever endnu, kalder et debatindlæg i Jyllands Posten for ’den bedste nyhed’ i forbindelse med forhandlingsforløbet.

Indlægget er skrevet af adm. direktør for DSV Road, Simon H. Galsgaard, koncerndirektør i Frode Laursen Gruppen, Thomas Corneliussen, og branchedirektør for SLD – Specialforeningen for Logistik og Distribution, Jesper Gronenberg, og de ser både positive og negative sider af EU’s udspil.

Udover det nødvendige i at landende blev enige om indholdet i pakken, så mener de tre skribenter også, at det er ’rigtig udmærket, at EU vil sætte ind mod postkasseselskaber og systematisk cabotage. Det skulle gerne give et mere ensartet grundlag at konkurrere på.’

På den anden side peger trioen også på, at de nye regler, og det at skulle håndhæve dem, ’efter alt at dømme vil indebære øgede transportomkostninger.’ Det gælder ifølge indlægget ikke mindst de nye udstationeringsregler, som transportbranchen hidtil har været undtaget for.

Regning videre til forbrugerne
Disse vil blive ’indviklede, administrativt tunge og dermed dyre at håndtere for transportvirksomhederne’, mener afsenderne. I stedet så de hellere, at man fastholdt undtagelsen, og hvis det ikke var muligt, så i hvert fald sørgede for mere enkle regler, hvilket man ikke mener er lykkedes.

De øgede omkostninger vil ifølge debattørerne ramme Danmark ekstra hårdt pga. af de danske lønkrav til chauffører fra ’tredjelande i EU’, som vejpakken vil lægge ned over danske import- og eksportvirksomheder, der formentlig vil sende regningen videre til forbrugerne.

Selvom Simon H. Galsgaard, Thomas Corneliussen og Jesper Gronenberg godt kan se en vis fornuft i de kommende regler, der som bekendt ikke er blevet vedtaget endnu, så vil de alligevel råbe vagt i gevær omkring de økonomiske konsekvenser af pakken.

Læs også: Amazon-medarbejdere strejkede på Black Friday

’Det er fair nok at mene, at transport er blevet for billig, og at det er en fornuftig pris at betale for strammere regler. Det er blot helt nødvendigt på dette tidspunkt af processen at sige det ligeud: Som vejpakken ser ud nu, vil det blive markant dyrere at få udført nationale og internationale transportopgaver’, som de skriver afslutningsvis.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

29.10.2024SCM.dk

Konflikten i Det Røde Hav sender CO2-udledningen på rekord-niveau

29.10.2024SCM.dk

Månedens udfordring: Forsyningskæden skal først og fremmest være fleksibel

28.10.2024SCM.dk

Ny stor aftale om etablering af ladeinfrastruktur ved 27 terminaler

24.10.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale prisskilte løfter kundeservice til nye højder

24.10.2024SCM.dk

Greater Copenhagen ligger i top i OECD inden for udvikling af grøn teknologi

24.10.2024SCM.dk

Klimapolitikken lider fordi ulighed i CO2-aftryk undervurderes

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online