Brancheaktører: EU-vejpakke er nødvendig, men vil give dyrere transport, specielt for Danmark

Det er godt med fælles regler, men omvendt vil den også medføre flere omkostninger, ikke mindst for danske virksomheder. Sådan siger DSV, Frode Laursen og SLD i debatindlæg om EU’s vejpakke.

EU's vejpakke vil gøre det dyrere at være transportfirma, ikke mindst i Danmark, mener tre debattører..

19.12.2018

SCM.dk

Vejpakken omfatter en række nye regler om eksempelvis cabotagekørsel og udstationeringsregler, såvel som skærpelser af eksisterende. Den danske transportminister Ole Birk Olesen (LA) var tilfreds med forhandlingerne og lagde blandt andet vægt på værdien af, at man var blevet enige om at sende et klart signal til industrien.

Netop det faktum at ministrene overhovedet nåede frem til et resultat, og at vejpakken dermed lever endnu, kalder et debatindlæg i Jyllands Posten for ’den bedste nyhed’ i forbindelse med forhandlingsforløbet.

Indlægget er skrevet af adm. direktør for DSV Road, Simon H. Galsgaard, koncerndirektør i Frode Laursen Gruppen, Thomas Corneliussen, og branchedirektør for SLD – Specialforeningen for Logistik og Distribution, Jesper Gronenberg, og de ser både positive og negative sider af EU’s udspil.

Udover det nødvendige i at landende blev enige om indholdet i pakken, så mener de tre skribenter også, at det er ’rigtig udmærket, at EU vil sætte ind mod postkasseselskaber og systematisk cabotage. Det skulle gerne give et mere ensartet grundlag at konkurrere på.’

På den anden side peger trioen også på, at de nye regler, og det at skulle håndhæve dem, ’efter alt at dømme vil indebære øgede transportomkostninger.’ Det gælder ifølge indlægget ikke mindst de nye udstationeringsregler, som transportbranchen hidtil har været undtaget for.

Regning videre til forbrugerne
Disse vil blive ’indviklede, administrativt tunge og dermed dyre at håndtere for transportvirksomhederne’, mener afsenderne. I stedet så de hellere, at man fastholdt undtagelsen, og hvis det ikke var muligt, så i hvert fald sørgede for mere enkle regler, hvilket man ikke mener er lykkedes.

De øgede omkostninger vil ifølge debattørerne ramme Danmark ekstra hårdt pga. af de danske lønkrav til chauffører fra ’tredjelande i EU’, som vejpakken vil lægge ned over danske import- og eksportvirksomheder, der formentlig vil sende regningen videre til forbrugerne.

Selvom Simon H. Galsgaard, Thomas Corneliussen og Jesper Gronenberg godt kan se en vis fornuft i de kommende regler, der som bekendt ikke er blevet vedtaget endnu, så vil de alligevel råbe vagt i gevær omkring de økonomiske konsekvenser af pakken.

Læs også: Amazon-medarbejdere strejkede på Black Friday

’Det er fair nok at mene, at transport er blevet for billig, og at det er en fornuftig pris at betale for strammere regler. Det er blot helt nødvendigt på dette tidspunkt af processen at sige det ligeud: Som vejpakken ser ud nu, vil det blive markant dyrere at få udført nationale og internationale transportopgaver’, som de skriver afslutningsvis.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

22.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Slimstock Roundtable - Bella Sky 2024

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online