Brancheaktører: EU-vejpakke er nødvendig, men vil give dyrere transport, specielt for Danmark

Det er godt med fælles regler, men omvendt vil den også medføre flere omkostninger, ikke mindst for danske virksomheder. Sådan siger DSV, Frode Laursen og SLD i debatindlæg om EU’s vejpakke.

EU's vejpakke vil gøre det dyrere at være transportfirma, ikke mindst i Danmark, mener tre debattører..

19.12.2018

SCM.dk

Vejpakken omfatter en række nye regler om eksempelvis cabotagekørsel og udstationeringsregler, såvel som skærpelser af eksisterende. Den danske transportminister Ole Birk Olesen (LA) var tilfreds med forhandlingerne og lagde blandt andet vægt på værdien af, at man var blevet enige om at sende et klart signal til industrien.

Netop det faktum at ministrene overhovedet nåede frem til et resultat, og at vejpakken dermed lever endnu, kalder et debatindlæg i Jyllands Posten for ’den bedste nyhed’ i forbindelse med forhandlingsforløbet.

Indlægget er skrevet af adm. direktør for DSV Road, Simon H. Galsgaard, koncerndirektør i Frode Laursen Gruppen, Thomas Corneliussen, og branchedirektør for SLD – Specialforeningen for Logistik og Distribution, Jesper Gronenberg, og de ser både positive og negative sider af EU’s udspil.

Udover det nødvendige i at landende blev enige om indholdet i pakken, så mener de tre skribenter også, at det er ’rigtig udmærket, at EU vil sætte ind mod postkasseselskaber og systematisk cabotage. Det skulle gerne give et mere ensartet grundlag at konkurrere på.’

På den anden side peger trioen også på, at de nye regler, og det at skulle håndhæve dem, ’efter alt at dømme vil indebære øgede transportomkostninger.’ Det gælder ifølge indlægget ikke mindst de nye udstationeringsregler, som transportbranchen hidtil har været undtaget for.

Regning videre til forbrugerne
Disse vil blive ’indviklede, administrativt tunge og dermed dyre at håndtere for transportvirksomhederne’, mener afsenderne. I stedet så de hellere, at man fastholdt undtagelsen, og hvis det ikke var muligt, så i hvert fald sørgede for mere enkle regler, hvilket man ikke mener er lykkedes.

De øgede omkostninger vil ifølge debattørerne ramme Danmark ekstra hårdt pga. af de danske lønkrav til chauffører fra ’tredjelande i EU’, som vejpakken vil lægge ned over danske import- og eksportvirksomheder, der formentlig vil sende regningen videre til forbrugerne.

Selvom Simon H. Galsgaard, Thomas Corneliussen og Jesper Gronenberg godt kan se en vis fornuft i de kommende regler, der som bekendt ikke er blevet vedtaget endnu, så vil de alligevel råbe vagt i gevær omkring de økonomiske konsekvenser af pakken.

Læs også: Amazon-medarbejdere strejkede på Black Friday

’Det er fair nok at mene, at transport er blevet for billig, og at det er en fornuftig pris at betale for strammere regler. Det er blot helt nødvendigt på dette tidspunkt af processen at sige det ligeud: Som vejpakken ser ud nu, vil det blive markant dyrere at få udført nationale og internationale transportopgaver’, som de skriver afslutningsvis.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense