EU: Lastbiler på danske veje skal snart betale roadpricing

Står det til EU-Kommissionen, skal lastbiler i Danmark om seks år betale afgifter for hver kilometer, de kører på dansk asfalt. Hos Danske Vognmænd er man kritiske overfor det nye forslag - det vil blive dyrt, og det vil få betydning for yderområderne.

EU-Komssionen vil have afskaffet den tidsbetingede afgift og i stedet indføre roadpricing, når lastbiler kører på de danske veje. Det skal bl.a. bane vej for, at også andre køretøjer i fremtiden skal betale roadpricing. Arkivfoto..

07.06.2017

SCM.dk

Ifølge et udspil fra EU-Kommissionen, skal lastbiler i Danmark om seks år betale afgifter for hver kilometer, de kører. Det viser kommissionens nyligt fremlagte mobilitetspakke:

”Kommissionen mener, at kørselsafgifter baseret på den kørte distance (i modsætning til tid) bedre afspejler den faktiske brug, emissioner og forurening. I den næste fase skal vignetter gradvist udfases til fordel for brugsbaserede systemer, begyndende med lastbiler i 2023”, står der i kommissionens udspil, skriver Ingeniøren.

Læs også: Betalingsveje gør det af med tomme lastrum

I de europæiske lande betaler lastbiler, der benytter sig af vejnettet, allerede afgifter, mens kravet i Danmark kun gælder for lastbiler og lastvognstog med en totalvægt på over 12 ton.

Ifølge Ingeniøren opkræves danske lastbiler afgift for et år ad gangen, mens udenlandske lastbiler skal købe den såkaldte eurovignette for en dag, en uge, en måned eller et år ad gangen.

Tidsbetinget afgift skal erstattes af roadpricing
Ifølge Skatteministeriets hjemmeside vil prisen for de danske lastbiler gå fra 0 til 6.905 kroner afhængig af lastvognen/lastvognstoget. Ifølge salgsorganisationen Ages.de koster eurovignetter mellem 5.591 og 11.555 kroner for et år – til gengæld gælder de både i Danmark, Sverige, Holland og Luxembourg.

Men en tidsbetinget afgift som denne vil kommissionen gerne have afskaffet og i stedet indføre roadpricing, der skal bane vej for, at køretøjer som busser og personbiler også i fremtiden skal betale roadpricing – eventuelt differentieret efter køretøjernes emissioner og trængslen på det sted og tidspunkt, hvor der køres.

Læs også: Blandede holdninger til ny transportminister

Ifølge en rapport foretaget i 2016 af det tyske Fraunhofer Institut har otte europæiske lande indført roadpricing for lastbiler, mens ni, herunder Danmark, har tidsbaserede afgifter. Samtidig har otte andre lande krav om, at lastbiler skal betale for at køre på visse veje og byer.

Forslag møder kritik fra Danske Vognmænd
Men i Danmark er der utilfredshed hos Danske Vognmænd overfor Europakommissionens forslag. Ifølge dem vil det nemlig blive en dyr måde at opkræve skatter på – og så vil det få konsekvenser for yderområderne:

”Den idé har vi haft en grundig diskussion af for nogle år siden, hvor den daværende regering netop valgte at droppe et sådant skifte. Og det er der gode grunde til. For en kilometerafgift er en rigtig dyr måde at opkræve skat på – måske 20 procent af provenuet ryger op i den blå luft til udstyr og administration – kun til glæde for det, jeg kalder ’opkrævningsindustrien’, siger Erik Østergaard, der er adm. direktør for brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik, i en pressemeddelelse og fortsætter:

”For det andet vil en kilometerafgift være et hårdt slag mod yderområderne i Danmark. Og lad mig minde om, at man også i Holland droppede et sådant skifte”.

Begrænsede miljømæssige gevinster
Ifølge Erik Østergaard er det begrænset, hvilke miljømæssige gevinster man kan få ved at gå fra vejbenyttelsesafgift til roadpricing, da det vil koste vognmændene dyrt både i forhold til for eksempel løn og brændstof:

”Hvis ikke vognmanden er skarp, så er det kun et spørgsmål om tid, før han må lukke og overlade godset til mere effektive vognmænd”, siger han.

Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler

EU-kommissionen forslag skal nu forhandles med ministerrådet og parlamentet, før det eventuelt kan vedtages.

Ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) har Danmark dog endnu ikke gjort sin position klar:

”Vejpakken har været længe undervejs, og regeringen har arbejdet aktivt for at påvirke Europa-Kommissionen forud for fremsættelsen af vejpakken. Forslagene vil nu blive læst grundigt igennem, og så vil jeg snarest muligt invitere partierne i Folketinget over i ministeriet til en snak om forslagenes konkrete indhold, så vi kan finde en fælles position forud for de forestående forhandlinger om pakken”, skriver han i en mail til Ingeniøren.

- EL

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

15.08.2025SCM.dk

Grossister oplever vækst i svindelindkøb

15.08.2025SCM.dk

Sådan diversificerer tech-virksomheder forsyningskæden

13.08.2025SCM.dk

Ny handelsaftale med USA kan koste danske eksportører dyrt

12.08.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Hvordan navigerer en AGV i 2025?

28.07.2025SCM.dk

Amerikanske toldafgifter vender op og ned på forsyningskæderne

27.06.2025SCM.dk

Israel-Iran konflikten forstyrrer regionale fragtkæder og global olieforsyning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

25.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup